top of page
  • Igal Kutin

מיתוס הכולסטרול הגדול

"בעיית כולסטרול" היא אחת התלונות המרכזיות איתן אני נפגש במרפאה שלי וכמעט כל יום אני פוגש 1-2 כאלו - באים גברים ונשים עם בדיקות דם המראות כי רמות הכולסטרול חורגות מהנורמה. לעתים הרופא המליץ על מתן טיפול תרופתי, לעתים רק "איים" בתרופה ושלח לנסות להפחית רמות כולסטרול גבוהות באמצעים אחרים. ישנן הרבה השקפות ודעות אשר מקובלות בתרבות המודרנית שהבסיס מדעי שלהן נתון לדיון ואף ספק אמתי, ובכל זאת הן פשוט נשארו כעובדה. אחת הסוגיות העיקריות קשורה לפתוגנזה – מהלך מחלה של מחלות נפוצות שונות, כולל מחלות לב וסרטן. מאמר זה יכנס לעומק לנושא מיתוס הכולסטרול וכיצד בדיוק הוא נוצר.



לידת מחלות הלב ומיתוס הכולסטרול שמו של הכולסטרול הוכפש כאשר הוא הואשם כגורם העיקרי למחלות לב. הטענה שהכולסטרול סותם את העורקים שלנו ידועה ברחבי העולם, למרות שאין שום הוכחות מדעיות המאשרות את הרעיון. כחברה, עלינו להכשיר מחדש את החשיבה שלנו ולהסתכל על "תורת הכולסטרול" הזו בעין ספקנית. בשנת 1961 אנסל קיז (תזונאי, פיזיולוג וביולוג אמריקאי) הופיע בשער של המגזין האמריקאי TIME וטען ששומן רווי בתזונה גורם לחסימת עורקים ולמחלות לב. בשנת 2014 פורסמה כתבה בשער של המגזין האמריקאי TIME בה מדענים טענו שהתפיסה כלפי שומן רווי היא טעות ושלמרות הכל היא לא הגורם למחלות לב.


מחלות לב נחשבו למחלה נדירה מאוד בתחילת המאה ה-20. יחד עם זאת, כאשר תעשיית המזון המעובד החלה להמריא, כך המריאו התרחשויות של מחלת לב. בשנות ה-50 היא כבר נחשבה לאיום בריאותי גדול. במהלך 50 השנים האחרונות פותח ארסנל שלם של תרופות וניתוחים כדי לטפל בהפרעה זו שהולכת וגוברת. כיום, למרות הכספים הרבים שהושקעו במחקר ובציוד הרפואי הטוב ביותר שיש, בשנת 2012 איגוד הלב האמריקני הכריז כי לאמריקאים יש סיכוי של 48% לחלות במחלה קטלנית זו.


מה קורה פה? למרות כל האמצעים ולמרות כל התרופות, עדין מחלות הלב הן גורם המוות מספר 1! החשיבות הביולוגית של שומן רווי בגוף

לחומצות שומן רווי יש חשיבות גדולה לתפקוד תקין של כל מערכות הגוף.

  • ממברנות התאים: דורשות (50%) חומצות שומן רווי כדי שיהיו "חסינות למים" וכדי שיתפקדו כראוי .

  • לב: ההעדפה של הלב היא חומצות שומן פלמיטית ארוכות שרשרת, בעלות 16 פחמנים (C) ושרשרת של 18 פחמנים (C) של חומצה סטארית (על פני פחמימות) עבור ייצור אנרגיה.

  • עצמות: זקוקות לשומן רווי בכדי להטמיע את הסידן ביעילות.

  • כבד: חומצות שומן רווי מגנות על הכבד מפני ההשפעות השליליות של אלכוהול ותרופות כמו פרצטמול או אצטאמינופן (היא אחת התרופות הידועות והנמכרות ביותר בעולם. הוא משכך כאבים ותרופה מורידת חום. בישראל נמכרת תרופה זו, בין היתר, תחת השמות אקמול, דקסמול).

  • ריאות: חומר המופרש בריאות הקרוי סורפקטנט מגן על האפיתל בריאות ונלחם נגד הפרעות נשימתיות כגון אסתמה. הוא מורכב בעיקר מחומצת שומן פלמיטית (ח"ש רוויה) של 16-C.

  • הורמונים: חומצות שומן רוויות מתפקדות כשליחים לאיתות עבור ייצור ההורמונים.

  • מערכת החיסון: שומן רווי משחק תפקיד חשוב במערכת החיסונית - חומצות השומן מפעילות את תאי הדם הלבנים כך שיהרסו בקטריה פולשנית, וירוסים ופטריות ויילחמו בהתפתחות של סרטן. בנוסף, חומצות שומן בינוניות שרשרת, חומצה לאורית (12 פחמנים) וחומצה מיריסטית (14 פחמנים) אשר נמצאות בחמאה, חומצה פלמיטית בשמן קוקוס ובשר פועלים להריגת בקטריות ושמרים במעיים.

  • חומצות שומן מתריעות על שובע: כך אוכלים פחות, מאבדים אחוזי שומן מיותרים ומשמרים משקל גוף נורמלי ובריא.

מחשבות על השומנים ומיתוס הכולסטרול

מיתוס הכולסטרול פותח על ידי אנסל קיז בשנות ה-50. תיאוריה זו קובעת כי קיים קשר ישיר בין כמות השומן הרווי והכולסטרול בתזונה לבין שכיחות של מחלות לב איסכמיות. עם הוכחות מפוקפקות, קיז החל לכתוב מאמרים ולקדם השערה זו ברחבי העולם הרפואי. בינתיים, מאות מחקרים עוקבים שבחנו השערה זו הגיעו למסקנות שונות.


למרות היעדר ההוכחות, תפיסה זו המריאה ברחבי עולם הבריאות וקודמה בין היתר, על ידי תעשיות השומן הצמחי ותעשיית המזון המעובד שביקשו ליהנות מממצא זה. זהו הבסיס למיתוס הכולסטרול שקיים היום ורבים מאיתנו מאמינים בו.


"אימנו את החברה שלנו לפחד מכולסטרול ה-LDL ולהתייחס אליו כאילו הוא מפלצת עבור העורקים שלנו, אך מחקרים מראים ש-LDL הוא חשוב ביותר עבור ייצור הורמוני מין, ממברנות של תאים והעברה של נוטריינטים מסיסים בשומן כמו ויטמין A ,D ,E ו-K לתאים כדי לסייע להם להתמודד עם לחץ חמצוני וכדי לתפקד כראוי".

המדע החדש על מחלות לב

קרוב ל-90% מכלל המחקרים שתוכננו היטב ותועדו כראוי וחקרו את השערת השומנים בדם (הליפידים), אינם תומכים בטענה כי שומן רווי "סותם עורקים" וכולסטרול בתזונה גורמים למחלות לב. במחקר שפורסם בשנת 1994 בכתב העת הרפואי הבריטי Lancet, החוקרים בלונדון ניתחו את השומן שמצאו בעורקים סתומים. מתברר שרק 26% ממנו היה שומן רווי מהחי. 74% האחרים היה שומן בלתי רווי.


זהו אותו סוג של שומן שאנו מוצאים בשמן קנולה "הבריא ללב". כך שרוב השומן המצוי בתוך עורקים סתומים אינו שומן רווי וכולסטרול. בנוסף, סידן הוא שחקן מרכזי מאוד ביצירת רובד (פלאק) עורקי הסותם את העורקים ויחד עם זאת, כמעט ולא דנים בו בהקשר לנושא.

עובדות מעניינות על כולסטרול

  • אנשים רבים אשר סובלים מהתקפי לב צורכים תרופות אשר מפחיתות את רמות הכולסטרול.

  • מחקרים מראים כי אנשים שרמת הכולסטרול שלהם נמוכה מ-180 מ"ג/ד"ל, הם בעלי סיכוי גדול יותר פי 3 ללקות בשבץ.

  • מחקר הלב של פרמינגהאם (FHS) הראה שאנשים עם כולסטרול נמוך מ-200 סובלים מ-40% יותר התקפי לב.

כדי לצמצם את הסיכון למחלות לב, ברור שנדרשת הבנה ומחשבה מעמיקות הרבה יותר מאשר פשוט להפחית את הכולסטרול. מצבים גופניים אשר יגדילו את הביקוש לכולסטרול כוללים לחץ, דלקת ודרישה גבוהה לאינסולין (צריכה גבוהה של פחמימות). רמות הכולסטרול בגוף נקבעות לפי הסביבה שלנו. עשו בחירות מושכלות.

מחקר הלב של פרמינגהאם

מחקר פרמינגהם הארט, שהתחיל ב־1948 ונמשך עד היום, עוקב אחרי נשים וגברים מהעיר פרמינגהם, מסצ'וסטס, כדי ללמוד על הגורמים למחלות כמו טרשת עורקים ומחלות לב. נתונים שהצטברו במחקר מלמדים על קשר חיובי בין רמת הכולסטרול ליכולות קוגניטיביות כמו רהיטות, תשומת לב, ריכוז והסקת מסקנות. נחקרים עם כולסטרול נחשק, שנמוך מ־200, הפגינו ביצועים קוגניטיביים נמוכים יותר ממשתתפים עם כולסטרול גבוה מ־240. "במילים אחרות, האנשים עם הכולסטרול הכי גבוה קיבלו את הציונים הכי גבוהים במבחנים הקוגניטיביים". מחקרים אחרים מצאו קשר בין כולסטרול גבוה לזיכרון טוב אצל בני 85 ומעלה; כולסטרול גבוה מאריך את תוחלת החיים של חולי ALS בשנה שלמה ואנשים עם רמות נמוכות של LDL (שמכונה כולסטרול רע) מצויים בסיכון גבוה ב־350% לחלות בפרקינסון.


ד"ר דיוויד פרלמוטר, מומחה, מסביר שה־LDL עצמו לא רע. מה שמזיק הוא החמצון שלו הנגרם מרמות גבוהות של סוכר ומרדיקלים חופשיים. "הקשר בין כולסטרול גבוה למחלות לב הוא מופרך" פרלמוטר קובע, ומצטט מחקר שלפיו הקישור בין כולסטרול גבוה למחלות לב ומוות הוא "הונאת הבריאות הגדולה של העשור". אותו חוקר בדק אלף מקרים, ולא נמצא בהם שום קשר בין התקפי לב ומוות לרמת הכולסטרול. מחקר נוסף שעקב אחרי 1,724 בני 89 בממוצע במשך עשר שנים, מצא שכל עלייה של 39.2 בכולסטרול מורידה את סיכויי המוות ב־15%, והסיכון למות במהלך המחקר ירד ב־48% אצל המשתתפים עם הכולסטרול הגבוה ביותר. "כלומר כולסטרול גבוה יכול להאריך חיים" אומר פרלמוטר. "המוח צריך כולסטרול כדי לשגשג. הוא רכיב תזונה קריטי למוח שחיוני לתפקודו".


היתרונות של שומן רווי וכולסטרול

למרבית הרופאים חסרה השכלה בנושאים אלו והם ממשיכים ללמד את מיתוס הכולסטרול, אך ניתן ללמוד על יתרונות השומן הרווי והכולסטרול מדבריה של ד"ר מרי אניג, בעלת דוקטורט ומומחית לביוכימיה של ליפידים, בעלת מחקרים נרחבים על תפקידי השומן הרווי והכולסטרול בגופנו וצריכת תרכובות אלו בתזונה שלנו:

  1. בריאות ממברנות התאים: חומצות שומן רוויות וכולסטרול מהווים לפחות 50% מהממברנות (קרומי התאים). הם אלו המעניקים לתאים שלנו את הנוקשות והרכות – גמישות הנדרשת.

  2. בריאות העצם: הם ממלאים תפקיד חיוני בבריאות העצמות שלנו - כדי שהסידן ישולב ביעילות במבנה השלד, על לפחות 50% מהשומנים הנצרכים בתזונה להיות מסוג שומן רווי. כולסטרול הוא פרקורסור (מקדם) של ויטמין D ועוד הורמונים עיקריים שמווסתים את מערכת הלחץ (אדרנל), האנרגיה ותפקוד הורמוני המין (אסטרוגן, פרוגסטרון, DHEA, טסטוסטרון וכו').

  3. הם מפחיתים ליפופרוטאין (a), חומר בדם המעיד על נטייה למחלות לב ומגנים על הכבד מפני אלכוהול ורעלים אחרים.

  4. שיפור החסינות: הם משפרים את מערכת החיסון ופועלים כנוגדי דיכאון על ידי הגברת תפקוד הקולטן (רצפטור) לסרוטונין. רמה נמוכה של כולסטרול קשורה מאוד להתנהגות אלימה ותוקפנית, דיכאון ונטיות אובדניות.

  5. שימוש נכון בשומנים חיוניים: הם נחוצים לשימוש נכון של חומצות שומן חיוניות. חומצות שומן ארוכות שרשרת מסוג אומגה 3 נשמרות טוב יותר ברקמות כאשר התזונה עשירה בשומנים רוויים.

  6. דלק ללב: חומצה סטארית רוויה ב-18 פחמנים וחומצה פלמיטית רוויה ב-16 פחמנים הם המזונות המועדפים על הלב ולכן, השומן סביב שריר הלב רווי מאוד. הלב שואב ממאגרי שומן אלה בזמני לחץ.

  7. תכונות אנטי-מיקרוביאליות: לחומצות שומן רוויות קצרות ובינוניות שרשרת, יש תכונות אנטימיקרוביאליות חשובות והן מגנות עלינו מפני מיקרואורגניזמים מזיקים במערכת העיכול. הכולסטרול ממלא תפקיד חיוני בתיקון ותחזוקת דופן המעי ומונע תסמונת מעי דליף, קוליטיס כיבית ושלל הפרעות מעיים אחרות.

  8. הגנה של נוגדי חמצון: כיום, כולסטרול נחשב כחומר נוגד חמצון חיוני המגן עלינו מפני נזקים של רדיקלים חופשיים ועוזר לרפא כל נזק עורקי שעלול להתרחש.

  9. ייצור מרה: כולסטרול מייצר מלחי מרה שעוזרים לחילוף החומרים של שומנים שאנו צורכים בתזונה.

  10. התפתחות המוח ומערכת העצבים: הכולסטרול חשוב במיוחד עבור תינוקות וילדים בזמן שמתפתח אצלם המוח ומערכת העצבים. למעלה ממחצית המוח מורכב משומנים רוויים וכולסטרול. באופן מעניין, אחד מהמקורות העשירים ביותר בכולסטרול הוא חלב אם, שמכיל גם אנזים מיוחד המסייע לתינוק בחילוף החומרים ובניצול החומרים המזינים.


כולסטרול - קבלו את הסיפור האמיתי

מיתוס הכולסטרול ממשיך לבלבל ולהטעות כיום גם את הרופאים וגם את הציבור הרחב, אבל האמת היא שכולסטרול הוא אחד ממזונות הריפוי החזקים ביותר שאפשר לצרוך ואחת המולקולות העצמתיות שגופנו יכול לייצר. הבעיה נעוצה בחמצון של כולסטרול מרמות גבוהות של רדיקלים חופשיים ורמה גבוהה של שריפה דלקתית בגוף. המפתח למניעה ולהיפוך מחלות לב הוא כיבוי השריפה הדלקתית.


רוב הכולסטרול בגוף, כ-70%-80%, נוצר בכבד שלנו (וגם במעי, אדרנל ואיברי רבייה) ואינו מגיע מהמזון. רק 20% מהכולסטרול בגופינו מגיע ממזונות אותם אנחנו צורכים. רמה גבוהה של כולסטרול אצל אנשים שאינם צורכים כולסטרול רב במזון היא תופעה שכיחה ומקורה "בחולשה של הכבד" – זו אינה מחלה כלל אלא מצב בו הכבד מתפקד בצורה שאינה מיטבית. הפעילות האנזימתית בכבד נפגעת. הפוגעניים המרכזיים בכבד: רעלים שונים מהסביבה ומן המזון, סוכרים ופחמימות (שגורמים לכבד שומני) ורמות דלקת וחומציות גבוהות בגוף (ועל אילו במאמרים אחרים).


אין במאמר זה לשלול נטילת תרופות או יעוץ רפואי כלשהו. התרופות השכיחות למניעת רמות גבוהות של כולסטרול ממשפחת הסטטינים, וישנם מספר סוגים, הן מן התרופות הנמכרות בעולם והשכיחות במתן תרופות אלו גבוהה מאד. האם בצדק? מה עוד שתופעות הלוואי של תרופות אלו לא קטנות - החל מכאבי שרירים ועד פגיעה בכבד, פגיעה בשריר הלב, פגיעה באון, פגיעה באיזון עצבי–רגשי ועוד. הנטייה של הרופאים כיום היא מתן תרופות מסוג זה כאשר רמות הכולסטרול עולות מעל 200 ואולי מעט יותר על פי ההנחיות המקובלות, בדרך כלל (מדגיש – לא תמיד), מבלי לתת תשומת לב לפרמטרים מטבולים אחרים כמו רמות סוכר, בריאות כללית, מצבי מתח שהאדם סובל מהם, תזונה, אורח חיים ועוד.

האם זה מוצדק?

אנא - בדקו, חקרו טוב טוב לפני לקיחת תרופות אלו ואכן לעתים רחוקות, אין מוצא אלא לקחתן.


714 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page