• Igal Kutin

שני מחקרים מרתקים על צום לסירוגין

עודכן ב: מרץ 15

הספרות המקצועית הולכת ומתמלאת במחקרים ומאמרים מדעיים על המנגנונים המופלאים המופעלים בגופנו בזמן צום ועל תרומתם האדירה לבריאות וריפוי. הנה שניים מהם.


השפעת צום לסירוגין על בריאות המוח


במאמר זה מציינים החוקרים כי ההשפעה הגופנית של הצום ניכרה במגוון רחב של פרמטרים:

* שיפור ביכולות קוגניטיביות, יכולות זיכרון, עיבוד מידע.

* שיפור בהתנהגות, ביכולת הערכה עצמית, בביטחון עצמי.

* שיפור משמעותי ביכולת רגנרציה (התחדשות) של תאי המוח.

* שיפור בפלסטיות המבנית והתפקודית של המוח.

* שיפור ברמה דלקתית של המוח (ירידה ברמה הדלקתית).

* שיפור בהזנת דם למוח.

* יצירה של נוירונים חדשים וחיבורים חדשים בין נוירונים (תאי מערכת העצבים).

* עלייה ברמות סרוטונין, אצטיל כולין ודופמין.

* עליה ברמות BDNF – חומר אשר "מתקן" מפגעים במערכת העצבים ובמוח.

* עלייה בפעילות מיטוכונדריה בתאי המוח ובחילוף חומרים של תאי המוח.


עדות עוצמתית ביותר לתרומתו של צום בחיי היום יום להגנה וחיזוק התפקוד הקוגניטיבי–עצבי שלנו!

קישור למחקר המלא: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5913738/



צום לסירוגין וההשפעה המטבולית שלו


חוקרים מאוניברסיטת אלבמה ערכו מחקר עם קבוצה קטנה של גברים בעלי השמנה חולנית' הסובלים מבעיות מטבוליות כולל טרום סוכרת. הם השוו סוג של צום לסירוגין הנקרא "האכלה מוגבלת בזמן מוקדם", שם כל הארוחות השתלבו בתקופה של שמונה שעות מוקדמות ביום (7 בבוקר עד שלוש אחר הצהריים), או בקבוצה שנייה במשך 12 שעות (בין 7 בבוקר ל- 7 בערב).


שתי הקבוצות שמרו על משקלן (לא עלו ולא איבדו) אך לאחר חמישה שבועות, בקבוצת שמונה השעות היה שיפור משמעותי מאד ברמות של אינסולין ושיפור משמעותי ברגישות לאינסולין. כמו גם, נצפה שיפור משמעותי בערכי לחץ הדם. החלק הכי טוב? בקבוצת שמונה שעות הייתה גם ירידה משמעותית בתיאבון (והם לא גוועו ברעב). רק שינוי תזמון הארוחות, על ידי אכילה בחלקו המוקדם יותר של היום והארכת הצום בלילה, הביא לשיפור משמעותי בחילוף החומרים .


קישור למחקר המלא: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1550413118302535

34 צפיות0 תגובות