top of page
Igal Kutin

הפסק לאכול בכדי לחיות יותר


Fasting is the first principle of medicine; fast and see the strength of the spirit reveal itself. ~Rumi


"אתה נראה לא טוב... מה קרה לך, אתה חולה?... כדאי לך לעשות בדיקות..."

אלו התגובות שקיבל מיכה אחרי התהליך שעבר. מיכה סיים שבועיים של צום מים יחד עם תהליך טיפול מקיף אשר כלל הכנה קפדנית לפני הצום והנחיות מפורטות ליציאה מהצום וחזרה לשגרה. מיכה הגיע לצום אחרי שנה מטלטלת וקשה - גילוי סרטן בשלפוחית השתן וטיפול בו, 2 התקפי לב, יתר לחץ דם לא מאוזן יחד עם טיפול תרופתי, גאוט בבהונות הרגליים, סוכרת לא מאוזנת, השמנה חולנית, כאבי גב כרוניים עקב 2 פריצות דיסק בחוליות המותניות, דום נשימה בלילה, כיב קיבה וצרבת כרונית קשה, כאבי ראש וחוסר חיוניות עד כדי אי יכולת לעלות יותר מ-3 מדרגות ללא הפסקה והתנשפות.


שבועיים של צום מים, מלווה בתוספי תזונה וצמחי מרפא, סאונות מרפא, חוקנים יום יומיים ועוד תהליכים ששולבו בזמן זה הביאו את מיכה למצב כל כך טוב ומפתיע - ירידה של למעלה מ-20 ק"ג, לחץ דם תקין ללא טיפול תרופתי, ירידה לערכי סוכר תקינים, ללא כאבי פרקים, כאבי הגב ירדו ב 50%, חיוניות וחיות ברמה מפתיעה והשיא היה שלקראת סוף הצום מיכה עשה הליכה של 4-5 ק"מ בעלייה משמעותית ללא עצירה והתנשפות כלל!


צום אכן מחולל ניסים!


במשך שנים רבות אני פוגש אנשים ומלווה אותם בתהליכי החלמה וריפוי בעזרת תזונה, צמחי מרפא, תוספים, דיקור, תהליכי ניקוי ועוד. כשפגשתי את כלי הצום לפני שנים רבות ובעיקר כשהתמקצעתי בו, הבנתי את המשמעות העמוקה ביותר של ריפוי, ריפוי המגיע ממעמקי הגוף, ריפוי המממש באופן אבסולוטי את היכולות הנפלאות והאין סופיות של הגוף, ריפוי שיכול לעשות שינוי לתמיד ממש ברמת הדנ"א! בכל פעם שאני מלווה אנשים לצומות אני נשאר מופתע והמום לנוכח הפשטות של הכלי ועם זאת העוצמה - עוצמתי יותר מכל כלי שפגשתי עד כה בתחום הרפואה הטבעית.


אז מה עושה את תהליך הצום כל כך יעיל ועוצמתי?

משחר ההיסטריה אנשים צמו ותרגלו תקופות ללא מזון. אין פה כוונה לאלו אשר צמו מכורח אלא תרבויות עתיקות, דתות, מסורות רוחניות ושיטות רפואה מסורתית (כמו רפואה הודית, רפואה מוסלמית, רפואת רמב"ם), כולם תרגלו צום כזה או אחר מסיבות רפואיות ורוחניות להתעלות נפשית וגופנית. צום היא כנראה השיטה העתיקה בעולם לריפוי והיא הטבעית והבסיסית ביותר. אנו יודעים כי בעלי חיים חולים מפסיקים לאכול בכדי להירפא, מספרים כי אפלאטו, סוקרטס ואריסטו נהגו לצום כ-40 ימים בכל שנה ואלו היו התקופות הפוריות ביותר שלהם, היהדות, הנצרות והאיסלאם מקדשים ימי צום מיוחדים במהלך השנה להיטהרות.



היפה ביותר בשיטה זו של צום לריפוי ומניעת חולי הוא שזה חינם! אין צורך לשלם למטפלים או מומחים, אין צורך לקנות דבר... ברגע שאדם "רכש" את הידע התיאורטי והמעשי לצום, הוא יכול להשתמש בכלי זה בכל פעם! אומנם צום היא שיטה עתיקת יומין לריפוי אך כיום היא נדרשת יותר מהכל. אנו חיים בעולם ובתרבות עמוסה ברעלים שונים, במזון, במי השתייה, באוויר, בחומרים שונים איתם אנו במגע ועוד. אנו חיים בזמן בו המתח והלחץ הנתונים על האדם וריבוי המשימות והמחויבות לעבודה סביב השעון, מהווים מעמסה מזיקה על מערכות הגוף. תרבות השפע הסובבת אותנו מתגייסת בכל כוחותיה לשטוף את מוחנו לצריכה מיותרת ועודפת של מזון מתועש, מזון מעובד או משקאות קלים עשירים בסוכרים וחברות הקוסמטיקה מציפות אותנו בפרסום לרכישת מוצרים אשר בצורה מלאכותית יעשו אותנו יפים יותר (ויזיקו לנו בטווח הארוך מאחר וכל אותם מוצרים מלאים בחומרים שמקורם בתעשיית פטרוכימית ורעלים המזיקים לעור). אנו מותקפים באתגרים גדולים ביותר ואנו זקוקים לשיטה שתשמור על גופינו, על התאים שלנו מפני נזקים, על תפקוד אופטימלי, על ערנות ובהירות מחשבתית.


כיום אנו יודעים הרבה יותר על הפיסיולוגיה של צום, מה קורה ברמה הכימית ביולוגית בגוף כאשר אנו צמים. כיום ישנם עשרות מחקרים בנושא המסבירים לנו בדיוק רב על התועלת הרבה שבצום ועל המנגנונים הפועלים בזמן צום. אבל אנו יכולים לתאר זאת בצורה פשוטה – בזמן הצום הגוף עובר 2 תהליכים מרכזיים וחשובים ביותר. התהליך הראשון – ניקוי רעלים ברמה העמוקה ביותר, הפעלה עוצמתית של מערכות הטיהור של הגוף. והתהליך השני הוא מצב של תיקון והחלמה (בצורה זהה לזמן השינה שם הגוף מתקן מפגעים), בעצם הגוף מבקש כי נצום בצורה שגרתית בכדי לגייס ולחדש את כל כוחות הריפוי, כאשר מערכת העיכול שקטה, הגוף מפנה את כל המשאבים לפעולה רסטורטיבית (משקמת) בכל מערכת ומערכת, החל מתאי המוח ומערכת העצבים ועד כלי הדם הקטנים.


ישנן כמה וכמה דרכים לבצע צום. פה המקום להסביר מה הוא צום, מה הם היתרונות של צום וכיצד לעשות צום בצורה בטוחה ויעילה.


היתרונות הרבים בצום או מה קורה בתוך הגוף בזמן צום.

כפי שכבר נכתב, במהלך צום מתרחשים 2 תהליכי רבי עוצמה - הראשון הוא תהליכי ניקוי וטיהור מרעלים והשני הוא תהליכי תיקון והחלמה של התאים. לשם ההבנה נחלק את ההסבר ל-2 קטגוריות אלו. אולם ראשית חשוב להבין איך מתרחשים התהליכים הללו. בזמן צום נכון מתרחשות כמה תופעות מעניינות.


* הגבלה קלורית משמעותית או צריכה מוגבלת מאד של סוכרים. בזמן צום או הימנעות ממזון, הגוף לא מקבל קלוריות לזמן מה (בין אם זה צום יום יומי הנקרא צום לסירוגין – Intermittent Fasting, או צום ל 24 שעות או לכמה ימים) ובעיקר אינו מקבל סוכרים. סוכרים כידוע הם המקור הראשוני ליצירת אנרגיה בגופינו, בכל תא ותא, וכאשר אין בנמצא קלוריות זמינות או סוכרים כדלק, הגוף שלנו מפרק תאי שומן ומנצל את השומנים כמקור זמין ליצירת אנרגיה והזנת הגוף. דבר זה קורה גם במהלך צום מיצים כל עוד אנו מקפידים לא לצרוך מיצים מתוקים, מיצי פירות או ירקות עתירי סוכר.


* בזמן צום, מערכת העיכול שקטה לחלוטין. מאחר ואנו לא אוכלים, מערכת העיכול אינה פועלת. אפילו בזמן צום מיצים חשוב ביותר כי המיצים יהיו מסוננים וללא סיבים כלל! כך שגם בעת שתייתם, מיצים אלו נספגים מיד תוך דקות ספורות לזרם הדם ומערכת העיכול שקטה. מצב זה גורם לאיברי הניקוי, בפרט הכבד אך גם הכליות ואף כל תא ותא, להפעיל בעוצמה תהליכים אנזימטיים חשובים לטיהור וניקוי.


* תהליכי ניקוי בצום - גופינו סובל מעומס חמצוני קבוע. אותם חומרים מעוררי חמצון הם רעלים מבחוץ וגם רעלים מבפנים - חומרים שהם פסולת שהגוף מייצר כתוצאה מתהליכים מטבוליים ביולוגים תקינים. חמצון תאים הוא נזק חריף למבנה התא ופגיעה בתפקודו ותהליכי חמצון מגיעים כיום בעידן המודרני, לשיא - אלו הם התהליכים הגורמים להזדקנות מואצת של הגוף.


בזמן צום, יכולת הגוף לעורר את נוגדי החמצון הטבעיים שלו עולה בצורה משמעותית ביותר, כנראה בצורה החדה ביותר הקיימת! אחד החומרים המעניינים הוא NRF2, חומר חלבוני הנמצא כמעט בכל תא ותא ויודע להפעיל תהליכים רבים. כאשר חומר זה פעיל, נוצרים נוגדי חימצון רבים ביותר (כמו סופר אוקסיד, קטאלזות, גלוטתיון), גנים האחראים לתהליכי ניקוי בכבד ובתאים מופעלים ותהליכים וחומרים נוגדי דלקת מתעצמים. חלבון מיוחד זה יודע להפעיל תהליכים נוגדי סרטן ונחשב כאנטי קרצינוגני.


צום הוא הדרך הטובה ביותר לעלות את הפעילות של NRF2

הכבד הוא האיבר המרכזי בגוף האחראי לפירוק ונטרול חומרים רעילים. מחקרים מראים כי במהלך צום משתפרת פעולתו של הכבד בצורה משמעותית במגוון דרכים. אחד התהליכים החשובים בכבד נקרא PHASE2 והוא מורכב מכמה וכמה מנגנונים המיועדים לסילוק רעלים. צום משפיע בצורה חיובית מאד ומעצים את הפעילות הנ"ל.

צום מפעיל חלבון מיוחד בכבד GADD45β, שמו של חומר זה הוא 'Growth Arrest and DNA Damage-inducible' – חומר המתקן נזקים בדנ"א. חומר זה יודע למנוע הצטברות של שומן בתאי הכבד ולנקות את תאי הכבד מאותם שומנים מזיקים המונעים את פעילותו התקינה. חומר זה הוא מפתח בריפוי של כבד שומני.


גלוטתיון הוא נוגד חימצון טבעי החזק והחיוני ביותר לגופינו, המיוצר בעיקר ע"י הכבד. כנוגד חימצון עוצמתי כל כך הוא חיוני לנטרול רעלים ומזהמים אחרים בגופינו, לשיקום פגיעות בתאי הגוף, תאי הכבד ואף המוח, לנטרול רדיקלים חופשיים, חומרים המחמצנים את התאים ופוגעים בתפקוד הרקמות, חיוני בחילוף חומרים של ברזל וחיוני בסילוק וטיפול בתאים סרטניים. הגלוטתיון נוצר על ידי הגוף ונמצא באופן טבעי במזונות המכילים גופרית, כגון ירקות מצליבים, בצל, שום ועוד אולם צום הוא הדרך העוצמתית ביותר להפעיל ולהעצים את הפעילות נוגדת החמצון של חומר זה! תאי שומן משמשים כמחסנים של רעלים חזקים אותם הגוף אינו יודע לפרק או לסלק. בזמן צום כאשר הגוף מפרק תאי שומן בכדי ליצר אנרגיה, מפורקים מאגרי הרעלים המאוחסנים בהם.



תהליכי תיקון והחלמה בזמן צום

"כמו תא בודד, כך גם החיים עצמם, אינם נקבעים על ידי גנים אלא ע"י תגובתנו להשפעות של הסביבה עלינו" ברוס ליפטון, הביולוגיה של האמונה.

גופינו הוא מכונה מופלאה! היא נועדה לעמוד ולתפקד באין סוף לחצים ולאורך שנים רבות, היא יודעת להסתגל במהירות למצבי עקה (סטרס) שונים, לשינויים תזונתיים, לתקופות מחסור (מזון, שינה...) ו"להחזיק מעמד". גופינו יודע לדאוג לתזונתו גם כאשר ישנו מחסור, לשנות תהליכים בגוף בהתאם למצב החיצוני הפועל על הגוף, לנקות מתוכו חומרי פסולת ורעלנים ולדאוג לעצמו כל הזמן. הניסיון לשמור על איזון, הומיאוסטזיס, מתרחש כל רגע ורגע בגופינו.

אולם, גם גופינו המשוכלל סובל מעייפות, שחיקה ובלייה במהלך הזמן. נוסיף על זה את העומס הרב כל כך אשר מוטל עליו, בפרט בעולם המערבי, עומס של רעלנים מבחוץ (חומרי הדברה, כימיקלים המוספים למזונות ולשתייה, הורמונים ותרופות בתעשיית המזון מן החי, חומרי קוסמטיקה והיגיינה המלאים בחומרים שמקורם בתעשיית הנפט ועוד), עומס גירוי של החושים, דרישה לתפקוד שיא במטלות רבות, דרישה לריכוז ותפקוד מוחי ללא הפסק, עומס מנטלי ונפשי ולעיתים ללא תמיכה כלל. ללא תזונה טובה ומאוזנת, ללא שעות שינה ומנוחה מספקות, ללא הרפייה של החושים ומערכות המתח שלנו...

תמונה אופיינית זו לאדם המערבי הממוצע, גורמת למערכות רבות בגופינו לצאת מאיזון ובפרט המערכות אשר אמונות על תיקון נזקים ופינוי פסולת מנזקים. יש לגופינו מערכות משוכללות אשר סורקות את התאים השונים ומזהות מצבים בהם תא איבד מיכולתו לתפקד בצורה בריאה או מבנהו נפגע. לאחר הזיהוי מופעלות מערכות אחרות הגורמות לחיסולו של אותו תא או לתיקון הנזק במידת האפשר. אלו מערכות עדינות מאד וחלקן עדיין לא מוכר לעולם המדע, אולם התהליכים הביולוגים אשר כן מוכרים, שופכים אור רב על יכולתו המופלאה של הגוף לשמור על איזון ובריאות, יכולת הנמצאת עמנו כל הזמן ובאמצעים פשוטים ניתן להעצים אותה.

יש לציין כי כאשר תאים רבים נפגעים ללא יכולת תיקון וכאשר התנאים הסביבתיים של הגוף מאפשרים המשך נזק תאי, התוצאה היא סרטן! מדע האפיגנטיקה גורס כי יש לנו היכולות לרפא את גופינו אפילו ברמת הדנ"א. ציטוט מתוך ספרו של ברוס ליפטון, הביולוגיה של האמונה מדייק המדע: "אנו לא קורבנות של הגנים שלנו, אלא האדונים של הגורל שלנו, ביכולתנו ליצור חיים מלאי שלווה, שמחה ואהבה". הדרך הטובה ביותר שיש לטבע לגרום לגופינו לגייס ולהעצים את אותם מנגנוני תיקון היא צום! דרך זו נחקרת מאד בתקופה האחרונה, מבחינה מדעית ישנם גילויים מרעישים. אחד הגילויים המעניינים הוא כי צום לפני ואף במהלך טיפול כימותרפי (למחלת הסרטן) מייעל את הטיפול, מוריד את המינון הנדרש של התרופות ומקדם ריפוי הצורה עצומה!


אפרט כמה תופעות מדהימות (אין מילה אחרת לתאר זאת) המתרחשות בגוף בזמן צום בכל הנוגע לתיקון תאים פגומים שהם בעצם, תהליכי ריפוי טבעיים של סרטן ומחלות כרוניות אחרות:

בזמן צום תאי הגזע (אשר אחראים על יצירה של תאים חדשים), מתחדשים בצורה עוצמתית ומסוגלים לחדש תאים ורקמות. מחקר פורץ דרך המגיע מ MIT המכובד גורס כי אפילו צום של 24 שעות יכול לחדש בצורה דרמטית תאים ברקמות גופינו.


לגופינו מנגנון מופלא הקרוי "אוטופאגיה". מנגנון זה הקיים בכל תא ותא הנו מנגנון אקולוגי – בו מרכיב של התא (אוטופאגזום) מזהה פסולת ורעלים בתוך התא, יודע "לבלוע" אותם ולהעבירם למרכיב אחר (ליזוזום) היודע לפרק ולמחזר מחדש את הפסולת. זהו מנגנון חשוב ביותר בכדי לשמור על בריאות התאים שלנו, ואחד המפתחות למניעה וריפוי של גידולים, סרטן, מחלות של המוח ומחלות דלקתיות כרוניות. ב-2016 זכה היפני יושינורי אהוסומי בפרס נובל לרפואה על גילויים בתחום זה. צום היא הדרך הטובה ביותר להעצים מנגנון זה - מנגנון מתקן תאים. בעבודה מקיפה אשר סקרה מחקרים מדעיים רבים בנושא והתפרסמה ב-2018, ציינו החוקרים כי "המסקנות והעובדות מצביעות בצורה מרשימה ומדהימה כי תהליך אוטופאגיה מועצם ביותר בזמן צום ברקמות ומערכות שונות בגוף".


במערכת העצבים שלנו ובפרט במוח, מצוי חומר אשר תפקידו לתקן נזקים לתאי עצבים, נוירונים וסינפסות ותאי מוח. חומר זה קרוי BDNF - Brain-derived Neurotrophic Factor, חומר נוירוטרופי מוחי. חומר זה אינו רק מתקן אלא גם יוצר סינפסות (מפגש בין תאי עצב) חדשות. תהליך זה הכרחי לבריאות מערכת העצבים והמוח שלנו. ירידה בביטוי של חומר זה מקושרת לאלצהיימר, דיכאון, זיכרון ירוד.


גופינו סובל מעומס חמצוני קבוע. אותם חומרים מעוררים חמצון הם רעלים מבחוץ וגם חומרים שהם פסולת שהגוף מייצר כתוצאה מתהליכים ביולוגים תקינים. חמצון תאים הוא נזק חריף למבנה התא. בזמן צום, יכולת הגוף לעורר את נוגדי החמצון הטבעיים שלו עולה בצורה משמעותית ביותר, כנראה בצורה החדה ביותר הקיימת! אחד החומרים המעניינים הוא NRF2, חומר הכרחי המפעיל תהליכים רבים ונוגדי חמצון רבים ומטרתם תיקון דנ"א, תיקון וסילוק תאים הנפגעו מחמצון.


אפופטוזיס הוא מנגנון נוסף, חשוב ביותר שיש לתאי גופינו. ברגע בו הגוף והתא מזהים כי ישנה פגיעה במבנה או תפקוד התא – מופעל מנגנון מוות תאי יזום (אפופטוזיס) בו התא מחסל את עצמו. במחלות רבות ובפרט סוגים של סרטן משתבש מנגנון זה והגוף אינו יכול לתקן את הנזקים בתאים. צום מעצים את יכולת מופלאה זו הגוף בצורה משמעותית ביותר. תאי סרטן משגשגים בתנאים מסוימים - חוקרים רבים מתארים את התהליך הסרטני כתהליך מטבולי (תהליך של חילוף חומרים) לקוי. תא סרטני ניזון מכמות גדולה של סוכר ומשגשג בסביבה חומצית. בזמן צום, כאשר כמות הסוכר יורדת, הראשונים להיפגע הם תאים סרטניים. לתאי הגוף הרגילים ישנה יכולת ליצור אנרגיה גם משומן, תהליך המתרחש כאשר מאגרי הסוכר אוזלים בזמן צום. לתאים סרטניים אין יכולת זו ולכן בהיעדר סוכר זמין כמו בזמן צום – תאים סרטניים נחלשים ונעלמים!


זו רשימה חלקית בלבד של התועלות הרבות שיש לצום על בריאותנו ועל מניעה וריפוי מחלות. לא הזכרתי תהליכים אחרים ורבים המתרחשים בעת צום ושמתי את הדגש על תהליכי תיקון נזקים לתאים. צום הוא ללא ספק הדרך העוצמתית ביותר הקיימת היום בטבע לשיפור בריאותנו והיא קלה לישום, זולה ונגישה! וחשוב לזכור לסיום כי צום הוא אף פעם לא רק גופני-פיסיולגי אלא תמיד מומלץ ונכון להוסיף תהליך של "צום מנטלי תודעתי רגשי"


“If physical fasting is not accompanied by mental fasting it is bound to end in hypocrisy and disaster.”

― Mahatma Gandhi, The Story of My Experiments With Truth

1,325 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page