top of page
  • Igal Kutin

צום להקלה על כאב ודלקת

כולם מרגישים כאב מדי פעם, הרי כאב הוא הדרך של הגוף שלנו לומר לנו שקיימת פציעה, מחלה או בעיה אחרת בגוף. יחד עם זאת, כאבים כרוניים הם סוג שונה של כאב. במקרה כזה, פרוטוקול צום עשוי לעזור. כ-20% מהאוכלוסייה מתמודדים עם כאבים כרוניים כתוצאה מדלקת כרונית, בעיות בריאותיות או סיבות לא ידועות. אם אתם חווים כאב, אני בטוח שאתם מחפשים מקור טבעי להקלה על הכאב בכדי לשפר את איכות החיים שלכם. פרוטוקול צום עשוי להיות התשובה שלכם להקלה על כאבים מתמשכים.


במאמר זה תלמדו על כאב ודלקת, היתרונות של פרוטוקול צום, אסטרטגיות צום לסירוגין ופרוטוקול צום. תקבלו את כל המידע שאתם צריכים לדעת בנוגע לצום ולספק בהצלחה, הקלה על הכאבים.


כאב ודלקתיות

כאב הוא לעתים קרובות סימן לדלקת ודלקת בדרך כלל מלווה בכאב. כאב ודלקת לרוב מופיעים ומתקיימים במקביל. דלקת היא הדרך של גופינו להגן עלינו מפני זיהומים, רעלים, פציעות ופגיעות אחרות. זהו חלק ממערכת החיסון שמובנית בגוף וחיוני לבריאותנו ולקידום התאוששות מהירה. ללא דלקת, הפצעים היו נרקבים ומזדהמים, וזיהומים קטנים היו עלולים להפוך קטלניים. יחד עם זאת, כאשר הדלקת הופכת להיות דלקת כרונית, היא נהיית לדאגה רצינית.


דלקת אקוטית מתרחשת כאשר יש פציעה רצינית או מחלה. זה יכול להתרחש כתוצאה מנפילה, או אולי אם נחתכתם, התקררתם או קיבלתם עקיצה של יתוש. דלקת אקוטית מסייעת להתאוששות והחלמה מהירה. הדלקת הולכת ופוחתת לאורך זמן, ונעלמת תוך כמה שעות, ימים או שבועות. אך יחד עם זאת, כאשר אנו חווים לחץ פיזי, רגשי או כימי במידה מופרזת, הגוף נהיה מוצף.



דלקת כרונית וכאב

גירוי דלקתי כרוני מביא לתגובה דלקתית מוגברת ומתמשכת ולדלקת כרונית. הגירוי הכרוני מגדיל את הסיכון לכאבים כרוניים ומחלות כרוניות הכוללים: תסמונת מטבולית (שומנים בדם, השמנה, יתר לחץ דם, מחלות לב וכלי דם), סכרת, מחלות אוטואימוניות, פיברומיאלגיה, אסטמה, מיגרנות וכאבי ראש, דלקות במערכת העיכול, אלצהיימר ועוד. דלקת כרונית עשויה להישאר למשך חודשים, שנים או חיים שלמים, אלא אם כן מטפלים בה באמצעות שינויים תזונתיים ושינויים באורח החיים. דלקת כרונית מלווה לרוב בכאבים כרוניים, למשל, במקרה של מיגרנות, דלקת מפרקים שגרונית ופיברומיאלגיה. כאב הוא תחושה לא נעימה שעשוי לנוע בין כאב קל לכאב חמור, עשוי להיות מקומי או פרוש בכמה מקומות, ועשוי להרגיש אחרת בהתאם לסיבות, נסיבות, ורמת סבילות הכאב שלכם.


כאב אקוטי לעומת כאב כרוני

כאב הוא האות של גופינו שמשהו לא מתנהל כשורה. הוא מעודד אותנו להאט, להקדיש תשומת לב ולמצוא את דרכי ההקלה והטיפול הטובים ביותר. כאב הוא לא האויב שלנו אלא סימן אזהרה וצורת הגנה של הגוף.

בדיוק כמו דלקת, כאב יכול להיות אקוטי או כרוני. כאבים אקוטיים מלווים פגיעות, מחלות, תאונות וניתוחים אקוטיים. אלה חולפים תוך מספר דקות, שעות, ימים או שבועות כאשר הגוף מתאושש. לעומת זאת, כאבים כרוניים הם מתמשכים יותר ועשויים להימשך חודשים, שנים או חיים שלמים, במידה ולא פותרים את המקור לבעיה. כאבים כרוניים הם לפעמים תוצאה של מצב בריאותי כרוני, פגיעה קשה או דלקת, אך לעתים אין סיבה ברורה. טיפול והקלה בכאב בכאבים כרוניים, הוא מסובך יותר, קשה יותר ואורך זמן רב יותר מאשר בכאב אקוטי. שינויים בתזונה ובאורח החיים מביאים לרוב להקלה של הכאבים הכרוניים. גם פרוטוקול צום עשוי להועיל בהקלה של כאב.

פרוטוקול צום להפחתת דלקת

צום הוא אסטרטגיית ריפוי עתיק להפחתת דלקת ולסיוע בתיקון תאי. צום היא דרך עוצמתית לחזק את מערכת החיסון שלנו והוא עשוי להגביר את תפקוד הנויטרופילים בגופנו. נויטרופילים הם תאים לבנים ששייכים למערכת החיסון שלנו והם קבוצת התאים הגדולה ביותר מבין תאי הדם הלבנים בגופנו.

רמות נמוכות של נויטרופילים קשורות לדלקת מפרקים שגרונית, עייפות כרונית, תסמונת המעי הרגיז, מחלות לב, דיכאון ומחלות אוטואימוניות שעלולים להופיע בליווי של כאב. ביצוע פרוטוקול של צום עשוי להשפיע לטובה על מצע החיידקים במעי. פרוטוקול צום עשוי גם לעודד אוטופאגיה תאית. אוטופאגיה הוא התהליך בו הגוף מפרק תאים ישנים, מוחלשים ופגועים, וממחזר אותם לאנרגיה, מה שיוצר מקום לתאים חדשים ובריאים. אוטופאגיה מוגברת עשויה גם להפחית כאבים ומצבים דלקתיים.


צום מאיץ פינוי רעלים מהתאים ומהכבד - רעלים הם מגורמי הדלקת העיקריים. צום מוריד פקטורים דלקתיים בגוף, מרגיע את המערכת הדלקתית ומרגיע את הביטוי של תהליכים אלרגיים (מרגיע פעילות של תאי מאסט). פרוטוקול צום עשוי גם לשפר את החידוש והתיקון הגנטי בגופנו, וכמו כן עשוי לשפר את הרגישות לאינסולין ואת חילוף החומרים של סוכר (סוכר הוא גורם דלקתי עיקרי) וכתוצאה מכך, להפחית את הסיכון למחלות.

אסטרטגיות צום -יומי לסירוגין

אסטרטגיות צום לסירוגין מגיעות בווריאציות השונות. אתם יכולים לבחור מה מתאים לכם על סמך המטרות האישיות והבריאותיות שלכם. תמיד טוב יותר להתחיל עם צום קצר יותר ולבנות את הדרך כלפי תרגול צום קפדני יותר.

בתור התחלה, אני ממליץ על פרוטוקול פשוט ומהיר - צום פשוט הוא פרוטוקול הצום הקצר לסירוגין בו אתם צמים במשך 12 שעות ויש חלון אכילה של 12 שעות.

לדוגמה, אם תסיימו את ארוחת הערב בשעה 18 בערב, לא תאכלו עד 6 בבוקר למחרת. בהדרגתיות, אתם יכולים להגדיל את חלון הצום ל-14 שעות בכדי להתקדם בסופו של דבר למחזור של צום. מחזור צום כולל חלון צום של 16 שעות שמבצעים שלוש פעמים בשבוע.


צום לסירוגין מתואר בספרות המדעית במחקרים ועבודות רבות ביותר, על השינוי החיובי בגוף ובפרט השפעתו על מחלות דלקתיות. צום לסירוגין האידאלי יהיה חלון אכילה של 8 שעות והפסקת אכילה (כמובן כן לשתייה) במשך 16 שעות.


צום לסירוגין: 16 שעות צום ו-8 שעות אכילה.

צום מיצים או מים במשך 5 ימים

בעוד שצום לסירוגין הוא כלי רב עוצמה לתיקון וחידוש התאים, פרוטוקול צום מורחב, כגון צום מיצים או צום מים מספק רמת תיקון גבוהה עוד יותר. מי שמנוסה בצום ורוצה הקלה נוספת בכאב ויתרונות בריאותיים נוספים, פרוטוקול של צום מים במשך 5 ימים עשוי להיות בחירה מצוינת.

היומיים הראשונים לפרוטוקול צום המים במשך 5 ימים עשויים להיות הקשים ביותר. ביום הראשון אתם עלול לחוות רעב, עייפות, שינויים במצב הרוח, הפרעות בשינה והשתנה תכופה. ביום השני אתם עלולים להרגיש עייפים עוד יותר, אך ביום השלישי אתם אמורים להתחיל להרגיש טוב יותר. ביום הרביעי והחמישי ייתכן ותבחינו בעלייה באנרגיה ובחדות מנטלית. ועד סוף פרוטוקול הצום, אתם אמורים להרגיש טעונים באנרגיה.


חוקרים גילו כי צום מפחית דלקת ומשפר מחלות דלקתיות כרוניות

"ידוע כי הגבלה קלורית משפרת מחלות דלקתיות ואוטואימוניות". במחקר שפורסם במגזין- Cell מצאו חוקרים מבית החולים הר סיני כי צום מפחית דלקת ומשפר מחלות דלקתיות כרוניות מבלי להשפיע על תגובת מערכת החיסון לזיהומים חריפים. בעוד שדלקת חריפה היא תהליך חיסוני רגיל המסייע במלחמה בזיהומים, לדלקת כרונית עלולות להיות השלכות חמורות על הבריאות, כולל מחלות לב, סוכרת, סרטן, טרשת נפוצה ומחלות מעי דלקתיות. ידוע כי הגבלה קלורית משפרת מחלות דלקתיות ואוטואימוניות, אך המנגנונים שבאמצעותם צריכת הקלוריות המופחתת שולטת בדלקת הובנו בצורה גרועה ", אמרה החוקרת הבכירה דר. מרים מרד, מנהלת המכון למכון לאימוניולוגיה מדויקת ב"איקאהן", בית ספר לרפואה בהר סיני.


בעבודה עם תאי חיסון אנושיים ועכברים, הראו ד"ר מראד ועמיתיה כי צום לסירוגין הפחית את שחרורם של תאים פרו דלקתיים המכונים "מונוציטים" למחזור הדם. מחקירות נוספות התברר כי במהלך תקופות צום, תאים אלו עוברים ל"מצב שינה" והם פחות דלקתיים ממונוציטים שנמצאו אצל אלו שהוזנו. "מונוציטים הם תאי חיסון דלקתיים מאוד העלולים לגרום נזק חמור לרקמות, והאוכלוסייה הראתה כמות הולכת וגוברת במחזור הדם שלהם כתוצאה מהרגלי

אכילה שבני אדם רכשו במאות האחרונות", אמר ד"ר מירד.


החוקר הראשי סטפן ג'ורדן, Ph.D., אמר "בהתחשב בספקטרום הרחב של המחלות הנגרמות כתוצאה מדלקת כרונית והמספר ההולך וגדל של חולים הנגועים במחלות אלו, יש פוטנציאל אדיר בחקר ההשפעות האנטי דלקתיות של צום". החוקרים מתכננים להמשיך ולנסות לפענח את המנגנונים המולקולריים שבאמצעותם הצום משפר מחלות דלקתיות, מה שעשוי להביא לאסטרטגיות טיפוליות מניעתיות חדשות, לטיפול במחלות אנושיות רבות.


פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page