הניקוי השלם - סדנאות ניקוי רעלים

3 שבועות של סדנה מושלמת בשיתוף "ברא צמחים"

קראו עוד...

טיפוח האישה בחודשים האחרונים להריון עפ"י האיורוודה

טיפוח האישה בחודשים האחרונים להריון עפ"י האיורוודה


"בטוהר האישה והגבר, נפשם, עפ"י איכויות העונה והמקום בו מתרחש ההיריון, ע"י הזנה נאותה ואורח חיים מתאים ובריא, מתפתח תינוק בריא ומאוזן". צארקה סמהיטה, שארירה, פרק 2


ה"מסע" אל הלידה מתחיל עוד בהתעברות... טקסטים איורו ודים בני אלפי שנה מתארים לפרטים את התהליך. מהכנת האישה והגבר לרגע ההתעברות (ניקויים שונים, הזנה נאותה ועוד), בחירתו של רגע זה בקפידה (מבחינה אסטרולוגית ואנרגטית) ואל חודשי ההיריון השונים. לכל חודש מחודשי ההיריון מתוארים אורח חיים ותזונה מיוחדים ולעיתים קרובות בליווי צמחי מרפא, עיסויים וטיפולים אחרים.
האיורוודה רואה כהכרחית את האינטואיציה וההקשבה של המבריא – מטופל בתהליך הטיפולי, ובהריון, צרכיה של כל אישה הם ייחודיים ומיוחדים לה. האיורוודה באה לכוון, לדייק את הדרך ולהציף למודעות האישה את כל הגורמים והמורכבויות בדרך הנ"ל.
האיורוודה מושתת על עקרונות הטבע ובראשם חמשת היסודות הגלומים בטבע ובכל אדם ואדם. המרחב, אוויר, אש מים ואדמה, מרכיבים את האדם בהרכב ייחודי לו ומהווים חומרי גלם לאדם, לעצב את גופו ונפשו. וכך יהיה שונה ההיריון מאישה לאישה עפ"י האלמנטים השולטים בה, בן זוגה, סביבתה, תזונתה, אורח חייה ועוברה.
ואף על פי כן בזמן ההיריון שולטים יותר איכויות האדמה והמים (בסנקריט נקרא שילוב זה קאפה). ההיריון מלווה בגדילה, צבירת משקל, התעגלות, רכות, כבדות., אלו הן איכויות המאפיינות את האדמה והמים. אמהות ככלי מכיל ומזין את העובר היא העיקרון המוביל והוא הוא אדמה ומים!
"עלינו לספק לאישה בהריון את כל רצונה כל עוד אינו פוגע בעובר" ". צארקה סמהיטה, שארירה, פרק 4
על כן, הזנה נאותה, פיסית ונפשית – רגשית הן הכרח לזמן זה ובעיקר לחודשי ההיריון האחרונים. יש להקשיב לגוף ולדואג לאיזון, לקבל את איכויות האדמה והמים כמות שהם, אינן טובות או רעות, הרכות והאושר עם הכבדות והאיטיות, תחושת העונג עם הלחץ וחוסר הנוחות.
איזון, חשוב הוא לבל תגבר איכות זו (קאפה, אדמה ומים), מעבר לנכון ומאוזן ותשתלט על הגוף ותפריע לאיכויות האחרות, לזרימת הפראנה (אנרגיית החיים).
תזונה נאותה המזינה את האדמה והמים תהיה בעלת טעמים מתוק, מלוח ומעט חמוץ. הכוונה היא לטעמים בצורתם הטבעית וממקור טבעי כמו דגנים מלאים (אורז מלא, קינואה, שיבולת שועל כוסמת, אמרנט מומלצים) ובכל ארוחה חייב להיות דגן!. פירות ופירות יבשים (בננה, תמר, תאנה, מנגו, משמש...מומלצים, אך זהירות לבל יאכלו בעודף ויגברו האדמה והמים מדי), נכון להוסיף לפרי או הפרי היבש מעט שקדים, אגוזים ו/או זרעים ואנו יוצרים הזנה מלאה של כל האיכויות (שקד, אגוז מלך, זרעי דלעת, זרעי שומשום – טחינה מומלצים וטוב להשרות אותם במים לפני השימוש), מוצרי חלב מביאים הזנה מעולה (יוגורט וגבינה לבנה פשוטה מומלצים וטוב שיאכלו במידה ולא בשעות הערב), ירקות שורש (בטטה, סלק, גזר, תפוח אדמה...מומלצים), ביצים ויש נשים שמזון השלם להם יהיה עוף או הודו ואף בשר, יהיו אלו נשים הסובלות מחולשה רבה וחוסר דם (אנמיה), נשים אשר מלכתחילה היו רזות וחלשות יותר. האיורוודה ממליצה על אידוי או בישול קל של המזונות למען קלות עיכול וספיגה.
יש להימנע ממזונות שאינם טבעיים או מעובדים יתר על המידה. הימנעות ממזונות ממריצים כמו קפה, תה שחור, אלכוהול, הימנעות ממזונות חריפים מדי (פפריקה, חמוצים, סחוג...) או מרים מדי (תה מרווה, עלים ירוקים מרירים), הימנעות ממזונות מייבשים יתר על המידה (קטניות, קרקרים, ירקות טריים רבים מדי) והימנעות ממזונות קרים (שתייה קרה, גבינות קרות, ירקות טריים היישר מן המקרר)
המזון ה"מושלם" עפ"י האיורוודה הינו הגהיי – החמאה המזוקקת, הנחשב כנקטר. מעלותיו של הגהיי רבות ומגוונות והוכח כיעיל בריאותית גם במחקרים מערביים רבים. הכנת הגהי מתוארת במסגרת.
יש לשים לב לכמות המזון, כמות ממוצעת ולא רבה מדי, אין סיבה לאכול הרבה יותר בזמן הריון מאשר בתזונה מאוזנת רגילה. יש לתת תשומת לב לדרכי הכנה פשוטים (ללא ערבובים רבים), לשגרת תזונה (ארוחות קבועות, רווחים בין הארוחות ללא אכילה). כל אלו יקלו על אש העיכול לפעול, לעכל ולספוג כראוי ועל המזון להזין איכותית את הגוך ולא רק כמותית. אש עיכול תקינה תאפשר יצירת מינמום רעלים ולאנרגיית החיים (פראנה) לזרום ללא הפרעה. יחד עם שימוש בצמחי מרפא כמו מנטה, נענע, ג'ינג'ר, קינמון, הל שומר, ציפורן, כמון, טימין, בזליקום ועוד כתה ו/ או בבישול אפשר לשמור על פעילות תקינה של העיכול.
הזנה חיצונית, ע"י עיסוי של הגוף בזמן חם, עיסוי עדין, זורם ונעים, ללא לחץ או לחיצות, ע"י חליבה איטית ורכה של האיברים והחלקה על הגוף, יחדור השמן (שמן שקדים או שמן שומשום מומלצים) לגוף ויזינו ע"י איכויות השמן הדומות לאיכויות האדמה והמים. התנועות יצרו זרימה שקטה ואיטית של האנרגיה בגוף! עיסוי, טוב שיערך ע"י מעסה מקצועי או עיסוי עצמי, ראו מסגרת.
מומלץ לעסות את אזור הנרתיק, תוך כדי עיסוי הגוף, בשמן שקדים או זרעי ענבים חמים, להחדיר מעט שמן ולעסות עם האצבעות את פנים השפתיים. עיסוי זה מקנה לנרתיק רכות וגמישות שיועילו ביותר ללידה נעימה.
האיורוודה מרבה להשתמש בצמחי מרפא לתמיכה, לכל אורך ההיריון ובמיוחד בחודשים האחרונים, ישנו אף שימוש בצמחי מרפא לזירוז והקלה בלידה. אין כאן המקום לפרטם ושימוש בצמחי מרפא ובפרט בהיריון טוב שיעשה בלווי מטפל מוסמך!
צמח שהינו תמים ויכול להועיל מאד בזמן הריון הינו האספרגוס ההודי (שאטברי בסנסקריט או asparagus recemusus), אפשר להשיג כאבקה אצל ספקי צמחי המרפא או המטפלים, 1/2 כפית פעמיים ביום יחד עם מים חמים או חלב חם.
שני תוספים מומלצים באופן כללי, האחד בשימוש גם באיורוודה, הברזל שמזין את רקמות הגוף ואת הדם (שימוש בתוסף תזונה ברזל תקני עפ"י הוראות השימוש לאישה בהריון) והשני אינו איורוודי, אך בעל איכויות זהות לאיכויות האדמה והמים, אומגה 3, בצורת שמן דגים או שמן פשתן, אפשר לצרוך 1-2 קפסולות של שמן דגים או 1-2 כפיות שמן פשתן ביום.
ישנו דגש רב על פעילות גופנית נאותה לאישה בהריון. פעילות שתחזק את גופה ותכינו לקראת הלידה ובמיוחד תיתן דגש על אזורים חשובים ללידה כמו אגן, ירכיים, בטן, תרגול שישמור על זרימת אנרגית חיים נאותה. פעילות גופנית שאינה מאומצת מדי ואינה מעמיסה על האישה, האיורוודה ממליצה על תרגול יוגה שהינו תרגול מאוזן ומחזק כאחד וטוב שיעשה אצל מורה או מטפל מוסמך/ת.
ולבסוף, האישה עוברת דרך ההיריון מסע נפשי רגשי מורכב. התמודדותה מול האלמנטים השולטים בהריון עם אישיותה והאלמנטים השולטים בה בחיי היום יום. התמודדות של שינוי פיסי ורגשי, התמודדות מול תהליכים הורמונים אינטנסיביים. יכולתה של האישה להיות ולעכל ולגדול דרך התמודדויות אלו הינה אבן דרך חשובה בהריון שלם ומאוזן!
יש לציין כי הטקסטים האיורוודים ממשיכים לתאר את התקופה שלאחר הלידה, את הריפוי וחזרתה של האישה להרגלה הגופני ואת התמיכה בשלב ההנקה והפיכתה לאם.
 

הכנת גהיי, חמאה מזוקקת:
חמאה ללא מלח (עדיף אורגנית, או הולנדית...)
סיר עם תחתית עבה
בד כותנה (בד גבינה) לסינון

הכניסו את החמאה לסיר והמיסו אותה
תנו לחמאה לשהות בסיר על אש קטנה
שימו לב כי המחאה נפרדת ל3 שכבות, שכבה עליונה, קצף לבן– הסירו את הקצף עם כף, שכבה אמצעית (השומן), שכבה תחתונה, משקה לבן.
הגהי מוכן כש: אין יותר קצף לבן שעולה.
הבדיקה הטובה: לקחת מעט מהגהי בכפית ולנסות להדליק עם אש, אם נשמע קול פיצפוץ, סימן שעדין ישנם נוזלים והגהי אינו מוכן.
בסיום, סננו את הגהי דרך הבד, ללא הקצף או השכבה התחתונה.
אחסנו בכלי זכוכית (אין צורך ואחסן בקירור)
יש לצרוך 2-3 כפיות ביום לאישה בהריון.

 

עיסוי עצמי
עיסוי גופינו בשמן הינו אחד הפיתרונות הפשוטים והיעילים להזין ותמוך בגוף בהיריון, השמן נספג בגוף ומשפיע על פנים הגוף. אפשר לעסות רק את כפות הרגליים בחוסר זמן.
מעט שמן שומשום או שקדים או זרעי ענבים מכבישה קרה
הניחו את השמן בקערית זכוכית קטנה וחממו אותה בעזרת נר או בעזרת קערית נוספת עם מים רותחים. שבו במקום נוח ומחומם היטב. התפשטו ומרחו את השמן על כל הגוף, מכף רגל ועד ראש, בתנועות ארוכות ונעימות, לכיוון כפות הידיים וכפות הרגליים. יש צורך להשתמש בכמות שמן גדולה בכדי שייספג בגוף.
המשיכו לשבת כ 15 דק' ואפשרו לשמן להיספג בגוף.
בסיום, התקלחו במים חמים והורידו את השמן מגופכם.

מזל טוב!