top of page
  • Igal Kutin

תוכנית תזונתית מותאמת לתת פעילות של בלוטת התריס



המגיפה של הפרעות בבלוטת התריס היא משהו שאני נתקל בו המון בשנים האחרונות. פגשתי ביותר ויותר מטופלים ובעיקר מטופלות שאובחנו כסובלות ממצבים הקשורים בבלוטת התריס ואני מרגיש מחויב להעביר מידע מועיל יותר בנושא.


משהו שהדהים אותי היה שלפי איגוד בלוטת התריס האמריקני, לפחות 12% ועד 30% מהאמריקאים יחוו הפרעה בבלוטת התריס בשלב כלשהו בחייהם – בישראל הסטטיסטיקה דומה. הדבר שגרם לי לפתיחת עיניים נוספת הייתה העובדה שעד 60% מהמקרים הללו עשויים לא לגלות שהם סובלים מהפרעה כזו – משמע הם או הן לא ידעו מה הבעיה או מה היא הסיבה לכך שלא מרגישות או מרגישים טוב.


אז מהי תת פעילות של בלוטת התריס ?

תת פעילות בבלוטת התריס היא סוג ספציפי של מצב הקשור לתפקוד בלוטת התריס, שמאופיין בדרך כלל בתת פעילות או בחוסר היכולת להמיר הורמון לא פעיל של בלוטת התריס להורמון פעיל המשמש את תאי הגוף. בלוטת התריס היא בלוטה בצורת פרפר היושבת ממש מעל הנק' בה עצמות הבריח שלנו נפגשות (בצוואר התחתון) והיא אחד האיברים העיקריים בגוף שאחראים על ויסות חילוף החומרים.


רובנו חושבים על חילוף החומרים שלנו בצורה פשוטה; כמו כמה שומן אנו מסוגלים לשרוף, אך למעשה, חילוף החומרים משפיע על התפקוד של כל תא בגוף ועל האופן בו תאים אלה מנצלים את משאבי הגוף ויוצרים אנרגיה עבורנו. אז כאשר מבינים את זה, קל לראות כיצד בלוטת תריס איטית יכולה לעכב באופן דרמטי את התפקוד הכללי של הגוף ולגרום לעייפות וחולשה.


אלו הסובלים ממצב זה יחוו בדרך כלל תסמינים כמו; ליבידו ירוד, רגליים וידיים קרות, עייפות, עור ושיער יבש, צרידות, רגישות לקור, אנזימים מוגברים בכבד, דיכאון, זיכרון ירוד, נשירה, ציפורניים שבריריות, עליה במשקל, כולסטרול גבוה, עקצוצים בקצות האצבעות, קצב לב נמוך, עצירות, כאבי ראש וכאבי שרירים ועוד.


ציר HPT ((hypothalamic–pituitary–thyroid

ציר HPT הינו ציר ההיפותלמוס-בלוטת יותרת המוח-בלוטת התריס. בדומה לבלוטות רבות המייצרות הורמונים בגוף, בלוטת התריס מווסתת על ידי שרשרת איתות ביולוגית המורכבת מהיפותלמוס, בלוטת יותרת המוח וכמובן בלוטת התריס. המנגנונים שלפיהם פועל ציר זה יכולים לכלול המון פרטים ותהליכים אך לצורך מאמר זה חשוב לדעת שהם עובדים במה שמכונה לולאת משוב. לולאה זו נקראת ציר ההיפותלמוס-בלוטת יותרת המוח-בלוטת התריס, או ציר ה-HPT. המשמעות היא שההיפותלמוס ובלוטת יותרת המוח מפקחים כל הזמן אחר רמות הורמון בלוטת התריס בגוף (T3 & T4) ושולחים אותות לבלוטת התריס כדי לייצר פחות או יותר בהתאם לתנאים הנוכחיים. כאשר הציר לקוי, רמות הורמון בלוטת התריס יכולות להיות גבוהות מדי או נמוכות מדי, המכונות פעילות יתר (היפר) או תת פעילות (היפו) של בלוטת התריס בהתאמה.



גורמים לתת פעילות של בלוטת התריס

מניסיוני, בדרך כלל ניתן למצוא קשר בין תת פעילות של בלוטת התריס לבעיות תפקוד עמוקות יותר בגוף.

במילים אחרות, תת-פעילות של בלוטת התריס אינה הבעיה, אלא היא למעשה סימפטום שהתרחש עקב בעיה שורשית עמוקה יותר, אשר ככל הנראה לא התגלה זמן מה. כשאני עובד עם מישהו שיש לו בעיות בבלוטת התריס, אני בדרך כלל בוחן תחילה 5 סיבות עיקריות.


אוטו אימוניות

בעיה אוטו אימונית בבלוטת התריס - השימוטו, היא הצורה הנפוצה ביותר של תת פעילות של בלוטת התריס שאובחנה. מצב זה מתרחש כתוצאה מכך שמערכת החיסון יוצרת נוגדנים המכוונים לתאים בבלוטת התריס, הגורמים כל הזמן לדלקת ופוגעים בה. עם הזמן מתפתח תפקוד לא תקין של בלוטת התריס. תגובה זו אינה שונה מאשר גופנו מנסה להדוף הצטננות או שפעת, אולם כאשר גופנו תוקף את הרקמות הבריאות שלו, מערכת החיסון הפכה לפעילה יתר על המידה באופן שאינו מאוזן או נשלט. זהו המאפיין המגדיר של אוטואימוניות. זה קריטי לבדוק נוגדנים לבלוטת התריס.


כבד איטי ודומיננטיות אסטרוגן

רוב הזמן אנו לא נותנים לכבד שלנו מספיק קרדיט על תפקידיו הרבים בגוף. מבחינת בריאות בלוטת התריס, הכבד למעשה אחראי באופן חלקי להמרת הורמון בלוטת התריס T4 לצורתו הפעילה יותר, T3. אם הכבד נפגע, אז לא תתקיים המרה נכונה ואז התוצאה כנראה יהיו רמות נמוכות של T3. פגיעה בתפקוד התקין של הכבד יכולה להיגרם ע"י גורמים רבים הכוללים:

  • חשיפה לרעלים סביבתיים (קסנו-אסטרוגנים, זרחנים, ריסוס מזון, זיהום אוויר, מתכות כבדות וכו').

  • היעדר כמות מספקת של נוטריינטים – חומרי הזנה (נוטריינטים הנדרשים עבור המרה וסילוק רעלים כמו חומצות אמינו, ויטמיני B, ויטמין C, אבץ, סלניום ועוד).

  • זיהומים כרוניים ויראלים וחיידקים (הפטיטיס).

  • רמות נמוכות של גלוטתיון – הוא נוגד החימצון המרכזי שבכבד.


אחד המכשולים הבולטים יותר לתפקוד הכבד הוא דומיננטיות האסטרוגן. זה קורה בדרך כלל כתוצאה מחשיפה לאסטרוגנים סביבתיים (מוצרי חלב, בשר עתיר הורמונים, עטיפות פלסטיק בתעשיית מזון המפרישים אסטרוגנים) שאינם מנוטרלים כראוי. בנוסף, דומיננטיות אסטרוגן יכולה להתרחש עקב ניקוי רעלים לא מספק של האסטרוגנים האנדוגניים בגוף עצמו. אז הימנעות מרעלים אלו ותמיכה בכבד הם שני גורמי מפתח עיקריים.


רמת חומציות נמוכה בקיבה

רמות בריאות של חומצות קיבה הן קריטיות לבריאות המעיים הכללית. רמה נמוכה של חומצת הקיבה יוצרת מעגל קסמים של עיכול לקוי, דלקת כרונית במעיים, צמיחת יתר של מצע החיידקים במעיים, מעי דליף, רמה מוגברת של הורמוני לחץ ורמה נמוכה של ספיגת נוטריינטים. יש חשיבות מיוחדת לאופן שבו דברים כמו מעי דליף, הורמוני לחץ וחסרים תזונתיים תורמים להפרעות בתפקוד בלוטת התריס בדרכים שונות:

  • מעי דליף תורם לאוטואמוניות ולכן עלול להגביר את הסיכוי להפרעות בבלוטת התריס.

  • קורטיזול (הורמון לחץ) עלול לעכב את מסלול הורמוני בלוטת התריס.

  • תזונה לקויה עשויה להקטין מצעים כימיים זמינים לבלוטת התריס עבור ביצוע תהליכי המרת הורמונים.


נוסף על כך, HCL משמש כמחסום חיסוני ראשוני לפתוגנים הנכנסים לדרכי העיכול התחתונות. כאשר HCL נמוך, פתוגנים יכולים לעבור דרכו, להתיישב במעי הדק ולהרוס את האיזון בקרב החיידקים במערכת העיכול

(דיסביוזה). דיסביוזיס הוא גורם שקשור לרוב ההפרעות בבלוטת התריס, במיוחד לאלה עם אופי אוטואמוני.


לשיפור חומציות הקיבה:

* שימוש בתבלינים וצמחים כמו ג'ינג'ר, קינמון, הל, שומר, תימין, בזיליקום.

* הרבה נוזלים (מים) אך לא בזמן האוכל.

* השתמשו בחומץ תפוחים אורגני ובלימון יחד עם מים במהלך היום.

* השתמשו במזונות כבושים ומוחמצים כמו ירקות כבושים, כרוב כבוש וכו'.

* אכלו לאט, לעסו את האוכל היטב.

* השתמשו בתוספי תזונה לשיפור חומציות כמו אנזימי עיכול וחומצה הידרוכלורית (HCL).

תסמונת מעי דליף

מעי דליף זה הוא מצב כאשר הרווחים בין התאים בדופן המעי שלנו נהפכים לרחבים מדי ובסופו של דבר נותנים למולקולות מזון גדולות ולא מעוכלות לעבור דרכו אל תוך הגוף. מערכת החיסון מתייגת את המולקולות הללו כפולשות זרות ויוצרת נוגדנים "להדוף אותם". תגובה חיסונית זו תורמת לדלקת כרונית ואוטואימוניות. הגורמים אשר תורמים למעי דליף כוללים; רגישויות למזון, דיסביוזה (חוסר איזון בחיידקי המעי) וחשיפה לרעלים. בנוסף, אלו הסובלים ממעי דליף עשויים גם הם לסבול מפגיעה בוילי. וילי במעי הנם מבנים זעירים דמויי שיער אשר יושבים על רירית המעי שלנו ולוכדים נוטריינטים וסופגים אותם לזרם הדם. כאשר הם נפגעים, הם גם מאבדים את היכולת הזו ותורמים למצב של תת תזונה.


עייפות של בלוטת האדרנל (יותרת הכליה)

כאשר לחץ כרוני אינו מנוהל כראוי, הוא עלול לשבש כמעט כל תהליך בגוף. וזה לגמרי המקרה גם באיזון הורמון בלוטת התריס. ישנן עדויות המצביעות על כך שקורטיזול (הורמון הלחץ) עלול לעכב את דיודיונאז 5 (5 deiodinase) אשר ממלא תפקיד עיקרי בהמרת הורמון בלוטת התריס T4 ל-T3 פעיל. מתח האדרנל לא רק מפריע להמרה של T4 ו-T3 אלא גם הוכח כי הוא מפריע בדרך כלל לציר ההיפותלמוס-יותרת המוח שהוא המסלול הרגולטורי המפקח אחר בלוטת התריס.


לבסוף, לאנשים הסובלים מעייפות האדרנל יש רמות גבוהות של חוסר איזון ברמת הסוכר בדם, לחץ חמצוני, וכתוצאה מכך דלקת, אשר הוכח כי כל אלה קשורים בקשר חזק ומובהק לתפקוד לקוי של בלוטת התריס.

סימנים לעייפות של בלוטת אדרנל: עייפות, תשישות, חולשה, רגישות יתר נפשית וגופנית, ערפול של המוח, קשיי שינה, עליה במשקל, חולי לעיתים קרובות, עייפות בבוקר, השתוקקות למלח וסוכר, חרדה, דיכאון.


תוכנית תזונה של תת פעילות בלוטת התריס

בין הלחצים הרבים שלהם נתון תפקוד בלוטת התריס שלנו, תזונה עשויה להיות אחד הכלים החזקים ביותר לסייע בתהליך הריפוי. אנו באמת מאמינים שמוצרי מזון יכולים לשמש ממש כתרופה לאתגרים הבריאותיים בגופנו. באופן כללי, אנו רוצים לעקוב אחר תוכנית תזונה דלת פחמימות, עשירה בשומנים בריאים, סיבים, צמחים ועשבים ומקורות חלבון נקיים. אלה המזונות הטובים ביותר להתמקד בהכללה ובבניית התזונה היומית שלך. זהו הבסיס לתוכנית תזונה של תת פעילות בלוטת התריס.


חשוב להדגיש כי הדרך הטובה ביותר היא לפגוש איש מקצוע בתחום התזונה וליצור תכנית תזונתית מותאמת אישית.


ירקות ים\צמחי מים

ירקות ים הם מקור עשיר מאוד במינרלים ויוד. מחסור ביוד הוא גורם סיבתי שנחקר היטב בהקשר של תת פעילות בבלוטת התריס והוא מינרל הכרחי לייצור של הורמון בלוטת התריס. הצורות הטובות ביותר של אצות כמקור של יוד תזונתי הן אצות ים כמו קומבו, נורי, וואקמה, ארמה, דולסה – כל אלו ניתן לרכוש בחנות טבע ובחנויות מזון.

הן נרכשות בדרך כלל בצורה שלמה ויבשה או שלעיתים נמכרות כתערובות תיבול.


ישנם מתכונים רבים להכין אצות ים ולהכניס אותן לתפריט שלנו. אפשר לפזר את האצות (אחרי שפוררנו אותן מעט) על סלט או תבשיל, אפשר להשרות אותן במים, להמתין כמה דקות עד שיהיו רכות ואז לשים אותן בבישול, סלט או כל תבשיל אחר. אצות הים הן בעלות הכמויות הגבוהות ביותר של יוד, אך כל סוגי ירקות הים הם מקורות עשירים למינרלים או ליסודות מסוג קורט הכוללים; יוד, מגנזיום, סלניום, כרום ועוד. הם גם מקור נהדר של כלורופיל לניקוי רעלים כולל של הגוף. אצות ים הנן מזון מפתח לתכנית תזונתית המתאימה לתת פעילות של בלוטת התריס.


שמן קוקוס

הוספת קוקוס לתזונה שלנו בצורת חלב קוקוס מלא עם אחוזי שומן גבוהים, חמאת קוקוס, שמן קוקוס ופתיתי קוקוס היא גם חלק חשוב מאוד בתוכנית תזונה שמותאמת לבלוטת התריס. השומנים הבריאים בקוקוס עוזרים להגברת החוסן הגופני, שליטה בדלקת, הזנת המעיים ואף סיוע בייצוב רמת הסוכר בדם.


כל היתרונות הללו יחד, עוזרים להורדת לחץ פנימי בגוף ומאפשרים לו להחלים כראוי. בנוסף, החלפת שמנים צמחיים בלתי רוויים בשומנים בריאים כמו שומן קוקוס היא אידיאלית מכיוון ששומנים לא בריאים תורמים לדלקת ומחלישים את בלוטת התריס. בשמן קוקוס ניתן להשתמש במטבח כאשר אנו מבשלים או אופים בטמפ' גבוהות. הוא קשה לחמצון (בניגוד לשמנים אחרים).


חומצות שומן בינוניות שרשרת

קוקוס גבוה מאוד בשומן רווי – 92%. מתוכם 65% נקראים חומצות שומן בינוניות שרשרת. לחומצות שומן בינוניות שרשרת יש אופי ייחודי מאוד אשר ממקמת אותם במקום שונה מחומצות שומן אחרות. חומצת שומן בינונית שרשרת המורכבת מ: 50% חומצה לאורית, 8% חומצה קפרילית, 7% חומצה קפרית.


מרק עצם

מרק עצם הוא למעשה ציר עצם בקר או עוף.

נראה שיש קשר חזק בין תפקוד המעיים לתפקוד בלוטת התריס. אנשים הסובלים מבעיות עיכול ימצאו שמרק עצם מועיל מכיוון שהוא מספק חלבון, קולגן ומאגר ענק של נוטריינטים מזינים כמו מינרלים שונים (מגנזיום, אשלגן, סלניום, בורון), ויטמיני B כולל B12, וחומצות האמינו פרולין וגליצין, גלוטמין הנספגים בקלות ומרפאים את רירית המעיים. היתרונות המשניים של זה כוללים את הגברת חוזק המערכת החיסונית וסיוע בהתגברות על רגישויות למזון. תהליך זה יסייע בהפחתת הדלקת גם בהמשך הדרך, ויאפשר לגוף להחלים בצורה יעילה יותר. זהו מזון רב עוצמה ומשמעותי בתוכנית התזונה המותאמת לתת פעילות של בלוטת התריס.


10 יתרונות בריאותיים של מרק עצם:

  1. מכייח טבעי

  2. מסייע לבניית עצמות בריאות

  3. תומך בבריאות מפרקים

  4. שיער וציפורניים בריאות

  5. מרפא את המעיים, מרפא דלקות במעיים

  6. תומך במערכת החיסונית

  7. מפחית נפיחות

  8. מרגיע עצבים

  9. מפחית זמן שיקום והתאוששות

  10. תומך במחזורים בריאים בגוף


חמאה / גהי מפרות הניזונות מעשב

חמאה או גהי מפרות המוזנות בעשב מהווה מקור תזונה בעל צפיפות גדולה של נוטריינטים; הוא מכיל ויטמינים מסיסים בשומן A ,D ו-K2 יחד עם חומצות שומן בריאות מסוג אומגה 3. נוסף על כך, חמאה או גהי הם מקור נהדר לחומצה בוטירית שהיא חומצת שומן קצרת שרשרת בעלת תכונות אנטי דלקתיות בעיקר במעיים אך גם במוח ובגוף כולו.


אני ממליץ יותר על שימוש בגהי מאחר והוא נטול לחלוטין מחלבון החלב או מסוכרי החלב.

גהי נודעת ברפואה ההודית המסורתית כמזון מס' 1 לאדם. על פי האיורוודה היא מחזקת את העיכול, מחזקת את הגוף, מפחיתה דלקתיות וחומציות בגוף, מחזקת את המוח ועוד יתרונות רבים. גהי קלה יותר לעיכול מאשר חמאה וניתן לרכוש אותה בחנויות הטבע. היתרונות הבריאותיים של גהי המיוצרת מפרות המוזנות בעשב הם רבים. היא גם מקור בריא לסלניום, מגנזיום, אבץ ויוד; לכולם תפקיד הקשור בבריאות בלוטת התריס.


יתרונות של גהי מחלב אורגני מפרה הניזונה מעשב:

  1. מכילה CLA – מכילה חומצה לינולאית מצומדת מסוג CLA המסייעת להפחתה של שומן בטני להגנה מפני סרטן ותמיכה בגידול שרירים.

  2. מקור מעולה לחומצה בוטירית - מקור מעולה לחומצה בוטירית (חומצת שומן קצרת שרשרת), אשר מסייעת להפחית דלקתיות.

  3. מכילה ויטמין A – רטינול – שטוב עבור בריאות בלוטת התריס, האדרנל ובריאות הלב וכלי הדם.

  4. מקור מעולה לויטמין D ו-K2 – יכולה להפוך מצב של הסתיידות עורקים ולסייע לדחיסות העצמות.

  5. מכילה שומן חיוני חמאה עשירה בחומצת שומן אומגה 3.

  6. מכילה נוטריינטים נוספים בעלי יתרונות בריאותיים; לציטין, סלניום, מגנזיום, אבץ, נחושת, יוד ועוד!


מזונות מותססים

אם נחזור רגע לקשר בין המעיים לבין בלוטת התריס, צריכת מזונות מותססים הם אסטרטגיה תזונתית חזקה. צריכת מזונות פרוביוטיים כמו ירקות מותססים, ג'ינג'ר מותסס, חמוצים, כרוב כבוש, קימצ'י ומשקאות כמו קמבוצ'ה או קפיר מי קוקוס יסייעו בקידום צמיחה של סביבת חיידקים בריאה במעיים. מערך בריא של חיידקי מעיים במעי הוא ערובה להורדת רמות דלקת בגוף כולו ואיזון מעי דליף והתגובות החיסוניות הנלוות. מומלץ לשלב כמות קטנה של ירקות מותססים עם כל ארוחה ובפרט ארוחה בשרית על מנת לעזור בתהליך העיכול הכללי. ניתן ליישם זאת בפשטות ע"י הוספת כמה כפות של כרוב כבוש או מלפפון חמוץ אורגני לכל אחת מהארוחות שלנו.


3 סיבות למה כדאי לנו לאכול מזונות מותססים:

1.מזונות מותססים משפרים את העיכול.

2.מזונות מותססים מגבירים את תכולת הוויטמינים במזון וכן את יעילות ספיגת הוויטמינים מהמזונות.

3.מזונות מותססים עשירים באנזימים והם מוסיפים למאזן החיידקים הטובים במעיים.


אבוקדו

אבוקדו הנו מקור מדהים לנוטריינטים כולל שומנים בריאים, נוגדי חמצון ועוד. בשילוב עם מזונות אחרים עשירים בנוטריינטים, השומנים עוזרים לנו להפיק ולנצל יותר רכיבים תזונתיים מהארוחה שלנו. בנוסף, אבוקדו מחזק את בריאות מערכת העיכול בתור מקור מצוין לסיבים תזונתיים. כתב העת Journal of Nutrition פרסם מחקר ממרץ 2005 שהראה שהוספת אבוקדו לסלט הגבירה את הספיגה של אלפא-קרוטן, בטא-קרוטן ולוטאין פי 7.2, 15.3 ו-5.1 בהתאמה, לעומת הכמות הממוצעת של קרוטנואידים שנספגו כאשר אכלו סלט ללא אבוקדו.


יתרונות בריאותיים מדהימים של אבוקדו:

התפתחות השרירים - מכיל את כל 9 חומצות האמינו החיוניות (אבני הבניין של החלבון) אשר נדרשות לגוף עבור סינתזה ראויה של חלבון ומקדמים שרירים בריאים וחזקים.

עור, שיער וציפורניים - מלא בביוטין, אשר עוזר להגן על התאים שלנו מפני נזקים. ויטמיני A ו-E מסייעים לרקמות השיער והציפורניים להיבנות מחדש ומשאיר את השיער שלנו מלא בברק וזוהר. באבוקדו יש גם D-מאנוז שמשפר היווצרות של קולגן.

שיניים ועצמות - עשיר בזרחן, מגנזיום ומנגן אשר מסייעים לשמור על בריאות השיניים והעצמות ומפחיתים את הסיכוי לחלות באוסטאופורוזיס.

מערכת חיסונית - מגדיל את הכוח של תאים שנלחמים בפתוגנים בכך שעוזר להגדיל את ספיגת הנוטריינטים. מקור מעולה לגלוטתיון, ה"מאסטר" של נוגדי החמצון.

קרדיווסקולרי (לב וכלי דם) - מכיל בטא סיטוסטרול אשר מפחית רמות LDL (כולסטרול רע), ומעלה את HDL (כולסטרול טוב), מגן מפני שבץ ותומך ברמות מאוזנות של לחץ הדם.

עיכול ומטבוליזם (חילוף חומרים) - ויטמין A עוזר להגן מפני רקמת האפיתל בדרכי העיכול, כמות גבוהה של סיבים תזונתיים עוזרת ליציאות תקינות ומניעת שלשולים או עצירויות.


לימונים וליים

לימונים וליים הם פירות דלים בסוכר ועמוסים בויטמין C וביו-פלבנואידים שיש בפירות הדר. ויטמין C וביו-פלבנואידים הם נוטריינטים יקרי ערך בתוכנית תזונתית מותאמת לתת פעילות בבלוטת התריס מכיוון שהם מסייעים בהגנה על בלוטת התריס מפני נזקים של רדיקלים חופשיים. בנוסף, הוכח שכדי שבלוטת התריס תמשוך אליה יוד, יש מסלול ביולוגי (הנקרא סימפורטר symporter) הדורש גם ויטמין C וגם ויטמין B2 על מנת לתפקד כראוי. לכן בנוסף לשמירה על רמות בריאות של B2 ויוד, נטילת ויטמין C בכמות מספקת על בסיס קבוע מסייעת לתמיכה בייצור הורמון בלוטת התריס מסוג T4.


דרך נהדרת להכניס לימון או ליים לגופינו היא שתיית כוס מים עם 1/2 לימון סחוט מדי יום או לסחוט לימון טרי על הבשר והירקות שאנו אוכלים לארוחת הערב.


יתרונות בריאותיים של מים עם לימון:

1. מסייעים בתהליכי עיכול וניקוי רעלים - מאחר והמבנה האטומי של מיץ לימון דומה למיצי הקיבה, הוא גורם לכבד לייצור מיצי מרה, מה שמסייע למזון לנוע בגוף ובדרכי העיכול בצורה חלקה. מים עם לימון עוזרים גם להקל על מצבים של קשיי עיכול וחוסר נעימות בבטן.

2. מסייעים לגוף להשתמש בשומן כמקור לדלק - שתייה רציפה של שלוקים ממי לימון יכולה לסייע לנו לרדת במשקל מאחר ולימון מכיל פקטין, סוג של סיב שנמצא לרוב בפירות. פקטין מסייע לתחושת שבוע לזמן ממושך יותר.

3. משפר מצב רוח ורמות אנרגיה - דלגו על הקפה של הבוקר: מים עם לימון יכולים לתת לכם בוסט של אנרגיה ללא הנפילה שיש כמו בקפאין. כאשר יש יונים עם מטען שלילי, כמו שיש בלימון, שנכנסים למערכת העיכול, התוצאה היא גידול ברמות האנרגיה.

4. משפרים רמות של ויטמין C - מאחר והגוף שלנו לא מסוגל לייצר ויטמין C לבדו, חשוב לצרוך מספיק ממנו בתזונה ובשתייה שאנו מעכלים, כמו מי לימון. ויטמין C מעודד ייצור תאי דם לבנים, דבר הכרחי וחשוב ביותר עבור תפקוד תקין של המערכת החיסונית שלנו, וגם מגן על תאים מפני נזקים חמצוניים.

5. חידוש העור וריפוי הגוף - נוגדי החמצון שיש במי לימון נלחמים בנזקים שנגרמו ע"י רדיקלים חופשיים, מה שעוזר לעור להיראות טוב. הוא גם עוזר לגוף לייצר קולגן, שחיוני עבור עור פנים חלק מסימנים וקמטים.


חומץ תפוחים

שימוש בחומץ תפוחים (ACV: apple cider vinegar) על בסיס יומי יכול לסייע באיזון רמות הסוכר בדם, תמיכה בבסיסיות בגוף ותמיכה במעיים בריאים. כל אלה יועילו במצב של תת פעילות בבלוטת התריס על ידי הורדת רמות הדלקת וכתוצאה מכך הפחתה טבעית של תגובות אוטואימוניות. מומלץ לרכוש חומץ תפוחים אורגני בכל חנות טבע או חנויות מזון.


ניתן לשתות את חומץ התפוחים לפני הארוחות, לערבב עם רטבים לסלט, או פשוט לפזר קצת על מזונות במינון של כף אחת. הקפידו למצוא אחד שהוא גולמי, לא מפוסטר ומכיל את "האם", שהוא החיידק המתסיס של התפוח. זה מעיד על כך שהחומץ עדיין חי ולכן הוא יתמוך בבריאותנו בצורה יעילה יותר. כמו כן, הקפידו להימנע מקניית חומץ תפוחים בבקבוק פלסטיק ובחרו בבקבוקי זכוכית כדי להימנע מרעלים סביבתיים.


4 דרכים להשתמש בחומץ תפוחים

  1. לשים באוכל

  2. לשתות לפני ארוחות – 1 כפית על חצי כוס מים 1-4 ביום

  3. לערבב בתבשילים ומרקים

  4. לשתות בבוקר 1 כפית עם חצי כוס מים


זיתים ושמן זית

מכיוון שאחד מעקרונות היסוד של תוכנית תזונתית מותאמת לתת פעילות בבלוטת התריס הוא בקרה על דלקת, זיתים ושמן זית ימלאו תפקיד חשוב ויספקו שילוב של תרכובות נוגדות חמצון כמו גם שומנים בריאים. פיטונוטריינטים בזיתים ובשמן זית הוכחו כמגבירים פעילות נוגדת החמצון, מווסתים ומורידים דלקת ואף נלחמים בזיהומים לא רצויים. אני אישית אוהב להוסיף לתזונה שלי זיתי קלמטה ושמן זית כתית.


דגי בר

הכוונה בדגי בר זה דגים שנתפסו בים ומקורות מים טבעיים, לא דגי בריכה. סלמון פרא מאלסקה וסרדינים יכולים להתאים לתוכנית תזונתית עבור תת פעילות בבלוטת התריס, על ידי כך שהם מוסיפים חומצות שומן אומגה 3 יחד עם נוגדי חמצון חזקים כמו אסטקסנטין בסלמון וסלניום בסרדינים. השילוב של נוטריינטים עוזר לתמוך במאזן הורמונים בריא, לשלוט בדלקת ולרפא נזקים במעיים. סלניום הוא גם אחד מהנוטריינטים הקריטיים ביותר להמרה של T4 ל-T3 ויכול אפילו לסייע בהורדת נוגדנים לבלוטת התריס אצל אלו הסובלים מהפרעות אוטואמוניות הקשורות בבלוטת התריס.


מוצרים מן החי שגדלו במרעה טבעי, חיות משק

אם עוד לא עשיתם את המעבר ממוצרים קונבנציונליים (ותעשייתיים) מן החי לאלו המיוצרים באופן אורגני במרעה, זהו צעד מרכזי שכדאי לעשות כחלק ממסע הריפוי שלכם. מוצרים קונבנציונליים מן החי עשירים בחומצות שומן דלקתיות מסוג אומגה 6 ובעלי כמות נמוכה משמעותית של נוטריינטים כתוצאה מהתזונה הגרועה ותנאי המחיה שלהם. מוצרים מן החי שגדלו במרעה טבעי ובמשק מכילים שמנים בריאים מסוג אומגה 3, ויטמיני B ומינרלים חשובים כמו אבץ וסלניום שכולם תורמים לתגובה דלקתית בריאה ולפעילות נוגדת חמצון.


חשוב לומר כי במוצרים מן החי המגודלים בצורה תעשייתית ברפתות או לולים (בקר, עוף, עיזים) ישנה כמות גבוהה של הורמונים וכן חומרי תרופות ואנטיביוטיקה הניתנים לחיות אלו, וזאת בגלל תנאי המחייה שבהם הם חיים. המזון שלהן הוא לרוב מעובד ומלא ברעלים שונים.


ירקות מבושלים ממשפחת המצליבים

ירקות ממשפחת המצליבים כמו ברוקולי, כרובית ונבטי בריסל הם נוטריינטים צפופים מאוד, המסייעים לתמיכה במערכות נוגדות חמצון וניקוי הרעלים בגוף. אני מדגיש כי יש לבשל את הירקות הללו כדי לשחרר את כל הגויטרוגנים (goitrogens; חומרים טבעיים שיכולים לעקב את פעילות בלוטת התריס). זהו חלק חשוב בתוכנית התזונה המותאמת לתת פעילות בבלוטת התריס. ירקות מצליבים מכילים תרכובות גופרתיות כמו סולפהראפנים, אינדולים ועוד, תרכובות אלו הכרחיות לפעילות אנטי דלקתית בגוף, לאיזון הורמונלי ולחיזוק פעולת הכבד ליצור T3, ולחיזוק פעולת הכבד לפעולת ניקוי רעלים ובפרט ניקוי עודפי הורמונים מהגוף.


גויטרוגנים אלה תרכובות אשר מתערבות או מפריעות בייצור של הורמון בלוטת התריס על ידי חסימת ספיגת יוד בבלוטת התריס. במקרים של תת פעילות של בלוטת התריס, אני ממליץ לאדות ירקות אלה ביסודיות לפני הצריכה כדי להסיר את רוב הגויטרוגנים.


באופן כללי, זוהי אסטרטגיה מצוינת לכולם שכן ירקות מצליבים במצב הגולמי שלהם יכולים להיות מאוד מאתגרים עבור מערכת העיכול. הייתי ממליץ להוסיף נבטים של מצליבים כגון נבטי ברוקולי או נבטי קייל בצורתם הגולמית. אלה נמוכים מאוד בגויטרוגנים ומכילים כמות גדולה של אנזימים ונוגדי חמצון ביו-פעילים, לתמיכה בתפקוד בריא של הורמון בלוטת התריס.



מחשבות אחרונות

בעיות בבלוטת התריס קשורות מאוד לדלקת כרונית, תסמונת מעי דליף ודיסביוזה של מיקרוביום העיכול (חוסר איזון בחיידקי המעיים). לתזונה תפקיד מפתח בסיוע בשיפור בריאות המעיים ובמטבוליזם של בלוטת התריס. ישנה אפשרות רבה לריפוי מלא של תת פעילות של בלוטת התריס!

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page