top of page
  • igalkutin

המזונות המובילים לריפוי מעי דליף


מעי דליף, או תסמונת חדירות מעיים זהו מצב בו רירית המעיים ניזוקה. במצב זה חלקיקי מזון גדולים, חיידקים ורעלים סביבתיים מסוגלים לחלחל לזרם הדם ולגרום לבעיות בגוף. במאמר הזה, תלמדו מהם המאכלים הטובים ביותר לריפוי תסמונת המעי הדליף.

תסמונת המעי הדליף הוא אחד מהגורמים העיקריים כמעט בכל מצב דלקתי. רוב האנשים סובלים ממצב זה אך יודעים עליו מעט מאוד. יש מגוון רחב של דברים המעוררים פגיעה ונזק במעיים, כולל תזונה לקויה, מתח כרוני, שימוש באנטיביוטיקה, זיהומים כרוניים, ייצור לקוי של מיצי העיכול וחוסר איזון ברמות הסוכר בדם.


הבעיה בתסמונת המעי הדליף

המעי הדק הוא המקום בו מתגוררת רקמת הלימפה הקשורה למערכת העיכול (GALT) gastrointestinal associated lymphoid tissue)) המהווה 70-80% ממערכת החיסון שלנו. רירית המעיים היא מהווה סוג של מחסום, בדומה לעור, אשר מגן על זרם הדם שלנו מהסביבה החיצונית. האחריות של GALT היא למקד ולהרוג אורגניזמים אופורטוניסטים לא רצויים שעושים את דרכם אל המעי הדק.

כאשר ה- GALT מוצף בעומס, הוא גורם לרמות גבוהות של דלקת במעיים אשר פוגעות ברירית המעי. זהו גורם אחד בפתוגנזה של תסמונת המעי הדליף. כאשר מחסום המעי נפתח וחלקיקי מזון לא מעוכלים וחיידקים מסוגלים להיכנס לזרם הדם, הגוף מגביר את התגובה הדלקתית להגנה מפני זיהום מערכתי.

רמה מוגברת כזו של דלקת משפיעה על איברים מרכזיים אחרים ואזורים אחרים בגוף. בתור מטפל, אני תמיד חושד במעי דליף בכל פעם שיש לי חולים עם בעיות כרוניות במערכת החיסון. זה כולל את מחלת הסרטן ומחלות אוטואימוניות כמו גם מצבים דלקתיים כרוניים אחרים.


המזונות הטובים ביותר לריפוי מעי דליף

במאמר זה נעבור על כמה מהמזונות המובילים שעוזרים לגוף להחלים ולאטום מעי דליף. מזון הוא תרופה ואנו יכולים להשתמש במזונות שונים לריפוי מעי דליף.

חשוב להבין שכל אחד הוא שונה ועשוי להגיב בדרכו הייחודית למזונות השונים המופיעים ברשימה. דבר המשמש כתרופה לאדם אחד יכול להיות כרעל לאדם אחר. נסו לצרוך מזונות אלה תוך כדי מתן תשומת לב כיצד הגוף שלכם מגיב אליהם. אם אתם מבחינים בתסמינים לא רצויים, הפסיקו לאכול את המזון הספציפי הזה.

מתוך הרשימה הזו, הרוב המוחלט יגיבו היטב לכל המזונות הללו, אך אלה מכם הנוטים להיות רגישים יותר ימצאו לפחות 5-6 מזונות שגופכם יגיב אליהם בצורה טובה.


מרק עצם:

למרק עצמות יש מגוון של נוטריינטים הפועלים להרגעת מערכת חיסונית שפעילה יתר על המידה תוך כדי שהוא מספק לגוף חומרי גלם לבנייה מחדש של תאים חזקים ובריאים יותר. זו הסיבה שמדובר במזון מרפא להפליא כאשר הגוף נכנס למצבי לחץ כתוצאה מזיהומים חיידקיים או ויראליים כמו גם הפרעות עיכול ותסמונת מעי דליף.

ניתן להכין מרק עצם מעצמות של כל סוגי בע"ח. סוגי העצמות הפופולאריים ביותר להכנת מרק עצם כוללים: עצמות דגים, עוף, הודו, בקר, כבש וציד. העצמות מכילות מגוון של נוטריינטים עוצמתיים שמשתחררים כשהם מתבשלים לאט במים במשך מספר שעות. נוטריינטים אלה כוללים מח עצם המסייע לספק חומרי גלם לתאי דם בריאים ולהתפתחות החיסונית (מקורות 1, 2, 3, 4).

השאיפה: לשתות 230 גרם - פעמיים ביום של מרק עצם תוצרת בית (הבחירה הטובה ביותר) או מרק עצם קנוי מחנות אורגנית.




שמן קוקוס:

זהו אחד המזונות הבריאים ביותר על פני כדור הארץ והוא המקור הטבעי הטוב ביותר לטריגליצרידים בעלי שרשרת בינונית המסייעות לגוף לשרוף שומן, להפחית דלקות ולרפא את רירית המעיים. שמן הקוקוס עשיר במיוחד בחומצה לאורית הנמצאת בכמות גבוהה בתוך חלב האם וידועה כגורם אנטי מיקרוביאלי רב עוצמה המחסל חיידקים ושמרים רעים.

אני ממליץ להשתמש בשמן קוקוס בבישולים ובשייקים. ניתן גם למרוח אותו על העור בכדי לעזור ללחות ולשפר את מיקרוביום העור. אם אתם לא אוהבים את טעם הקוקוס, השתמשו בשמן MCT איכותי שיש לו את אותם יתרונות אך ללא טעם קוקוס.

השאיפה: 3-4 כפות של שמן קוקוס אורגני בכבישה קרה (virgin coconut oil) מדי יום בשייקים, במריחה על העור או כחלק מהבישולים (אפשר גם למזוג על האוכל לאחר ההכנה).




חמאת קוקוס:

היא מכילה את כל היתרונות של שמן קוקוס, אבל היא גם מכילה את קמח הקוקוס שבו כל הסיבים של הקוקוס נמצאים. סיבי הקוקוס הם פרה-ביוטיקה מצוינת המסייעת להאכיל ולתמוך במיקרוביום בריא.

אפשר להשתמש בחמאת קוקוס במגוון רחב של מתכונים כולל הכנת מתכונים של מתוקים.

השאיפה: לצרוך 2 כפות של חמאת קוקוס בתפריט היומי שלנו בנוסף לשמן קוקוס או כתחליף לשמן הקוקוס.


חומץ תפוחים:

טוניק מותסס זה הוא אנטי מיקרוביאלי טבעי אשר פוגע בחיידקים רעים כגון הליקובקוטר פילורי אשר קשור לריפלוקס חומצי וכיבים בקיבה. חומץ תפוחים עשיר באנזימים וחומצות אורגניות המשפרים את תהליך העיכול, מייצבים את רמות הסוכר בדם ומפחיתים דלקות בכל הגוף (5, 6).

אפשר לצרוך חומץ תפוחים מהול במים, (בערך 1-2 כפות ב140 מ"ל מים), או מעל האוכל, כדאי בעיקר בארוחות בשריות ועם ירקות. החומצות בחומץ התפוחים מסייעות בעיכול מוקדם של הבשר והירקות, מה שמפחית את הלחץ על מערכת העיכול. זה גם משפר את הייצור והזרימה של מיצי העיכול כגון חומצת קיבה, מרה ואנזימים בלבלב (7).

השאיפה: לצרוך 3-4 כפות של חומץ תפוחים מהול במים או על האוכל, באופן יומיומי. תמיד מומלץ לקנות את הצורה הגולמית, לא מסונן אשר מכיל את מרכיב האם.


4 דרכים לשילוב חומץ תפוחים בתזונה:

1.לשים על האוכל

2.לשתות בבוקר בתור נוהל יומי

3.לערבב בתוך מרקים ותבשילים

4.לשתות לפני ארוחה


גהי אורגני:

חמאה אורגנית וגהי (חמאה מזוקקת) מלאים בחומרים מזינים התומכים במעיים וכוללים כמות גדולה של ויטמין A, D, E ו-K2 המסיסים בשומן. יש להם גם חומצות שומן אומגה 3 וחומצת שומן קצרת שרשרת הנקראת חומצה בוטירית המסייעת להזין את תאי מעיים ומפחיתה דלקות במעיים ובגוף כולו.

גהי היא חמאה מזוקקת, שעוברת תהליך בה מסירים את כל הלקטוז, הקזאין ומי הגבינה ונשארים רק מוצקי השומן. לאנשים רבים עם מעי דליף יש רגישויות ללקטוז, לקזאין ולמי גבינה ולכן אני ממליץ לאנשים אלו לצרוך גהי ולרוב הם לא חווים רגישות לגהי.

אני ממליץ להמיס את הגהי על ירקות מאודים (יש לזה טעם מדהים) ו/או להוסיף אותו למרקים, תה וקפה.

השאיפה: לשים 2-4 כפות מדי יום של גהי אורגני


ג'לטין בקר ו/או פפטידים של קולגן:

ג'לטין וקולגן הם הנוטריינטים העיקריים במרק העצם ולכן הם עשירים בחומצות האמינו העיקריות אשר מסייעות להרכיב את המפרקים, רירית המעיים והעור. צריכה של נוטריינים אלה מוסיפים חלבון בריא לתזונה שלנו ומספקים את אבני הבניין העיקריות למבנים התומכים בגוף.

אלה נחשבים גם למזונות יופי מכיוון שהם עוזרים לחיזוק רקמת העור, מפחיתים נזקי עור והיווצרות קמטים. בדרך זו הם עוזרים לשיפור גיוון ואחידות עור הפנים ולהפחתת השפעות ההזדקנות של העור.

על ידי חיזוק רירית המעיים, הם מפחיתים את רמות הדלקת בכל הגוף ומשפרים בין היתר את תפקוד העיכול, הבריאות הנוירולוגית ותפקוד בלוטת התריס.

ניתן להשתמש בג'לטין להכנת מרשמלו קולגן או לעיבוי והסמכה של מרקים ותבשילים. ניתן להשתמש בפפטידים של קולגן באופן דומה לאבקת חלבון בתוך שייקים.

השאיפה: להוסיף 2-4 כפות מדי יום בשייקים.


ג'ינג'ר:

הג'ינג'ר מורכב משמנים אתריים הפועלים כאנטיבקטריאליים, אנטי-ויראליים, אנטי פטרייתיים ואנטי-פרזיטיים עוצמתיים. נוסף על כך, הוא מגביל יצירה של תאים סרטניים ע"י הפעלת המערכת החיסונית של גופנו והורס את התאים הסרטניים שכבר נוצרו (8).

הג'ינג'ר מסייע בהגנה על מאגרי הגוף של נוגדי חמצון והגלוטתיון אשר מסייע להילחם ברדיקלים חופשיים. ג'ינג'ר הוא גם אחד הדברים הטובים ביותר בעולם נגד בחילות והוא משפר את ייצור מיצי העיכול (חומצת קיבה, מרה ואנזימים בלבלב).

זרימה תקינה של מיצי עיכול היא נק' מפתח חשובה מאוד לריפוי מעי דליף ולהפחתת דלקות הקשורות למעי, אשר גורמים למעי דליף. להלן מספר דרכים לשימוש בג'ינג'ר:

1. שתו כוס אחת של תה ג'ינג'ר אורגני מדי יום או תצרכו 2 טיפות של שמן אתרי ג'ינג'ר מהול במים.

2. תגרדו ג'ינג'ר טרי או הישתמשו בג'ינג'ר מיובש כתוספת על הסלט, הבשר והירקות המאודים שלכם.

3. קנו שורש ג'ינג'ר ותחתכו 2-3 ס"מ בערך לכל 250 מ"ל מיץ. כמות גדולה יותר מזה של ג'ינג'ר יכול לתת למשקה יותר מדי חריפות.




מנתה:

מנטה נחשב לצמח מרפא קרמינטיבי בכך שהוא מעורר את מערכת העיכול ומשפר את בריאות קרום המעי. צמחים קרמינטיביים מכילים שמנים אתריים המסייעים בטיפול בגזים ומקלים על כל סוג של כאבים עוויתיים במעי שעלולים לחוות עם תסמונת המעי הדליף.

בנוסף, צמחי מרפא קרמינטיביים כמו מנתה מסייעים בחיזוק הקרום הרירי ומגבירים את פעולות התכווצות השרירים הקשורות למעי, הנקראות תנועה פריסטלטית, על מנת להעביר מזון ופסולת בעדינות דרך המערכת.

מרכיב המנתול במנתה הוא מרגיע שרירים טבעי אשר פועל להרגעת השרירים החלקים במעי כאשר הם מתכווצים יתר על המידה. הוכח שזה עוזר להקל על הסימפטומים של תסמונת המעי הרגיז, בעיות עיכול וריפלוקס חומצי (9, 10).


השאיפה: לצרוך מספר טיפות של שמן אתרי מנתה (מהול במים) מדי יום או לשתות תה מנתה אורגני מדי יום.



ירקות מותססים:

מזונות מותססים מספקים לגוף מיקרואורגניזמים מועילים, אנזימים פעילים חיים, חומצות אורגניות וויטמינים מקבוצת B. נוטריינטים אלה עוזרים לשפר את תפקודי העיכול של הגוף על ידי גירוי של ייצור רמות בריאות של חומצת קיבה, מרה ואנזימים בלבלב הדרושים לעיכול אופטימלי.


חלק מהמאכלים המותססים האהובים עלי המומלצים לצרוך באופן יומיומי, כוללים: קמבוצ'ה, ירקות כבושים, כרוב כבוש, קימצ'י, מלפפון חמוץ, קפיר מי קוקוס, יוגורט חלב קוקוס.

השאיפה: לצרוך משקה או מזון מותסס כל יום!




גרעיני דלעת:

גרעיני דלעת מהווים מקור מצוין לאבץ, ויטמינים מקבוצת B ומגנזיום שהם כולם בעלי תפקידי מפתח בתפקודו התקין של מערכת העיכול. הם גם אחד מהאנטי-פרזיטיים הטבעיים החזקים בעולם אשר מסייעים בסילוקם של כל הצורות השונות של טפילים, כולל תולעת שרשורים שהיא קשה ומאתגרת ביותר.

אפשר בהחלט להשתמש בגרעינים של דלעת טרייה שקנינו לתבשיל, להוסיף קצת מלח, לשים בתנור ולאכול בתור חטיף. אך בתור צריכה קבועה, נעדיף גרעיני דלעת גולמיים מונבטים מראש (ולא קלויים) כדי להסיר כל סוג של לקטינים.

השאיפה: 50-90 גרם ביום של גרעיני דלעת מונבטים, לא קלויים, כתוספת בסלטים או בתור נשנוש.


היתרונות הבריאותיים של גרעיני דלעת:

  • עשיר בסיבים פרה-ביוטיים לתמיכה במיקרוביום של המעי

  • מפוצץ במינרלים, כולל מגנזיום, אשלגן ואבץ

  • אבץ גורם לגרעיני דלעת להיות מעולים עבור מערכת החיסון, העור והבריאות המנטלית

  • מקור מצויין לויטמין A, E ו-B


מתכון לפסטו גרעיני דלעת:

· רבע כוס גרעיני דלקת

· 1 צרור של עלי כוסברה טריים, קצוץ

· מיץ מחצי לימון

· 1 כף שמן זית כתית מעולה

· שן שום, קצוץ

· קורט מלח

הכנה

1. לשים הכל במעבד מזון\בלנדר על למרקם אחיד

2. להגיש מעל סלט או פסטה ירוקה מזוקיני


צ'יה:

זרעי צ'יה עשירים בחומצות שומן מסוג אומגה 3 ולאלו השפעה מיטיבה על תהליכים דלקתיים ואלרגיים במעיים. ובנוסף, זרעי צ'יה מכילים כמות גדולה של פוליסכרידים, אותו ריר המשתחרר כאשר משרים את הזרעים במים, ריר זה מועיל מאד למערכת העיכול ולמצבים של מעי דליף, גירוי יתר של רירית המעי.

השרו 2 כפות של זרעי צ'יה ב 1 ליטר מים ל 30 דקות. שתו את המים במהלך היום.

אפשר להשתמש בזרעי צ'יה בדייסות, שייקים, על גבי סלטים.


ועוד:

ישנם צמחי מרפא רבים הטובים לריפוי מעי דליף. 2 חשובים הם צמח הליקוריש (שוש קירח), אשר ניתן לרכוש את השורש שלו בכל חנות טבע ולעשות חליטת תה טובה (אפשר לשלב עשבי תיבול אחרים בתה). צמח חשוב נוסף הוא גוג'י ברי, אותם פירות יבשים אדמדמים אותם ניתן לאכול, אני אוהב אותת בתה ומשלב אותם בתה צמחים, 1-2 כפיות של גוג'י בכוס מים רותחים משפר את טעמו של התה וממתיק אותו.




מקורות של מחקרים מדעיים למאמר זה:

1. Clark KL, Sebastianelli W, Flechsenhar KR, Aukermann DF, Meza F, Millard RL, Deitch JR, Sherbondy PS, Albert A. 24-Week study on the use of collagen hydrolysate as a dietary supplement in athletes with activity-related joint pain. Curr Med Res Opin. 2008 May;24(5):1485-96. PMID: 18416885

2. Deal CL, Moskowitz RW. Nutraceuticals as therapeutic agents in osteoarthritis. The role of glucosamine, chondroitin sulfate, and collagen hydrolysate. Rheum Dis Clin North Am. 1999 May;25(2):379-95. PMID:10356424

3. Choi SY, Kim WG, Ko EJ, Lee YH, Kim BG, Shin HJ, Choi YS, Ahn JY, Kim BJ, Lee HJ. Effect of high advanced-collagen tripeptide on wound healing and skin recovery after fractional photothermolysis treatment. Clin Exp Dermatol. 2014 Dec;39(8):874-80. PMID: 25283252

4. Choi SY, Ko EJ, Lee YH, Kim BG, Shin HJ, Seo DB, Lee SJ, Kim BJ, Kim MN. Effects of collagen tripeptide supplement on skin properties: a prospective, randomized, controlled study. J Cosmet Laser Ther. 2014 Jun;16(3):132-7. PMID: 24131075

5. Johnston CS, Gaas CA. Vinegar: Medicinal Uses and Antiglycemic Effect.Medscape General Medicine.2006 May; 8(2):61. PMCID:1785201

6. Hu FB, Stampfer MJ, Manson JE, et al., Dietary intake of α-linolenic acid and risk of fatal ischemic heart disease among women. Am J Clin Nutr. 1999 May;69(5): 890-897. PMID:10232627

7. Johnston CS, Kim CM, Buller AJ. Vinegar improves insulin sensitivity to a high carbohydrate meal in subjects with insulin resistance or type 2 diabetes mellitus.Diabetes Care. 2004 Jan; 27:281–282. PMID:14694010

8. Park M, Bae J, Lee DS. Antibacterial activity of [10]-gingerol and [12]-gingerol isolated from ginger rhizome against periodontal bacteria. Phytother Res. 2008 Nov;22(11):1446-9. PMID: 18814211

9. Hills JM, Aaronson PI. The mechanism of action of peppermint oil on gastrointestinal smooth muscle. An analysis using patch clamp electrophysiology and isolated tissue pharmacology in rabbit and guinea pig. Gastroenterology. 1991 Jul;101(1):55-65. PMID: 1646142

10. Kölbel CB, Layer P. [Peppermint oil and the smooth muscles of the gastrointestinal tract]. Z Gastroenterol. 1992 Dec;30(12):885-6. German. PMID: 1336261


4,327 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page