top of page
Igal Kutin

תה חורפי - חליטות תה לחימום הגוף והאווירה בחורף קר

עודכן: 14 בפבר׳ 2021



חורף וקר, הנטייה להתכנס ולהסתגר, להתחפר תחת הפוך החם.

הרפואות המסורתיות – הרפואה הסינית והרפואה ההודית - איור וודה, מקדישות פרק נרחב על עקרונות שמירת הבריאות על פני עונות השנה והסתגלות מאוזנת בכל שינוי של מזג אוויר. אומנם כיום בעידן המודרני אנו תלויים פחות ופחות במזג אוויר ומוגנים לכאורה בפני השינויים אשר הטבע מזמן, עטופים בנוחיות, אך עדיין, מבחינה אנרגתית אנו לא חסינים מפני השינויים המעודנים ועדין ומושפעים מהאיכויות השונות בכל עונה ומחילופי העונות, ויותר מכך, ככל שאנו מתרחקים מהטבע ומהקצב שלו, מסוגרים מאחורי המזגן והחימום, גופנו נחלש והופך פגיע יותר.

החורף, על פי אותן רפואות מסורתיות מביא עימו אתגר. מחדש נטייתנו הטבעית היא להסתגר, לזוז פחות ולאכול יותר, אולם בחורף אנו צוברים יותר "עודפים", ברפואה המסורתית יקראו לזה לחות ואנו יכולים לחשוב על צבירת משקל, או ליחה במערכת נשימה. ועל כן חורף הוא זמן נהדר לתת תשומת לב לצבירת עודפים זו והדרך הטובה ביותר היא לחמם את עצמנו מבפנים – ופה מגיעות חליטות התה.

עוד משחר ההיסטוריה סבבו הצמחים את האדם, שהיה תמיד סקרן לגביהם, ניסה, טעם והבין כי לצמחים הצומחים בסביבתו פוטנציאל הזנה וריפוי אדיר. בתרבויות העתיקות של הודו, סין, מצרים, יוון, מאיה ואינקה הבינו כי בצמחים טמונה יכולת מיוחדת וגלום בהם כוח אשר יכול להביא לשינויים פיסיולוגיים, נפשיים-רגשיים ואנרגטיים מהירים ועוצמתיים. חלק מהצמחים נהפכו למזונות ואחרים קיבלו לימים את הכינוי "צמחי מרפא", וכיום הם נחקרים באמצעים מדעיים מודרניים. הכורכום, הפלפל השחור ותבלינים נוספים שמקורם בהודו, התה הירוק מסין, הזית והזעתר המזרח תיכוניים, המאקה מדרום אמריקה ואחרים - כולם צמחי מרפא עוצמתיים, עליהם נעשו מחקרים רבים המדייקים את השימוש בהם. כולם בטוחים לצריכה כאשר מכירים את פעולתם ואת דרכי השימוש בהם.

בבואנו להשתמש בצמחים יש לזכור שלושה עקרונות חשובים: ראשית, בחירה נכונה של הצמחים על פי פעולתם והשפעתם. ניתן ליצור חליטות מגוונות ביותר לשימושים רבים ובפרט לשימושים רפואיים. מומלץ לקרוא על צמחים שונים ולהקפיד לבחור את חלקי הצמחים, המינונים ודרכי השימוש המתאימים לצורך המבוקש. כדאי לחקור ולהתנסות במגוון רחב של צמחים, שכן ישנם צמחים רבים מעבר לצמחים המוכרים והידועים. שנית, חשוב להקפיד לבחור את מקור הצמח הטוב ביותר. יש לזכור כי הטעם והשפעת הצמח תלויים בטריות ובאיכות הצמח, ולכן יש לרכוש את הצמחים ממקור אמין, כזה אשר שומר על טריות הצמחים ואינו חושף אותם לשמש ולחום. הקפדה על עקרון זה תבטיח הנאה שלמה מהטעם האמיתי של הצמח. והעיקרון האחרון הוא דרך השימוש כפי שתואר לעיל.

לפניכם כמה תערובות מעניינות המתאימות לחליטה, הכוללות צמחים פחות מוכרים אך בעלי טעמים וסגולות מגוונים. קנו בחנות טבע כמות שווה מהצמחים אשר מופיעים בחליטות השונות (אפשר להסתפק בכ-20 גרם מכל צמח) וערבבו יחדיו את הצמחים על פי החליטה שבחרתם. השתמשו בכפית וחצי של תערובת הצמחים בכוס מים רותחים, כסו את הכוס לכ-10 דקות, סננו ושתו ללא הגבלת מינון. ניתן להמתיק את החליטה בסטיוויה או במייפל.

חליטות תה המתאימות לימי החורף יכילו צמחי מרפא מחממים, כאלו שיודעים לעלות את חילוף החומרים שלנו ולעלות את זרימת הדם, צמחי מרפא אשר מחזקים את מערכת החיסון וכמובן – חשוב שיהיו טעימים!

תבלינים וצמחי מרפא מתאימים לחורף: ג'ינג'ר טרי ויבש, קינמון, ציפורן, פיפאלי -פלפל ארוך, פלפל שחור , רוזמרין, קורנית, אזוב, זוטא לבנה, עלי דפנה, הל, חולינג'אן, זרעי חרדל, אנג'ליקה ארופאית, קאלמוס, כורכום, שיבא, סמבוק, ריחן קדוש – טולסי ועוד.

באופן שאינו מפתיע צמחים רוב הצמחים הללו נחשבים כמחזקים של מערכת העיכול, מוצאי ליחה ממערכת הנשימה ובאופן עקיף מחזקים את מע' חיסון. היעילות ברוב הצמחים הללו היא הפשטות בשימושם, צמחים אלו בשילוב בבישול או כתה יעלו את יכולת העיכול, ישפרו את התיאבון, ישרפו רעלים (אשר נוטים להתגבר ולהצטבר בחורף) ויעזרו לפינוי ליחה וגודש ממערכת הנשימה. ישנן אין סוף חליטות שונות, בחרתי כמה פשוטות עם צמחים שניתן להשיג בכל חנות טבע. אופן השימוש וההכנה דומים בכל החליטות (למעט הערות מיוחדות):

השריית הצמחים בכוס מים רותחים עם מכסה (המכסה חשוב למניעה של התנדפות השמנים האתרים שבחל מהצמחים) ל 10-15 דק', סינון הצמחים ושתיית התה.

לרוויה ולחום!


מתכונים

תוספות אפשריות לתה:

· אפשר להוסיף חלב שקדים או חלב אורז / חלב שיבולת שועל או חלב קוקוס כמעט לכל מתכון לתה. תוספת זו מעניקה גוף יותר רחב לתה ועוד מגוון טעמים.

· אפשר להוסיף פירות חתוכים לחליטה כמו חתיכות תפוח או אגס – זו תוספת טעם נהדרת המביאה גם יותר "לחות" לאיכויות התה ומתיקות.

· אפשר להוסיף פירות יבשים שונים לחליטות כמו צימוקים שחורים, חתיכות תמר, תאנים ועוד. תוספת זו מביאה מתיקות ומעשירה את התה.


תה מתקן ומחסן אחת מהתערובות התה האהובות עלינו במיוחד היא השילוב של ג'ינ'גר, קינמון, כורכום טרי, גוג'י ברי, לימון ותה ירוק משובח. תערובת זו יוצרת שילוב עוצמתי נוגד דלקת, הוא ממריץ ומעורר את זרימת הדם ואת חילוף החומרים בגופנו, הוא מועיל לאיזון רמות הסוכר ואף מייעל תהליכי ירידה במשקל.

ואם לא די בכך , הרי שהוא הוא מפוצף בנוגדי חימצון עוצמתיים אשר יודעים "לתקן" תאים פגומים בגופינו.

כוס מים רותחים

1 חתיכת ג'ינ'גר טרי בגודל 2 ס"מ פרוסה לפרוסות

1 מקל קינמון

1 חתיכת כורכום טרי בגודל 2 ס"מ פרוסה לפרוסות

1 כפית פירות גוג'י ברי

רבע לימון

1/2 כפית תה ירוק משובח מסוג "סאנצ'ה"

אפשר להוסיף מעט פלפל שחור (קורט) לחיזוק האפקט המחמם

אפשר להוסיף מעט דבש להמתקה

לערבב את כל החומרים יחדיו בכוס המים, להמתין כ 5-10 דק' (אפשר לחמם את המים יחד עם המרכיבים עד להרתחה).



התה המושלם!

מצאתי את התה המושלם בשבילי! אני חובב גדול של תה, מכל הסוגים, החל מצ'אי הודי ועד תה ירוק וחליטות צמחים. בעיקר בחורף אני מרגיש שהתה מחזק אותי, מעורר זרימה בגוף ומשפר את פעילות העיכול שלי. מבחינתי תה הוא לא רק כייף, הוא משקה רפואי לגמרי אבל התה הזה הוא באמת אחד הטובים והטעימים. זה הוא תה שמגיע מהרפואה הסינית, מסורת בת אלפי שנים שם השתמשו במרכיבים אלו לריפוי וחיזוק.


כוס וחצי מים רותחים

1 כף פירות גוג'י ברי

1 כפית שורש ליקוריש (שוש קירח) טחון

1 מקל קינמון

קורט גרגרי פלפל שחור גרוס או טחון

דבש להמתקה

להניח את כל המרכיבים במים הרותחים, להמתין 10 דק' למיצוי ולהמתיק

מתקתק וטעים גם לילדים.


אז מה כל כך טוב בתה זה?

גוג' ברי או בשמו הבוטני lycium barbatum או בעברית "אטד" הוא הצמחים החשובים בתורת הצמחים הסינית. צמח מחזק כללי, מחזק דם ומחזק את אנרגיית ה YIN, זה אומר שהסינים מייעדים את פירות ה גוג'י למצבי אנמיה, חולשה, מחסור בברזל, עייפות ותשישות, סחרחורות וחוסר יציבות, כאשר אנו נזקקים להתחזקות אחרי מחלה ארוכה או לחיזוק מערכת החיסון. פירות הגוג'י עשירים ביותר בחומצות אמינו, בויטמינים כמו C, מינרלים כמו אבץ וברזל והמון המון נוגדי חימצון.

ליקוריש או שוש קירח, בשמו הבוטני Glycyrrhiza הוא עוד צמח המגיע מהמסורת הסינית והן ההודית וגם הוא נחשב לצמח מחזק, תומך במצבי מתח מתמשך וחולשה, תומך במערכת החיסון, מחזק את בלוטת האדרנל (בלוטת המתח והעוצמה שלנו), מוריד רמות סוכר ומיטיב עם תופעות כמו שומנים וכולסטרול בדם ועוד נפלאות רבות שעושה צמח זה.

הקינמון, התבלין הידוע, הוא צמח מרפא עתיק יומין סופר צמח מרפא, אחד העוצמתיים שאנו מכירים! מעורר זרימת דם, מחזק את פעולת העיכול, תומך במערכת החיסון, מוריד רמות סוכר ובעל השפעה מרעננת ומעוררת.

השילוב שלהם יחד עם פלפל שחור מביא לנו תה מתקתק עם עקיצה חריפה, תה מושלם לחורף, לחיזוק מערכת החיסון, למניעה של מחלות חורף, חימום הגוף והמרצת זרימת דם.

תה צהוב לחיזוק חיסוני

מתכון לתה לחיזוק מערכת חיסון, סופר עוצמתי. ידעתם שאפשר לשתות כורכום בתור תה וזה אפילו ממש טעים! מתאים בדיוק לעונה זו, סוף החורף ותחילת האביב, כל האלרגיות מתחילות... תה מיוחד טעים טעים. עשיר ביותר בנוגדי חימצון, חומרי אנטי דלקתיים, חומרים אנטי ביוטיים וחומרים המחזקים את פעילות מערכת החיסון שלנו. ההמלצה: לפחות 2 כוסות כאלו ביום! השילוב של כורכום, ג'ינג'ר, פלפל שחור ואזוב (זעתר) או בזיליקום קדוש (טולסי) יוצר שילוב מעורר אנרגטית, ממריץ ומחזק מאד.


שורש כורכום טרי מקולף (באורך 2 ס"מ לערך) פרוס לפרוסות. (במידה ואין שורש טרי אפשר להשתמש ברבע כפית אבקת של שורש כורכום איכותית וטרייה).

שורש ג'ינג'ר טרי מקולף (באורך 2 ס"מ לערך) פרוס לפרוסות.

כף עלים יבשים של צמח הטולסי (בזיליקום קדוש) או עלי אזוב (זעתר)

מיץ מ 1 לימון טרי

קורט פלפל שחור איכותי טחון

תוספת מומלצת: קורט אבקת פלפלת חריפה (אבקת צ'ילי) אורגני

דבש איכותי להמתקה

הכניסו את הכורכום, הג'ינג'ר, פלפל שחור והעלים היבשים לסיר קטן יחד עם 3 כוסות מים, הביאו לרתיחה, החלישו את הלהבה ובשלו כ 10 דק' על אש קטנה.

הורידו מהאש וסננו, הוסיפו לימון ודבש על פי הטעם.


תה לחיזוק האש

תה חריף במיוחד, לאוהבי החריף, כזה שלא ישאיר אף חיידק / וירוס בחיים. והשותה את התה – ישמח בלבבו ואש נעימה תמלא את בטנו. תה שיטיס את מערכת החיסון גבוה ויניע בקלות את מערכת העיכול, לא ישאיר כלל ליחה עודפת בנשימה. מומלץ כאשר מרגישים עייפים וקרים.


שורש כורכום טרי מקולף (באורך 2 ס"מ לערך) פרוס לפרוסות. (במידה ואין שורש טרי אפשר להשתמש ברבע כפית אבקת של שורש כורכום איכותית וטרייה).

שורש ג'ינג'ר טרי מקולף (באורך 2 ס"מ לערך) פרוס לפרוסות.

1 מקל קינמון

קורט פלפל שחור איכותי טחון

קורט פלפל ארוך (פלפל מדגסקר)

קורט אבקת פלפלת חריפה (אבקת צ'ילי) אורגני

הכניסו את כל המצריכים לסיר קטן יחד עם 3 כוסות מים, הביאו לרתיחה, החלישו את הלהבה ובשלו כ 10 דק' על אש קטנה.

הורידו מהאש וסננו, הוסיפו לימון ודבש על פי הטעם.


צ'אי מתוק

תה מחמם לשיפור המערכת העיכול ומניעה והוצאה של ליחה ממערכת נשימה.


1/2 כפית אבקת ג'ינג'ר יבש

1/2 כפית אבקת קינמון

קורט ציפורן

4 תרמילי הל

1/4 כפית אבקת ליקוריש (שוש קירח)

1 כפית גוג'י ברי

לבשל את כל המרכיבים בכוס מים במשך 5 עד 10 דקות עם מכסה, לסנן ולשתות. אפשר להוסיף דבש או מייפל או סטיוויה על פי הטעם.

מומלץ להוסיף חלב שקדים / חלב אורז וכל סוג חלב צמחי לאחר הבישול

תה שלושת החמים - טריקטו טריקטו בסנסקריט: טרי = שלושה, קאטו = חריף, היא תערובת מסורתית המיועדת לחיזוק הגוף החורף ובפרט חיזוק מערכת העיכול והנשימה. זה הוא תה חם וחריף, חזק מאד בטעמו. זו היא פורמולה מסורתית המורכבת משלושה צמחים כשאליהם הוספתי מעט הל.


אבקת ג'ינג'ר יבש – 1/2 כפית

אבקת פפל שחור – 1/8 כפית

אבקת פלפל ארוך (פיפאלי), פלפל מדגסקר – 1/4 כפית

הל – 1/2 כפית

לבשל את כל המרכיבים בכוס מים במשך 5 דקות עם מכסה, לסנן ולשתות. אפשר להוסיף דבש או מייפל או סטיוויה על פי הטעם.


תה שפתני ישראלי (חליטה רגילה)

תה מצמחי ארץ ישראל, מתאים במיוחד לימות החורף ולמצבים של שיעול, ליחה וצינון. תה חריף עם ארומה מרעננת.


1/2 כפית טימן (קורנית)

1/2 כפית זעתר (אזוב)

1/2 כפית זוטא לבנה

1/4


תה חמים ונעים להרגעה בימות החורף (חליטה רגילה)

תה זה מכיל צמחי מרפא חמימים ומרגיעים באיכותם, מתאים לשעת לילה או לזמנים של מתח מתמשך.


1/2 כפית טולסי (בזיל קדוש)

1/4 כפית פרחי לבנדר

1/4 כפית קמומיל

1/2 כפית עלי כותרת ורדים או פרחי יסמין


תה לניקוי חורפי, עדין ובריא (חליטה רגילה)

1/4 כפית היביסקוס

1/4 כפית עלי ורדים

1/4 כפית פרחי ציפורן חתול (קלנדולה)

1/4 כפית מנטה

1/4 כפית עלי סרפד

1/4 כפית טולסי (בזילקום קדוש).


צ'אי רפואי לימי החורף

הרבה מאיתנו מכירים את הצ'אי ההודי, משקה תה בחלב הפופולארי כל כך ברחבי תת היבשת הודו ובעולם כולו כשמשקה מתקתק עם ארומת תבלינים נעימה. אולם למעשה זה משקה עם משמעות רפואית.

ההודים המציאו את הצ'אי,(תה בשפה ההינדית). בתחילה הייתה זו תערובת צמחי מרפא (תבלינים) המוזכרת בספרות הרפואית של האיורוודה (רפואה הודית מסורתית) ומטרתה הייתה שיפור העיכול והספיגה במערכת העיכול, הפגת גזים , בחילה וכאב בטן, חימום הגוף, כיוח ליחה וחיזוק מערכת הנשימה , שיפור סירקולציה של דם וחיזוק מערכת החיסון. לאחר מכן הוסף לתערובת התה והחלב (תודות לאנגלים).

תערובת תבלינים טעימה זו מושלמת לימות החורף הקרים, מחממת את הגוף ואת הלב והנפש ויכולה לשמש כבסיס לתוספות ושינויים על פי הצורך. הפעם אביא כמה ואריאציות של תערובת זו ללא שימוש בעלי התה ובחלב (אלא תחליף חלב מן הצומח), אפשר להשתמש בתערובת הבסיסית ולהכין עמה תערובת תה מגוונות וטעימות.

במתכון שלפניכם הוספתי גיוון לתוך המתכון הקלאסי יחד עם צמחי מרפא מעצימים ומחזקים ובפרט מחזקים של מערכת החיסון בימות החורף.


תערובת צ'אי בסיסית:

1 כוסות מים

½ כוס חלב שקדים / חלב שיבולת שועל / חלב אורז

4 תרמילי הל מפוצחים

2 מסמרי ציפורן

חתיכה בעובי 1 ס"מ של ג'ינג'ר טרי או ¼ כפית ג'ינג'ר יבש

1 מקל קינמון או ¼ כפית אבקת קינמון

ממתיק על פי הטעם (מייפל, דבש, סוכר קוקוס וכו')

בשלו את התבלינים במים כ 5 דק' על אש נמוכה. הוסיפו החלב, הביאו לרתיחה נוספת, הסירו מן האש והוסיפו ממתיק על פי הטעם. טעמו ותקנו תבלינים.


צ'אי צהוב

1 כוסות מים

½ כוס חלב שקדים / חלב שיבולת שועל / חלב אורז

כורכום טרי בגודל של 1 ס"מ קלוף וחתוך לפרוסות (או 1/4 אבקת כורכום אורגני)

1 כף פירות גוג'י ברי

4 תרמילי הל מפוצחים

2 מסמרי ציפורן

חתיכה בעובי 1 ס"מ של ג'ינג'ר טרי או ¼ כפית ג'ינג'ר יבש

1 מקל קינמון או ¼ כפית אבקת קינמון

ממתיק על פי הטעם (מייפל, דבש, סוכר קוקוס וכו')

בשלו את התבלינים במים כ 5 דק' על אש נמוכה. הוסיפו החלב, הביאו לרתיחה נוספת, הסירו מן האש והוסיפו ממתיק על פי הטעם. טעמו ותקנו תבלינים.

תערובת צ'אי לחיזוק מערכת החיסון

2 כפיות אבקת צמח האסטרגלוס טחון.

1 כפית קליפת תפוז מיובשת (יבשו במשך כמה ימים מספר קליפות תפוזים) או 2 כפיות פירות גוג'י ברי יבשים

4 פירות פלפל שחור גרוס או קורט פלפל שחור באבקה

תערובת צ'אי בסיסית

1.5 כוסות מים + ½ כוס חלב מן הצומח

בשלו את האסטרגלוס הטחון במים במשך כ 20 דקות על אש נמוכה, הוסיפו את שאר התבלינים והצמחים, בשלו על אש נמוכה כ 5 דק' נוספות, הוסיפו חלב שקדים הביאו לרתיחה נוספת, הסירו מן האש, סננו והוסיפו ממתיק על פי הטעם.


תוספות אחרות

הוסיפו ½ כפית זרעי שומר + ¼ כפית זרעי אניס לתערובת צ'אי לשיפור מערכת העיכול והפגת גזים.

הוסיפו ¼ כפית אבקת פאוליניה (גואוורנה) + ¼ כפית אבקת ג'ינסנג קוראני לתערובת צ'אי להמרצה, עוררות, הזרמת דם ושיפור זכרון וחשיבה.

הוסיפו ¼ כפית אגוז מוסקט + ½ כפית עלי ורדים לתערובת צ'אי מרגיעה ומשפרת שינה.

הוסיפו ¼-1/2 כפית של קקאו נא (raw) גרוס – ניבס לתוצאה טעימה ומפתיעה!


תה אנרגיה חיונית תערובת צמחי מרפא ממריצים להגברת הערנות, למצבי תשישות ועייפות, להגברת זרימת דם ולחידוד הזיכרון והריכוז. לסובלים מבעיות שינה מומלץ לא לשתות את החליטה לאחר השעה ארבע אחרי הצהריים.


קליפת קינמון, שורש ליקוריש (שוש קירח), קליפת אגוז קולה, גואוורנה, עלי תה ירוק, אנג'ליקה סינית, שורש ג'ינג'ר.

ערבבו כמויות שווות של הצמחים הנל לתערובת אחידה (לדגומא – 20 גרם או 2 כפות מכל צמח), קחו 2 כפיות ל 1 כוס מים, הרתיחו את המים כ 5 דק' על אש נמוכה, הסירו מהאש והמשיכו בחליטה עוד 10 דק', סננו ושתו.


תה הרגעה נעימה

תערובת צמחי מרפא לאיזון מצבי מתח או חוסר שקט נפשי ופיסי, לאיזון מצבי עומס ולחצים סביבתיים וללחץ דם גבוה.

עלי עוזרר, לבנדר, טולסי (בזילקום קדוש), טיליה, קמומיל, זוטא, הומולוס (כשותית) ומליסה.

ערבבו כמויות שווות של הצמחים הנל לתערובת אחידה (לדגומא – 20 גרם או 2 כפות מכל צמח), קחו 2 כפיות ל 1 כוס מים, חלטו עם מכסה ל 10 דק', סננו ושתו.


תה ירידה במשקל והפרעות מטבוליות

תערובת צמחי מרפא הממריצה את חילוף החומרים, מאזנת רמות סוכר בדם, ממריצה שריפת שומנים ומסייעת לירידה במשקל. חליטה זו אינה מומלצת לסובלים מצרבות או מאולקוס.

זרעי שומר, שורש שוש קירח, עלי זית, ג'ימנמה, אנג'ליקה אירפואית, קינמון, ג'ינג'ר, פירות גרסיניה.

ערבבו כמויות שווות של הצמחים הנל לתערובת אחידה (לדגומא – 20 גרם או 2 כפות מכל צמח), קחו 2 כפיות ל 1 כוס מים, הרתיחו את המים כ 5 דק' על אש נמוכה, הסירו מהאש והמשיכו בחליטה עוד 10 דק', סננו ושתו.


תה חיסון קל

תערובת צמחי מרפא המחזקת את הגוף, את מערכת החיסון ואת פעולת הגוף לתנגודת יעילה לווירוסים וחיידקים בפרט בחורף.

פרחי סמבוק, טיליה, עלי זית, קינמון, הל, תימין, מרווה משולשת, שורש שוש קירח, ג'ינג'ר יבש.

ערבבו כמויות שווות של הצמחים הנל לתערובת אחידה (לדגומא – 20 גרם או 2 כפות מכל צמח), קחו 2 כפיות ל 1 כוס מים, חלטו עם מכסה ל 10 דק', סננו ושתו.


תה עיכול תקין

תערובת צמחי מרפא המשפרת את פעולת מערכת העיכול, מונעת הופעת גזים ונפיחות לאחר האוכל ומשפרת התיאבון ואת יכולת העיכול והספיגה.

קמומיל, זרעי שומר, אנג'ליקה אירופאית, רוזמרין, זוטא, עלי מנטה, מליסה.

ערבבו כמויות שווות של הצמחים הנל לתערובת אחידה (לדגומא – 20 גרם או 2 כפות מכל צמח), קחו 2 כפיות ל 1 כוס מים, חלטו עם מכסה ל 10 דק', סננו ושתו.



1,031 צפיות0 תגובות

Comments


bottom of page