top of page
  • Igal Kutin

צום והאש הפנימית - יוגה ואיורוודה

יוגה ואיורוודה הן שתי תורות רוחניות ומקודשות אשר קשורות אחת לשנייה. שתיהן אחיות השזורות האחת בשנייה, ובעצם נובעות האחת מהשנייה. מקור שתיהן הוא במסורת הוודית של הודו, לפני 5000 שנה, איורוודה כתורה לריפוי הגוף והנפש והיוגה כתורה למודעות עצמית והתעוררות רוחנית התלויות בבריאות הגוף והנפש. שתי התורות התפתחו יחדיו ומעולם היו עוסקים בהן יחדיו. לכן, אילו אשר מעוניינים ללכת בדרך אחת, יפיקו תועלת רבה מלימוד השנייה. יוגה ואיורוודה יחדיו מרכיבות תורה אחת הוליסטית ואפשר לומר כמעט מושלמת - שתיהן רואות את האדם כמכלול אשר מעבר לגוף הפיסי וכולל את ההכרה והנפש, ורק שתיהן יחדיו יכולות לענות על כל צרכי האדם: גוף, הכרה ונפש. שתיהן רואות את האדם כחלק ממכלול הטבע והיקום, מושפע ומשפיע עליו, תלוי בו לבריאותו ומכבד את חוקיו.


יוגה ואיורוודה רואות את האדם כאינדיבידואל, פרט יחיד ומיוחד ולו הדרך האישית והייחודית משלו בכדי להגיע לבריאות פיסית והתעוררות רוחנית. שתיהן יחדיו תומכות האחת בשנייה במסעו של האדם בחייו. האחת ללא השנייה חסרה מרכיב חשוב ביותר במשחק חייו של האדם. מאמר זה מביא את הבסיס של עקרונות הצום בהקשר ישיר לאגני – האש המקודשת עפ"י היוגה והאיורוודה, כשלב חשוב בדרך האישית–רוחנית של אדם. יחדיו, הן מרכיבות דרך שלמה, יעילה ומדויקת לניקוי וטיהור הגוף והנפש מרעלים.

ביוגה סוטרות של פאטנג'אלי נאמר (פרק 2, 28) – "דרך ביצוע היוגה הטמא נעלם".

בהאטה יוגה פראדיפיקה נכתב: "כאשר האוויר החיוני אינו זורם בחופשיות בערוץ המרכזי מפאת הנאדים אשר מלאים בפסולת, איך מצב של אונמני-סמדהי (הארה (יופיע וכיצד שלמות וסידהי יהיו?" (2,13).

עוד נאמר: "כאשר הנאדים מטוהרים ישנם סימפטומים חיצונים נראים, ההצלחה מובטחת כאשר הגוף הופך חיוני וזוהר" (2, 19). האטה יוגה פראדיפיקה: "כאשר השומן והליחה בעודף, שש הקארמות (שאטקארמה/ שאטקריה) יבוא כתרגול לפני פראניאמה. כאשר 3 הדושות באיזון אין בכך צורך..."


תפקיד האש ידוע היטב במערכות רפואה מסורתיות, המשתמשות באלמנטים הגדולים של הטבע למטרות ריפוי. עם זאת, מערכת אחת בפרט בנויה סביב הבנה מעמיקה של ה"שריפות הביולוגיות" שלנו. זוהי 'איורוודה', מערכת הריפוי הטבעית המסורתית של הודו. ענף הריפוי של היוגה והמדע הוודי חוזר אלפי שנים אחורה לתקופה הוודית הקדומה של הרישים. איורוודה פירושה חוכמת החיים (וודה) של החיים ואורך החיים (איור). האיורוודה מושרשת מהבנה עמוקה של אש או אגני כעיקרון ביולוגי, פסיכולוגי וקוסמולוגי הממשיך למודעות העצמית הגבוהה ביותר מאחורי כל הקיום, צ'יד-אגני, אש התודעה.




איורוודה ואגני, האש הקדושה לריפוי

בריג וודה, הטקסט הוודי הקדום ביותר, החיים או האיור מוגדרים כאגני או אש, שהם נשמתנו או מהות החיים שלנו. איורוודה, איפוא, היא לא רק 'תרופת אש' אלא 'תרופת הנפש'. הגדרת הרווחה שלה היא הרמוניה עם הנפש הפנימית שלנו ונשמת היקום, ולא רק היעדר מחלה גופנית. אם אנו זוכרים כי חיינו הם אש קדושה, הכרה זו עצמה יוצרת כוח של מודעות השומר עלינו בהרמוניה עם היקום כולו. כיוון שהנשמה היא עקרון התודעה שבתוכנו, איורוודה היא גם 'תרופת תודעה' בה נאמר שרק מה שאנחנו עושים עם מודעות באמת מרפא אותנו. כל הריפוי האמתי פועל באמצעות מתן טיפול, אהבה ותודעה. המשמעות היא שהתודעה היא כוח הריפוי האולטימטיבי, אש הריפוי האמתית.


איורוודה מכירה באש או באגני ברמה הפיזית כמפתח לכל התהליכים הגופניים, החל ממטבוליזם תאי וכלה בתפיסה במוח, שכולן כוללות שריפת אנרגיה ויצירת אור. איורוודה רואה באש העיכול או 'האש שבבטן', המכונה ג'ת'ר אגני, כבסיס לבריאות הגופנית. אם אש העיכול כל הזמן בוערת באופן עקבי ונקי, אזי מובטחת הבריאות; המזון שלנו מתעכל כראוי, הספיגה טובה, הרקמות שלנו וחומרי הפסולת נוצרים כרגיל, ויש את האנרגיה הפנימית הדרושה כדי להדוף כל פתוגנים שעלולים לתקוף אותנו מבחוץ.


יחד עם אש העיכול, איורוודה מכירה ב'אש החיים' או האש של פראנה (Pranagni) כמפתח לריפוי ברמה אנרגטית. אם הנשימה שלנו עמוקה ומלאה, רגועה ועקבית, אז הכוח החיוני שלנו ישמור על הרמוניה ואיזון בין כל מערכות הגוף והנפש שלנו. אש החיים שלנו היא כוח טבע שיכול להביא לנו את כל האנרגיות המרפאות של היקום. הוא מחזיק באינטיליגנציה הטבעית של הריפוי שאחראית למורכבות הנפלאה ולסדר המופלא של האורגניזם שלנו ויכולתו המדהימה לתקן את עצמו מפגיעה ומחלות. אלא אם אנו לומדים לרתום את אש הריפוי שלנו, איך באמת יכול משהו אחר לעזור לנו?


בעבודתי כמרפא, אני תמיד מדגיש את תפקיד אגני כגורם החשוב ביותר בבריאות. והטיפול כמעט תמיד יחל עם שיפור תיפקוד האש הפנימית הגופנית או המנטאלית של האדם. אגני – אלמנט האש, הוא "כלב השמירה" של שאר האלמנטים ושאר הכוחות (הדושות) הפועלים בגוף ומניעים את תהליכי החיים בגוף ובנפש. תיאור נוסף הוא כ"ראג'ה" - שליט, משמע יוזם ומניע את פעילות הגוף ושומר על איזון הגוף. כאשר המלך חלש, מתחילים יסודות הגוף לצאת מאיזון, אין להם מנוחה ושומר. איזון הגוף מתחיל בראש ובראשונה באיזון האגני – האש הפנימית.


אגני היא אש כאור, כטרנספורמציה, כתשוקה. באיורוודה וביוגה ישנו מושג הנקרא טג'ס. טג'ס הינו הזוהר הפנימי, הוא האספקט המעודן יותר של אגני ונובע מאגני. אגני היא החיוניות, התשוקה לחיים ולדרך שלנו בעולם, אגני היא כוח הרצון, האומץ והעדר הפחד להיות ולעשות, אגני היא האינטלקט והדיוק, אגני היא התבונה והדיסקרימנציה הכל כך חשובה (ויוקה בסנסקריט), טג'ס (אגני) מעניקה לנו כוח התמדה ומשמעת, מעניקה לנו את הגבורה והתעוזה להמשיך בדרך האמת שלנו (מקביל למושג טאפס בעולם היוגה).

אגני היא התשוקה לחיים!


האגני היא האחראית על עיכול, על התיאבון, והספיגה שלנו במערכת העיכול, אגני אחראית על חילוף החומרים בכבד וניטרול וטיהור מרעלים דרך הכבד. אגני אחראית על מטבוליזם – חילוף חומרים, על טרנספורמציה ויצירת אנרגיה בכל תא ותא בגוף וגם על הפעילות החשמלית במערכת העצבים ועל חילופי ההורמונים והפעילות האנזימטית בגוף.

ישנה אגני בכל תא ותא בגופינו ושם האגני פועלת כמטבוליזם תאי ליצור אנרגיה במיטוכונדריה, לפעילות של ניקוי התא ומחזור חומרים לא נחוצים בתוך כל תא ותא.


שתי התורות, איורוודה והיוגה הדגישו בצורה חד משמעית את חשיבות טיהור הגוף והנפש וצום הוא דרך ההתנקות העוצמתית ביותר, אך צום הוא הרבה יותר מניקוי. צום הוא הדרך הטובה ביותר להדליק את האגני, כאשר אנו לא אוכלים, הגוף מפנה את כל המשאבים לפינוי פסולת מטבולית ממערכת העיכול ומכל התאים.

סוואמי שיבאננדה כתב באחד הספרים על צום:

" Fasting gives a continuous flow of bliss which brings lightness to the body. The bliss lingers on in your system and forms a part of your Self. Fasting bestows a divine happiness which can be enjoyed with such delight that once you take to it, you will be reluctant to leave the habit. Fasting gives clear insight into a subject. A man who genuinely practises fasting at regular intervals has clear-cut thoughts, an expression all his own and an imagination which others cannot excel. Fasting gives perfect rest to the overworked digestive organs. Undigested food gets digested. The digestive juices which are poor in quality and quantity regain their normal condition. Physically your system gets an entire overhaul, more than any intelligent doctor could do for you. Mentally you develop more concentration and resisting capacity. You improve in firmness."


צום מעורר את הכבד לפעולה נמרצת ושחרור רעלים ופינויים ומעורר את התאים לחילוף חומרים יעיל יותר, לפינוי פסולת מהתאים ולמחזור חומרים לא חיוניים בתאים לחומרי הזנה. צום מעורר את מערכת החיסון, מעורר זרימת דם למוח, מעורר התחדשות של תאי מוח ומערכת העצבים ומפעיל בעוצמה תהליכי תיקון וחידוש של תאים פגועים בגופינו. צום ממריץ את זרימת הדם והלימפה בגוף אך גורם לירידה בלחץ הדם. צום משקיט את ההכרה ומפעיל את מערכת העצבים ליצירה והפרשה של מוליכים עצביים כדוגמת סרוטונין ודופמין ומאפשר להכרה שלנו להיפתח לאנרגיה, לפראנה הסובבת אותנו, לשאוף ולקלוט ממנה יותר מתמיד ולהזין את גופינו באנרגיה טהורה ולא במזון כדרך היום יום.

צום מחזק את כוחות הרצון שלנו, מחזק את החוסן הגופני שלנו לעמוד איתנים ברגעי קושי, צום מעורר בנו חמלה לסובב אותנו, לכל היצורים החיים, לצומח, לאדמה, צום מאפשר לחסימות רגשיות להתמוסס בעדינות ולדפוסים ורגשות לצוף על פני השטח בצורה הרמונית.


צום הוא הדרך הטובה ביותר לעורר אגני בגוף ובתודעה!




פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page