top of page
  • igalkutin

7 רעלים אשר מחלישים את המערכת החיסונית, ואיך עושים ניקוי רעלים

עודכן: 8 במרץ 2021



מערכת החיסון שלנו היא מערכת ההגנה של גופנו והיא פועלת כדי להדוף חיידקים, נגיפים, פטריות, טפילים ורעלים. למרבה הצער, עולמנו מלא ברעלים שיכולים לפגוע במערכת החיסון ולהגדיל את הסיכון לזיהומים ולמחלות. למרבה המזל, יש כמה אסטרטגיות תמיכה טבעיות אשר תומכות בניקוי הרעלים, במערכת חיסונית מוחלשת ובבריאותנו. מאמר זה דן בחשיבות של מערכת חיסונית בריאה. תלמדו כיצד רעלים עלולים לשבש את מערכת החיסון. תלמדו על 7 הרעלים המובילים שעשויים להחליש את המערכת החיסונית שלכם. אני אשתף את הטיפים העיקריים שלי לניקוי רעלים ולתמיכה במערכת חיסונית בריאה.


מערכת ההגנה של הגוף:


בלוטות הלימפה

בבלוטות הלימפה נמצאים התאים (לימפוציטים) של המערכת החיסונית. הם מזהים ומסירים פתוגנים פולשניים.


פוליפ \ אדנואיד

רקמה שממוקמת בלוע, מאחורי האף. הם, יחד עם השקדים חלק מהמערכת הלימפית. המערכת הלימפית מסלקת זיהומים ושומרת על איזון הנוזלים בגוף. האנדואידים והשקדים עובדים כדי ללכוד וירוסים וחיידקים שמגיעים דרך הפה והאף.


מערכת הנשימה

הסיליות (איברים זעירים דמויי שערות) מצפים את תאי הצינורות של מערכת הנשימה ומסננים חלקי אבק וגורמי זיהום העלולים לפגוע במערכת הנשימה.


העור

העור מהווה מחסום יעיל מפני פתוגנים פולשים.


תאי דם לבנים

התאים האחראים על הגנת הגוף, נלחמים בפתוגנים בזרם הדם עצמו וברקמות שונות בגוף. תאי דם לבנים נוצרים בעיקר במוח עצם.


בלוטת התימוס

בלוטת התימוס מאמנת, מבדלת וממיינת תאי T לקטגוריות ספציפיות. זה כולל תאי T ציטוטוקסיים, תאי T שעוזרים ומסייעים ותאי T רגולטורים.


קיבה ומעיים

חומצת הקיבה הורגת את רוב החיידקים המזיקים. נוגדנים אשר מופרשים מהתאים הפנימיים תוקפים ווירוסים ופתוגנים אחרים שהגיעו למעיים.


טחול

הטחול מסייע לגוף להגן על עצמו מפני זיהומים חיידקיים.



החשיבות של מערכת חיסונית בריאה

המערכת החיסונית שלנו היא מערכת חשובה להפליא. זו מערכת ההגנה של הגוף שלנו, זה החבר שלנו, המגן שלנו ושומר הראש האישי שלנו. תפקידה של המערכת החיסונית שלנו הוא להגן עלינו מפני זיהומים ובעיות בריאות הנגרמות על ידי נגיפים, חיידקים, פטריות, טפילים ורעלים.


המערכת החיסונית שלנו היא רשת מורכבת של תאים, רקמות ואיברים. יחד, הם עוזרים למנוע מפולשים, פתוגנים זרים וחומרים רעלים להיכנס למערכת שלנו ועוזרים להסיר אותם אם הם נכנסים לגופנו. כמו כן, מערכת החיסון עוזרת למנוע התרבות של תאים פגומים ופגועים. מערכת חיסונית בריאה היא קריטית לבריאות הכללית שלנו. מערכת חיסונית בריאה מפחיתה את הסיכון שלנו לזיהומים ולמחלות. מערכת חיסון בריאה עשויה לתמוך בהחלמה מהירה ומוצלחת מזיהום ומחלות. למערכת חיסונית פגועה עשוי להיות קשה יותר בהגנה עלינו והיא עלולה להקשות על תמיכה בתהליך השיקום והריפוי של הגוף.


מערכת חיסונית בריאה מסוגלת גם לווסת את התגובה החיסונית שלנו נגד טריגרים לא מזיקים, כמו למשל מזון או אבקנים, או את רקמות הגוף שלנו. אם מערכת חיסונית פגועה אינה מסוגלת לעשות זאת, עלול לגבור הסיכון לאלרגיות, דלקות והפרעות אוטואימונית.



כיצד רעלים פוגעים במערכת החיסונית

המערכת החיסונית שלנו עלולה להיפגע בשל מגוון סיבות, כולל תזונה לקויה, מחסור בשינה, מתח וסטרס, בחירה לקויה באורח החיים ורעלים סביבתיים. רעלים הם אחד מהגורמים העיקריים העלולים לשבש ולהחליש את המערכת החיסונית. על פי מחקר שפורסם בשנת 2019, רעלים סביבתיים עשויים להחליש את המערכת החיסונית שלנו בהגנה מפני זיהומים. על פי ממצאים מדעיים שפורסמו, גורמים רעילים עשויים להוביל לפגיעה במערכת החיסונית ולדיכוי חיסוני. על פי מחקר שפורסם בשנת 2005 , רעלים חיידקיים עלולים לשבש מערכת חיסונית אדפטיבית.


רעלים שעלולים לשבש את המערכת החיסונית שלנו נמצאים סביבנו. הם מסתתרים במזונות לא אורגניים בתור חומרי הדברה, קוטלי עשבים, הורמונים ואנטיביוטיקה. הם נמצאים באוויר שלנו ומסתתרים בבתים שלנו בתור עובש, זיהום אוויר ועשן סיגריות. הם נמצאים במי הברז, באריזות הפלסטיק, בסתימות השיניים, במוצרי טיפוח היופי הקונבנציונלי, בחומרי ניקוי ובמוצרי בית אחרים ובבגדים. כדי להקטין את החשיפה שלנו לרעלים ולהגן על המערכת החיסונית, עלינו להיות מודעים לרעלים העיקריים שעלולים להחליש את המערכת החסינות.


7 הרעלים העיקריים שמחלישים את המערכת החיסונית שלנו

ידע הוא הצעד הראשון שלנו להתאוששות ולבריאות. עלינו להכיר את מקורם של הרעלים השונים המשפיעים על גופנו ומחלישים את המערכת החסינות. למרות שאי אפשר להימנע מחשיפה מוחלטת ומלאה לרעלים אלו, חשוב מאוד למזער ולצמצם את החשיפה שלנו ולפתוח את דרכי הניקוז שלנו כדי לסלק את הכימיקלים האלה מהגוף. בואו נלמד עוד על שבעת הרעלים המובילים שעשויים להחליש את המערכת החסינות שלכם.


1. גלייפוסט

גלייפוסט הוא הכימיקל הנפוץ ביותר בעולם שפועל להחלשת המערכת החיסונית. הוא משמש כקוטל עשבים מאז שנות ה-70. משתמשים בו בחקלאות, ביערות, בגינון ציבורי ובמוצרים לבית. אז למה הגלייפוסט כל כך גרוע? הוא נוצר כדי להרוג עשבים שוטים על ידי פגיעה באנזימים המייצרים את חומצות האמינו טריפטופן, טירוזין ופנילאלנין. הבעיה היא שחיידקים רבים עשויים להיות רגישים לגלייפוסט וגלייפוסט עשוי לשנות את פלורת המעיים ולפגוע בבריאותם של בעלי חיים ובני אדם רבים.


למרות שהסוכנות להגנת הסביבה האמריקאית (EPA: Environmental Protection Agency) טוענת שלגלייפוסט אין כל סיכון לבריאות האדם, כמה מחקרים, כולל מחקר שפורסם בשנת 2015 ומחקר שפורסם בשנת 2003 מצאו שלגלייפוסט עשויות להיות השפעות מסרטנות וארגון הבריאות העולמי (WHO: World Health Organization) הכריז שהוא 'כנראה מסרטן' (מקור 4, מקור 5, מקור 6, מקור 7).


כתבה המתפרסמת ב 2015 ב YNET: חומר הריסוס הפופולרי בישראל הוכרז כמסרטן-


במדינות רבות חומר זה הוצא מן החוק (גרמניה, הולנד) אך לא בישראל.

חומר זה נקשר למקרים כמו אוטיזם בילדים.


2. עובש ומיקוטוקסינים

עובש ומיקוטוקסינים הם מהרעלים הנפוצים ביותר בסביבתכם אשר מחלישים את המערכת החיסונית. מיקוטוקסינים הם סוג מסוים של עובש דמוי פטריות. הם מסתגלים במהירות ויכולים לצמוח כמעט בכל מקום כל עוד התנאים רטובים או לחים, וחמים. לעתים קרובות הם נמצאים בחדרי האמבטיה, במרתפים לחים, במטבח, בטפטים, באריחי תקרה, בידוד פיברגלס ובמקומות אחרים. הם לא תמיד ברורים וגלויים אלא מסתתרים במקומות מוסתרים יותר.

הם עשויים גם לגדול על האוכל שלנו אחרי זמן הקציר או לפני האחסון שלהם. הם מהווים סיכון בריאותי חמור ועלולים לגרום למגוון של תסמינים החל מתסמיני נשימה, כאבי ראש ועייפות וכלה בבעיות בריאותיות במעיים, בעיות הורמונליות ובעיות נפשיות. מיקו טוקסינים ידועים כקרצינוגנים – מעוררי גידולים סרטניים.


3. פתאלאטים

פתאלאטים הם קבוצה של כימיקלים רעילים להפליא אשר מחלישים את המערכת החיסונית. הם נמצאים בעיקר במוצרי הקוסמטיקה, אך ניתן למצוא אותם גם במקומות אחרים. על פי מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA: Food and Drug Administration), משתמשים בהם "במאות מוצרים כמו צעצועים, ריצוף וכיסוי קירות, חומרי ניקוי, שמני סיכה, אריזות מזון, תרופות, שקיות דם, אבובים, מתנפחים ומוצרי טיפוח אישיים כגון; לק, תרסיסי שיער, קרמים לאחר הגילוח, סבונים, שמפו, בשמים ומפיצי ריחות נוספים".


בישראל רעלים אלו נמצאים ברשימה א' (החמורים ביותר) של החומרים הקרצינוגנים של משרד הבריאות.


המחקר בנוגע להשפעות הרעילות על פתאלאטים עדיין ממשיך. על פי מחקר שפורסם בשנת 2009, לפתאלאטים עלולים להיות השפעות בריאותיות שליליות ויש צורך במחקרים נוספים. על פי מחקר שפורסם בשנת 2010, חשיפה ל פתאלאטים עשויה להגביר את הסיכון לסרטן השד. החומר BPA הנמצא בכלי פלסטיק, בקבוקים, עדשות מגע, על קבלות של מכונות אוטומטיות, צבעים, צעצועים הוא חומר רעלי ביותר.



"7 מתוך 40 דגימות של מוצרי צריכה שנרכשו בחנויות בישראל לא עמדו בתקן האירופי. הפתלאטים שחרגו בדרך כלל מהרמה המותרת בתקן היו דיאתיל הקסיל פתלאט ודיאיזונוניל פתלאט. נתונים ממכון התקנים הישראלי מלמדים כי 60% מהצעצועים שנבדקו העשויים פוליוויניל כלוריד polyvinyl chloride - PVC מכילים רמות פתלאטים החורגות מהתקן הישראלי."



4. מתכות כבדות

מתכות כבדות הן מהרעלים העיקריים שאנו עלולים להיחשף אליהם במהלך חיינו. מתכות כבדות הן מתכות בצפיפות של 5 גרם/ס"מ או יותר. בכמויות גדולות יש להן השפעות שליליות על אורגניזמים חיים ועל סביבתנו והן מחלישות את המערכת החיסונית. מלבד זה שהן עלולות לגרום לנו לנזק, אין להן תפקיד מועיל בגוף האדם. מתכות כבדות הן מהרעלים החמורים ביותר מאחר וגופינו מתקשה מאד לנטרל ולנקות אותן מהגוף. זו הסיבה המרכזית לכך שהן פוגעניות כל כך לבריאות הגוף.


על פי מחקר שפורסם בשנת 2014, מתכות כבדות מסוימות מפריעות לתהליכים ביולוגיים תקינים ויש להן השפעות רעילות. הן נקשרות לחלבונים בגוף שאחרת היו מופעלים על ידי מינרלים שמופיעים באופן נורמלי כמו אבץ ומגנזיום. הן עלולות לגרום למתח חמצוני, לדלקת כרונית ולהפרעות בתאים. כמה מהמתכות הכבדות הנפוצות שתיתקלו בהן כוללות עופרת הנמצאת בצבע המכיל עופרת, מי ברז עירוניים מזוהמים, מוצרי קוסמטיקה, מזון מזוהם ומוצרי טבק, ארסן המצוי בחומרי הדברה, תוצרים של גידולים תעשייתיים, מיץ תפוחים, מוצרי אורז, עבודות זכוכית, התכה, כספית שנמצאת במאכלי ים גדולים יותר, מילוי שיניים מכסף אמלגם דנטלי וכמה חיסונים, קדמיום שנמצא בטבק, עיבוד מתכות, הלחמה, ייצור סוללות ומזונות מזוהמים, אלומיניום שנמצא בחלק מהחיסונים, דאודורנט נוגד הזעה, מי ברז עירוניים, שימורי מזון ומשקאות, וכמה מזונות מעובדים. ישנם מחקרים רבים הקובעים כי מתכות כבדות הן גורם מסרטן ורעל אנדוקריני – הן משבשות את המערכת ההורמונלית ומהוות רעל למערכת העצבים והמוח.



מחקר, אחד מיני רבים, המקשר בין מתכות כבדות להופעת סרטן (במקרה זה סרטן שד).


5. אורגנופוספטים

אורגנו-פוספטים (OP: Organophosphates) הם חומרים כימיים בעלי השפעות רעילות. הם מיוצרים על ידי תגובה של חומצה זרחתית ואלכוהול. עוד בשנות ה-30, הם שימשו כקוטלי חרקים, אך במהלך מלחמת העולם ה-II הם פותחו לנוירוטוקסינים על ידי הצבא הגרמני. הם עשויים להשפיע על העברה עצבית-שרירית על ידי פעולה כמעכבי כולינאסטרז. חלק מה- OPs משמשים כחומרי הדברה או כקוטלי חרקים בשימוש ביתי או שימוש חקלאי. על פי ממצאי מחקר וביקורתו שפורסמו בספר מלחמת המפרץ ובריאות: כרך 1. אורניום מדולדל, שרין, פירידוסטיגמין ברומיד, חיסונים, חשיפה ארוכת טווח ל-OPs עלולה לגרום לתוצאות נוירולוגיות, נוירו-פסיכולוגיות ו / או פסיכיאטריות חמורות, וחשיפה נמוכה לטווח קצר עשויה לייצר תוצאות שליליות.


כימיקלים אשר מוכרים כגורם שמהווה הפרעה להתפתחות המוח:


1. עופרת

2. כספית

3. אורגנופוספטים

4. פתאלאטים

5. PBDEs – Polybrominated Diphenyl Ethers

6. PCBs-Polybrominated Biphenyls

7. PAHs- Polycyclic Aromatic Hydrocarbons


90% מנשים הרות בארה"ב בעלות רמות שניתנות לזיהוי של 62 כימיקלים בגופן מתוך 163 כימיקלים שנבדקו.


6. קסילנים

קסילן, קסילול או דימתיל-בנזן מתייחס לכל אחד משלושה בנזינים דימתיליים איזומרים או השילוב של חלקם או כולם. קסילנים משמשים כממיס, כחומרי גלם לייצור סרטים, צבעים וסיבים, ייצור חומרי גלם של פולימרים, ובדלק תעופתי ובנזין. על פי מחקר שפורסם בשנת 2010, קסילן עלול להוות סכנה תעסוקתית חמורה ועלול להוביל להשלכות בריאותיות. על פי הסוכנות לחומרים רעילים ולרישום מחלות (ATSDR: Agency for Toxic Substances & Disease Registry), אדי קסילן עשויים לגרות את העיניים, העור והריאות, שאיפת קסילנים עלולה לגרום לכאבי ראש, בחילות, עייפות, חולשה, סחרחורת וחשיפה רצינית עלולה לגרום לדופק לא סדיר ותשישות, חוסר יציבות פיזית, עילפון ואפילו מוות.


7. אנדוטוקסינים Endotoxins

ליפופוליסכרידים (LPS: Lipopolysaccharides), או אנדוטוקסינים הם רעלים שנמצאים בתוך תא חיידקי. הם משתחררים עם פירוק התא. לעתים קרובות הם נובעים מצמיחת יתר של חיידקים במעי הדק (צמיחת חיידקים עודפת במעיי הדק, (SIBO: small intestinal overgrowth) או מהרעלת דם. הם עלולים להתרחש כתוצאה מזיהומים לא חיידקיים. אנדוטוקסינים עשויים להשתחרר מקנדידה ומטפילים וכתוצאה מכך נוצרת בעיה בריאותית מורכבת ממיקרואורגניזמים מזיקים מרובים.


כשמדברים על אנדוטוקסינים, עלינו לדבר על בריאות המעיים שלנו. דיסביוזה של המעיים משמעותה היא חוסר איזון במיקרוביום – מערכת החיידקים במעיים, שיוצר פלורת מעיים פגועה, מורידה את יכולת הגוף להילחם בפולשים ומגדילה את הסיכונים והתסמינים של אנדוטוקסינים ומחלות ביוטוקסינים. דיסביוזה – חוסר איזון במעיים מהווה מצע להתפתחות הקנדידה וזיהומי שמרים אחרים, חיידקים רעים, טפילים, נגיפים ופתוגנים. אלה מגבירים את הסיכון שלנו לפגיעה מאנדוטוקסינים אשר מחלישים את המערכת החיסונית. על פי מחקר שפורסם בשנת 2018, גם לרמות נמוכות של אנדוטוקסינים עשויות להיות השפעות בריאותיות שליליות על מערכת הנשימה.


כיצד עושים ניקוי רעלים ותומכים במערכת החיסונית

כאשר מתמודדים עם חשיפה לרעלים ועומס רעלים גבוה, הצעד הראשון הוא לעשות כמיטב יכולתנו להימנע מהמקורות העיקריים המחלישים את המערכת החיסונית. ברגע שהשגנו את זה, אנו רוצים להתמקד בפתיחת מסלולי ניקוי הרעלים ושיטת האלימינציה. מסלולי הניקוז העיקריים שלנו הם מהריאות, העור, הכליות והמעי הגס שלנו. אנחנו צריכים ממש לשפר את מערכות הנשימה, הזיעה וטיהור מערכת השתן כדי לסלק רעלים אלה מגופנו. ניקוי רעלים יכול להישמע מפחיד, אך ברגע שתתחילו לקרוא את המלצותיי כיצד לנקות רעלים ולתמוך במערכת החיסון שלכם, תבינו שבעצם מדובר בתהליך פשוט. הנה מה שאני ממליץ לניקוי רעלים ולתמיכה במערכת החיסונית:


8 מזונות מובילים לבריאות המערכת החיסונית


תוכנית תזונה אנטי דלקתית

כדי לתמוך בניקוי רעלים ובמערכת חיסונית בריאה, אני ממליץ להתמיד בתזונה נוגדת דלקת. ראשית, הסירו בשיטת האלימינציה את כל המזונות והמשקאות הדלקתיים, כולל סוכר מזוקק, מזונות מעובדים, שמנים מזוקקים, אוכל בטיגון עמוק, ג'אנק פוד, משקאות מתוקים ומוגזים, מרכיבים מלאכותיים ומוצרים דיאטנים או מוצרים דלי שומן.

הקפידו לעקוב אחר תזונה אנטי דלקתית עשירה בירוקים, ירקות, פירות בעלי אינדקס גליקמי נמוך, עשבי תיבול, תבלינים, שומנים בריאים וחלבון נקי. כדי להימנע מחשיפה לחומרי הדברה, הורמונים וכימיקלים, יש לאכול אוכל אורגני.


צום לסירוגין וצום מורחב

צום מורחב וצום לסירוגין מציעים יתרונות אדירים מכיוון שהם יכולים לסייע בהפחתת דלקת, תמיכה בתיקון וריפוי תאים, אוטופאגיה ותמיכה בתפקוד המערכת החיסונית. צום לסירוגין הוא סוג של צום שעובר בין חוסר אכילה (זמן הצום) לבין חלון של אכילה (זמן הסעודה).


למתחילים כדאי להתחיל בצום הפשוט, שכולל 12 שעות צום (כולל שנת הלילה שלכם). לדוגמה, אם אתם מפסיקים לאכול אחרי ארוחת הערב בשעה 18 , אתם יכולים לאכול שוב בשעה 6 בבוקר שלמחרת. לאט לאט תוכלו להגדיל את חלון הצום שלכם. השיטה הנפוצה ביותר היא 16 שעות צום עם חלון אכילה של 8 שעות. ברגע שאתם יותר מנוסים בצום לסירוגין, אני ממליץ לנסות צום מורחב, שיכול להמשך מספר ימים או אפילו שבוע-שבועיים. במהלך הצום הממושך שותים רק מים ואולי משקאות בריאים (ללא ערך קלורי), כגון תה צמחים, ונמנעים מאכילה בצום זה.


צום ארוך וצום לסירוגין מועילים לניקוי רעלים והם בעצם ניקוי הרעלים הטוב ביותר שיש הגוף: הצום מעלה ומשפר תהליכי אוטופאגיה – ניקוי רעלים תאי, משפר את פעילות הכבד, מוריד רמות דלקת, משפר את מערך המיקרוביום שלנו – מערך החיידקים הטובים במעיים, גורם להתחדשות של תאים במערכת החיסון, משפר פעילות של נוגדי חמצון בגוף עצמו, מרחיב כלי דם ומשפר זרימת דם ולימפה.


רוויה מספקת וטובה וסינון המים

רוויה במידה טובה חשובה מאוד עבור תהליך של ניקוי רעלים מכיוון שהיא מסייעת בהסרת רעלים דרך הזיעה והשתן. אני ממליץ להתחיל את היום עם ליטר מים ולשתות במשך היום כל שעה בערך, לפחות 10 כוסות סה"כ ביום.

בנוסף למים, אני ממליץ להוסיף תה צמחים, מיצים ירוקים, שייקים ירוקים, שייקים וירקות ופירות רווים במים (חסה, אבטיח, תות, סלרי, מלפפון, תרד וכו'). הימנעו ככל שניתן ממשקאות מוגזים מייבשים, משקאות ממותקים, קפאין ואלכוהול.


דאגו לשתות מים נקיים על ידי הימנעות מבקבוקי מים או ממי ברז רגילים, השקיעו במערכת סינון וטיהור טובה ושימוש בבקבוקי זכוכית או נירוסטה במקום בקבוקי פלסטיק. הוסיפו פרוסת ליים כדי להעשיר את המים בטעם. בנוסף, דאגו לאכול שפע של ירקות ופירות רווים בעלי אינדקס גליקמי נמוך, ולשתות מיצים ירוקים, שייקים ירוקים ותה צמחים.

פעילות גופנית ותנועה

פעילות גופנית ותנועה באופן קבוע הנם חיוניים לבריאות הכללית שלנו ותומכים גם בניקוי רעלים באמצעות הזעה. אני ממליץ להתאמן לפחות 3-5 פעמים בשבוע למשך 20 עד 30 דקות ויותר. שלבו פעילויות קרדווסקולריות, כגון טיולי שטח, ריצה, רכיבה על אופניים, שחייה, ריקודים או פעילות אירובית, אימוני כוח והתנגדות, כגון הרמת משקולות, אימונים במשקל גוף, אימון קטלבל או קרוספיט ותרגילים בעלי עצימות נמוכה, כגון פילאטיס, יוגה והליכה קלה.


הישארו פעילים לאורך כל היום על ידי טיול בפארק, הליכה קצרה במהלך ארוחת הצהריים, טיול אופניים, בחרו בהליכה או ברכיבה על אופניים למרחקים קצרים במקום לנסוע ברכב או באוטובוס, שחקו עם הילדים או חיות המחמד שלכם, שחקו משחקים בחצר האחורית, עסקו בגינון, רקדו לשיר האהוב עליכם, השתמשו בהליכון, בכיסא והימתחו באופן קבוע. העדיפו תמיד מדרגות על פני מעלית.


שיפור תנועתיות המעי

שיפור תנועתיות המעי הוא קריטי לניקוי רעלים. דאגו לשתות הרבה מים, לאכול מזון עשיר בסיבים תזונתיים, קחו פרוביוטיקה ואיכלו מזונות עשירים בפרוביוטיקה. התאמנו באופן קבוע. מגנזיום הוא תוסף יעיל לתמיכה בתנועתיות המעי. בנוסף, חוקני מים וחוקני קפה הם עוד שיטה נהדרת לעידוד תנועתיות המעיים ולניקוי רעלים. חוקנים עשויים לסייע בהסרת פסולת ישנה הדבוקה במעיים והקפה שבחוקן עשוי לעזור לאגד ולשלוף רעלים ביעילות. השתמשו בערך ב-3 כפות קפה אורגני ל-4 כוסות מים במערכת החוקן שלכם. *חשוב להתייעץ עם איש מקצוע / מטפל לפני ביצוע חוקנים. *לא נכון לבצע חוקנים כדרך קבע אלא רק בזמן תהליכי ניקוי רעלים.


חשיפה לשמש וקרקוע

ויטמין D הנו חיוני לבריאות המערכת החיסונית ולרווחה הכללית שלנו. זו הסיבה שאני ממליץ על חשיפה יומית לשמש. הקפידו לבלות 15 עד 30 דקות מדי יום בשמש. הימנעו משמש הצהריים כדי להגן על עצמכם מפני קרני UV המזיקות. גם אם אתם חיים במקום עם אקלים קר יותר, כל עוד השמש בחוץ, דאגו לבלות לפחות זמן קצר בחוץ מדי יום. שלבו תרגול זה עם פעולת קרקוע, או הארקה. המשמעות היא הליכה או עמידה על הדשא כאשר אתם יחפים, בעפר, בחול או על הקרקע בחוץ עוזר לנו לקבל תועלת מהאנרגיות האלקטרומגנטיות של כדור הארץ. כדי לשפר את רמות ויטמין D בגופנו, בנוסף לחשיפה יומית לשמש, אני ממליץ על מנה יומית של תוספי ויטמין D.


צחצוח יבש ואמבטיה עם מלח אפסום – מלח אנגלי

צחצוח יבש עם ספוג גס (ליפה) ואמבטיה עם מלח אפסום שניהם נפלאים לבריאותכם. צחצוח יבש תומך במערכת הלימפה שלנו ומסייע בהסרת עור יבש וישן ורעלים על פני העור. עדיף לתרגל צחצוח יבש מדי יום לפני המקלחת או האמבטיה שלכם. השתמשו במברשת רכה וטבעית והברישו את גופכם בתנועות מעגליות עבור בריאותכם.

אמבטיות עם מלח אפסום – מלח אנגלי עוזרות להוציא מלחים ורעלים מגופנו ולאפשר כניסת מגנזיום וסולפט לתמיכה בבריאותנו. הוסיפו 1 עד 2 כוסות של מלח אפסום לאמבטיה והשרו את גופכם למשך 20 דקות.


יתרונות בריאותיים של צחצוח יבש:

· עור חלק יותר

· מחזור דם משופר

· שיפור המערכת החיסונית

· תמיכה בטונוס השרירים

· ניקוי רעלים ועוד...


שימוש בסאונה

סאונה הוא טיפול אדיר לניקוי רעלים, ממריץ את המערכת הלימפטית, ממריץ סירקולציה וממריץ אוטפאגיה, מחזק תמיכה חיסונית ומפחית דלקת.


גרגור שמן בפה OIL PULLING

גרגור שמן היא פרקטיקה איורוודית קדומה המסייעת להוצאת רעלים מהגוף על ידי גרגור שמן מצד לצד בפה. זה תרגול נהדר להיגיינת השיניים והפה, לבריאות העור והשיער, להפחתת כאב וללחימה בטפילים ורעלים אחרים.

התחילו את היום בגרגור שמן בפה עם כף קוקוס או כף שמן זית כתית מעולה או כף שמן בכבישה קרה. גרגרו כ-5 דקות ואז צחצחו היטב את השיניים.


תחבושות שמן קיק

תחבושות שמן קיק (חיתול בד 100% כותנה) קיימות מאז מצרים העתיקה. הן עשויות לעזור לקדם את זרימת הדם סביב איבר מסוים, סביב אזור בגוף שלכם ולהגביר את זרימת הנוזלים דרך המערכת הלימפתית שלכם. הם תומכים בניקוי רעלים. כדי להשתמש בתחבושות שמן קיק, שכבו על הגב והרפו, הוסיפו מעט שמן קיק חמים על הבטן או על אזור הכבד ועסו אותו בכיוון השעון, הניחו שקית פלסטיק או נילון נצמד (לא חובה על האזור, הניחו בקבוק מים חמים מעל, וכסו אותו במגבת. הירגעו ככה במשך 45 דקות עד שעה.


השתמשו ב Bioactive Carbons- (פחמנים ביו-אקטיביים\פחם אקטיבי)

פחמנים ביו אקטיביים, Bioactive Carbon, הם צורה של פחמן המסייע ליצור ולקיים חיים בתא. הם תומכים בניקוי רעלים ובבריאות הכללית שלנו. הם כוללים שתי תמציות של חומצות חיוניות על בסיס צמחים: חומצה פולבית וחומצה הומית. שתי התמציות הללו הן תרכובות המורכבות מפחמן, מימן וחמצן, אותם יסודות המרכיבים כמעט את כל גופנו. אפשר לקנות אותן כתוסף תזונה.


הם עשויים לעזור לגופנו להילחם בפתוגנים וברעלים, לתמוך במערכת החיסונית שלנו ולשפר את בריאותנו הכללית. הם טיפול מעולה לתמיכה במינרליזציה של הגוף ואנרגיית התאים וזה נהדר לתמיכה ברמות האנרגיה המיטוכונדריה.


מחשבות אחרונות

המערכת החיסונית שלנו חשובה מאוד כדי להגן עלינו ולהילחם בחיידקים, נגיפים, פטריות, טפילים ורעלים. הבעיה היא שעולמנו מלא ברעלים שיכולים לפגוע במערכת החיסונית שלנו ולהגדיל את הסיכון לזיהומים ומחלות. למרבה המזל, אנחנו יכול לתמוך במערכת חיסונית מוחלשת באופן טבעי. עקבו אחר הטיפים המובילים שלי לניקוי רעלים ותתמכו במערכת חיסונית בריאה כדי לנקות את גופכם, לאפשר תיקון וריפוי של התאים ולהשיב את הבריאות והחיוניות שלכם. ישנן עוד שיטות רבות להגברת ניקוי הרעלים בגוף כמו תרגלי נשימה, חשיפה למים קרים / מקלחות קרות, צמחי מרפא, תוספי תזונה ועוד.

2,768 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page