top of page
  • igalkutin

ההשפעות ההרסניות של סוכר על גופנו

עודכן: 12 באפר׳ 2021

סוכר הוא מקורו של רובן הגדול של הקלוריות שנצרכות על ידי אנשים במדינות מתועשות. סוכר מעלה את רמות האינסולין המקדם הצטברות שומנים ודלקת בכל הגוף. צריכת סוכר ורמה מוגברת של אינסולין גם מאיצים את תהליך ההזדקנות ויוצרים סביבה התורמת למחלות ניווניות. מאמר זה יסקור את ההשפעה ההרסנית של הסוכר על התהליכים הפיזיולוגיים ורקמות הגוף השונות, ואת החלופות הבריאות בהן תוכלו להשתמש במקומו.




הכימיה של הסוכר

הכימיה של הסוכר מבוססת על מספר הפחמימות וכוללת חד סוכרים, דו סוכרים ואוליגוסכרידים. החד סוכרים החשובים ביותר הם גלוקוז, דקסטרוז ופרוקטוז. ההבדל העיקרי ביניהם הוא האופן בו הם מתעכלים והמטבוליזם שלהם. גלוקוז ודקסטרוז הם בעצם אותה צורה של סוכר. ניתן לזהות סוכרים רבים על ידי הסיומת האופיינית של הצמד "וז".


רבים מהסוכרים הללו משתלבים יחד ליצירת סוכרים מורכבים כמו סוכרוז. סוכרוז, סוכר לבן אופייני, הוא דו-סוכר (2 מבנים של סוכר) שהוא חצי גלוקוז וחצי פרוקטוז. סירופ תירס עתיר פרוקטוז הוא 55% פרוקטוז ו 45% גלוקוז.



עלייה מאסיבית בצריכת הסוכר

בשנת 1700, האדם הממוצע צרך כ -1.8 קילו סוכר מדי שנה. בשנת 1800 זה היה כ 8 קילו סוכר בשנה. בשנת 1900, האדם הממוצע אכל 40 קילו סוכר בשנה. בשנת 2018, האדם הממוצע צורך 70 קילו סוכר בשנה. מחצית מהחברה שלנו צורכת קצת פחות מחצי קילו סוכר ליום. רובו של הסוכר שצורכים נצרך בצורות לא טבעיות מעשה ידי אדם כמו סוכרוז וסירופ תירס עשיר בפרוקטוז.



רוב צורות הסוכר (למעט מקורות המבוססים על פרוקטוז) עוברות תהליך מהיר של חילוף חומרים בגוף והופכות לצורת גלוקוז פשוטה. הגלוקוז שהתקבל מוזרם לתאים על ידי הורמון האינסולין. תהליך זה מתבצע היטב בגופנו כאשר התאים הם בעלי רגישות לאינסולין שבמחזור הדם. התנהגויות מסוימות והרגלי אורח החיים אשר מובילים לעלייה כרונית ברמות הסוכר בדם וברמות האינסולין מביאים למצב בו התאים מפתחים עמידות לאינסולין. התנהגויות אלו כוללות צריכת יתר של סוכר, צריכה של מזונות מעובדים ואורח חיים יושבני. רמות גבוהות של סוכר ואינסולין בדם גורמות לנזק מוגזם של רדיקלים חופשיים ודלקת בכל הגוף.



12 הבעיות העיקריות ברמות גבוהות של סוכר:

1. השפעת הסוכר פוגעת במערכת החיסון ומפחיתה את יכולתה התפקודית.

2. הסוכר מייבש את התאים ומדלדל את רמתם של אלקטרוליטים קריטיים כגון אשלגן, מגנזיום, סידן ונתרן המוביל למוות של תאים ועוויתות כרונית בשרירים.

3. יורדת רמתן בגוף של כרום, נחושת, אבץ ומינרלים (יסודות קורט) אחרים המסייעים לרגישות התאים לאינסולין. מה שמאיץ עוד יותר את עמידות האינסולין בקרום התא.

4. רמות סוכר גבוהות גורמות לחלוקה ולריבוי תאים סרטניים, מעכבות מנגנונים המאטים את צמיחת הגידול ואפופטוזיס של תאים סרטניים (מוות מתוכנן של תאים).

5. נוצרת פגיעה ברקמות ובחלבונים - הזדקנות של העור ושל התאים מבפנים AGE (AGE: Advanced Glycation Enzymes)

6. השפעת הסוכר מדלדלת ומרוקנת את גופנו מנוגדי חמצון כגון גלוטתיון, ויטמין C וויטמין E ומשאירה את הגוף חשוף לחימצון ונזקים של רעלים.

7. מתעכבת הפרשה של הורמון הגדילה האנושי (HGH: Human Growth Hormone), רמות הקורטיזול עולות וגוברת הפרשתו של הורמון גדילה תלוי אינסולין IGF1 המקדם גידולים סרטניים.

8. מתעכבת סינתזת חלבון תאית המביאה לפגיעה בכימיה של העצם, השרירים והמפרקים, מה שמאיץ את הסיכון לאוסטאופורוזיס, דלקת מפרקים ניוונית וכאבים כרוניים בשרירים ובמפרקים.

9. סוכר מעודד את צמיחתם של חיידקים וטפילים פתוגניים כגון קנדידה ושמרים אחרים ופוגע באוכלוסייתם של חיידקים טובים, מה שעשוי להוביל לזיהומים כרוניים במעיים, ברקמות של מערכת הנשימה ובסינוסים.

10. השפעת הסוכר מובילה להשמנת יתר, רמות גבוהות של טריגליצרידים (שומנים בדם), יחס לא תקין בין רמות כולסטרול HDL:LDL, כבד שומני וגידול בגורמי סיכון דלקתיים בעורקים.

11. רמות סוכר גבוהות משפיעות על מחסום מוח הדם, מדלדלות את מאגרי המינרלים במוח ומאפשרות הצטברות של רעלים ומתכות כבדות אחרות ברקמת המוח.

12. גרימת נזק לעצבים המוביל לכאבים כרוניים, נוירופתיה (הפרעות עצביות), הפרעות ראייה והאצה בהפרעות של תפקוד האיברים.


ההשפעות של הסוכר על הגוף:


מקורות של מחקרים מדעיים למאמר זה:

1. Harvard Health Publications: What you eat can fuel or cool inflammation, a key driver of heart disease, diabetes, and other chronic conditions. Link Here

2. Life Extension Magazine: Halt Sugar-Induced Aging Link Here

3. Whole Vegan: Refined sugar History Link Here

4. WebMD: Diabetes and Inflammation Link Here

5. Sanchez A, Reeser JL, Lau HS, Yahiku PY, Willard RE, McMillan PJ, Cho SY, Magie AR, Register UD. Role of sugars in human neutrophilic phagocytosis. Am J Clin Nutr. 1973 Nov;26(11):1180-4. PMID: 4748178

6. Cancer Tutor: Episode 2: Your First Line of Defense Link Here

7. Nancy Appleton Books Health Blog: 141 Reasons Sugar Ruins Your Health Link Here

8. Doctor Oz: Sugar’s Sour Side Effects Link Here

9. Harvard Health Publications: Eating too much added sugar increases the risk of dying with heart disease Link Here

10. WebMD: The Truth About Sugar Link Here



447 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page