• Igal Kutin

האסטרטגיות הטובות ביותר לשיפור העיכול

בעיות עיכול הן מגיפה מודרנית בתרבויות מערביות. הפרעות עיקריות כגון תסמונת המעי הרגיז\רגיש, קוליטיס כיבית, צליאק, שלשולים ועצירות נפוצות מדי. מאמר זה יסקור את 6 האסטרטגיות הטובות ביותר לשיפור העיכול.


התזונה ואורח החיים המודרני עמוס ברעלים במקום במזונות איכותיים ומלאים באנזימים ובפרוביוטיקה אבל ניתן לשפר את העיכול באופן טבעי בעזרת תזונה ואורח חיים אנטי דלקתי. המעיים מאכלסים פי עשרה יותר מינים של חיידקים מאשר כמות התאים הכוללת בגוף כולו. חיידקים אלו מפרקים חתיכות מזון לנוטריינטים קטנים הנספגים לזרם הדם. הם גם מסייעים לתהליך ניקוי הרעלים של הגוף ומסייעים לחיזוק המערכת החיסונית. היחס בין חיידקים נותני חיים (progenic) לחיידקים פתוגניים (הגורמים למחלות) צריך להיות 15:85 בהתאמה. כאשר יחס זה יוצא משליטה, עלולה להתפתח דלקת כרונית במעיים ובעיות עיכול נוספות.


מים נקיים לשיפור העיכול

מים נקיים הם חיוניים לחלוטין לעיכול בריא. רוב האנשים שותים מים שמהולים בכלור, תוצרי לוואי של חומרי חיטוי (disinfectant byproducts:DBP) ורעלים סביבתיים אחרים. כלור ו-DBP מחטאים את המים מחיידקים, ובעת צריכתם הם יחטאו את הגוף מחיידקים.

על ידי השמדת זנים טובים של חיידקים בגוף, הגוף רגיש למינים פתוגניים אופורטוניסטיים כמו קנדידה. התוצאה היא בעיות עיכול ומצבים דלקתיים בגוף. המים הטובים ביותר לצריכה הם ממעיין טבעי או דרך מערכת סינון אוסמוזה הפוכה. מי המעיינות הטבעיים הם בעלי מצע החיידקים הגדול ביותר מבחינת האנרגיה הביולוגית ולעתים קרובות הם מכילים חיידקים בריאים. סינון אוסמוזה הפוכה עובד נהדר עבור כל אחד באזורים העירוניים יותר בהם מעיינות טבעיים אינם זמינים. הוסיפו למים מיץ לימון סחוט טרי ו/או חומץ תפוחים (1-3 כפיות ביום), כמה שאתם יכולים כדי להוסיף נוגדי חמצון, חומצות אורגניות ואנזימים.

תכנית תזונה אנטי דלקתית

מזונות אנטי דלקתיים מפחיתים את הפעילות הדלקתית בגוף ומסייעים בריפוי המעיים. מאכלים אנטי-דלקתיים נהדרים כוללים מוצרי קוקוס, גהי אורגני, אבוקדו, שמן זית, פירות יער, פירות, ירקות עליים וירקות עשירים בפיטונוטריאנטים. מקורות בשר בריאים כמו בשר אורגני, דגי בר, עופות אורגניים וביצים אורגניות נהדרים כל עוד יש למעיים שלנו סיבולת למזונות אלה. שימוש בחומץ תפוחים ו/או לימון סחוט טרי יכול לעזור לגוף שלנו לעכל חלבונים כבדים.



מזונות מותססים מגבירים את פעילות העיכול

מזונות המותססים באופן טבעי מסייעים למעי ע"י גידול במינים בריאים של חיידקים. כרוב כבוש בהכנה ביתית, קמבוצ'ה, קפיר מי קוקוס וקימצ'י הם החשובים. מוצרי חלב מותססים מפרות/עזים אורגני הם גם מעולים אלא אם כן יש לאדם רגישות למוצרי חלב. אלה כוללים קפיר, גבינת לאבנה אורגנית ויוגורט. יוגורט קוקוס וקפיר כמו גם כרוב כבוש וקימצ'י הם נהדרים ומומלצים מאוד.


מרק עצם טוב מאוד לבנייה מחודשת של המעיים. הכינו לעצמכם ציר מרק עצמות בקר, עוף או דגים בבישול ארוך. הוסיפו מעט חומץ תפוחים אורגני לבישול לשיפור מיצוי הקולגן, חומצות אמינו אחרות, מינרלים כמו סיליקה, מגנזיום, סידן, גופרית ועוד. מי גבינה עמוסים בקולגן ו-ל-גלוטמין ומשפרים את מאגרי הגלוטתיון בתא, ושניהם נדרשים לתיקון דופן המעי ולהורדת הדלקת הגוף. אם יש לאדם רגישות למי גבינה יש להימנע ממזון העל הזה.


חלבון אורז חום וחלבון אפונה איכותיים בתוספת ל-גלוטמין, מועילים מאוד ומומלצים מאוד לבעלי רגישות למוצרי חלב. יש להשתמש בעשבי תיבול עוצמתיים כמו כורכום, שום, בצל, רוזמרין ואורגנו ככל האפשר לשיפור העיכול והוויסות החיסוני.


חשיבותם הגדולה של צמחי מרפא קרמינטיביים

צמחים קרמינטיביים הם צמחים אשר מגרים את מערכת העיכול ועוזרים לה לעבוד בצורה טובה יותר. צמחי מרפא אלו מכילים תכולה גבוהה של שמנים נדיפים היעילים להוצאת גזים ולהקלה על כאבים בקיבה ובמעיים. הם גם מחזקים את הרקמה הרירית של המעיים ומגבירים את הפעולה הפריסטלטית בוושט ובקיבה. פעולה פריסטלטית זו מניעה ודוחפת מזון ופסולת דרך המערכת.

צמחי מרפא קרמינטיביים עיקריים כוללים כוסברה, קינמון, ג'ינג'ר, ערער, ​​אניס, שומר, ציפורן, כמון, קימל, שמיר, מנטה, טימין וליקריץ (שוש קירח). צמחים אלו משולבים לעיתים קרובות עם אלוורה. אלוורה הוא צמח בעל תכולה גבוה של ריר שמגדיל את זמן מעבר האוכל במעיים ומשמש להקלה על עצירות. צמחי מרפא אלו מסייעים בהפחתת אפקט האחיזה העוצמתי שלעיתים קרובות האלוורה מעודד במעי. שילוב זה מסייע בהמרצת היציאות בצורה יעילה ונוחה לסובלים מעצירות כרונית.


תוספי מפתח לשיפור העיכול:

* פרוביוטיקה איכותית.

* אנזימי עיכול.

* חומצה הידרוכלורית HCL.

* משקה אלוורה.

* צמחי מרפא קרמינטיביים לשיפור עיכול ועידוד פרסטלטיקה.

* מגנזיום – להרפיית שרירי המעי ולשיפור יציאות.