top of page
  • Igal Kutin

כיצד סוכר מזין את צמיחת הסרטן

האם יתכן שסוכר מזין את צמיחת הסרטן? מיליארדי דולרים מדי שנה מוזרמים לטובת חקר הסרטן... כן זה לא מיליארד, אלה כמה מיליארדים! אמנם נעשתה התקדמות טכנולוגית גדולה בזיהוי ובטיפול, אך נראה כי הטיפולים הם פשוט גרסאות חדשות של אותם טיפולים. ויחד עם כל זאת, הסרטן נותר הגורם מספר 2 מכלל מקרי המוות היום.


אם תחקרו קצת, תראו שכמעט בכל מרכז לטיפול בסרטן שקיים, המשתמש בשיטות הטיפול הקונבנציונאליות (כימותרפיה, הקרנות וניתוחים), תבחינו במשהו שבעיני הוא מטורף. כדי לעזור למטופלים שלהם לשמור על המשקל, הם מציעים להם חטיפים וגלידות - מזונות מעובדים עתירי סוכר. ומה הבעיה? סוכר מזין סרטן.


נזקי הסוכר

אני תומך מאוד בתזונה דלת פחמימות. אמנם אני כן חושב שניתן להכניס לתזונה סוגים מסוימים של פחמימות וליהנות מיתרונות בריאותיים, אך אני מאמין שאף אחד לא צריך לצרוך כמויות גבוהות של פחמימות על בסיס קבוע.

כשמדובר באנשים שמנסים להילחם בסרטן, עיקרון זה הופך להיות חיוני בהחלט. נראה כי הרופאים האונקולוגיים מתעלמים מהעובדה הזו ולא מתייחסים אליה כגורם חשוב, אך אם מטרתכם היא לתת לגוף סיכוי ללחימה נגד סרטן, הסוכר חייב להיעלם. במאמר זה נעבור על כמה מנגנונים של האופן בו הסוכר מזין סרטן.


איך סוכר ודלקת משפיעים על בריאותינו

  • כליות – כמות עודפת של סוכר בגוף יכול להזיק למערכת הסינון המרכזית שלו. סכרת היא אחת מהסיבות העיקריות לאי ספיקת כליות.

  • מפרקים – תזונה עתירת סוכר מגבירה הפרשת ציטוקינים דלקתיים אל תוך זרם הדם, מה שיכול להחמיר מצב של דלקת פרקים.

  • בריאות הלב – סוכר גורם לדלקת בריפוד של של עורקי הלב, מה שמגביר את הסיכון לשבץ ולהתקף לב.

  • בריאות המוח – סוכר יכול לנתב מחדש את המסלולים במוח, להגביר רמות דלקת וחימצון במוח ולשבש את פעילותו. תזונה שעתירה במזונות מעובדים ומזונות עתירי סוכר, יכולה להגדיל את הסיכון לדיכאון ב-58%

  • בריאות העור - כאשר הגוף מפוצץ בסוכר, חלבונים מאחדים אותם אליהם כחלק מהמבנה שלהם, מה שיוצר הזדקנות בעור ומהווה גורם ליצירה של קמטים.

  • איברי מין – עודף של סוכר בגוף יכול להזיק לזרימת הדם, מה שמגביר את הסיכון לחוסר תפקוד וזיקפה בקרב גברים ופגיעה בעוררות המינית בקרב נשים.


תאים סרטניים אל מול תאים בריאים

כאשר אתם בוחנים אסטרטגיית מלחמה בסרטן תוך שמירה על בריאותם של התאים התקינים בגוף, עליכם לשאול את עצמכם, מה הופך תא סרטני לשונה מתא רגיל?

בהתבסס על מה שאנו מכירים מעבודתם של אוטו ורבורג, תומס סייפריד ורבים אחרים, תאים סרטניים הם פגועים מבחינה מטבולית. פגועים מטבולית מכיוון שהמבנים שלהם המייצרים אנרגיה, המיטוכונדריה, אינם מסוגלים לפעול ביעילות. עובדה זו באה לידי ביטוי בהעדפתם לגלוקוז כמקור דלק, ייצור נמוך יחסית של ATP (האנרגיה של הגוף) וייצור גבוה מאוד של מינים חמצוניים ROS. לעומת זאת, תאים נורמליים ובריאים מסוגלים להפגין גמישות מטבולית, הם יכולים לשרוף מקורות מרובים לשימוש כדלק (גלוקוז וגם שומן), לייצר יותר ATP ורמות נמוכות יחסית של מינים חמצוניים.


ההיבט המיטוכונדריאלי

במשך תקופה ארוכה התמקדנו בגנום הגרעיני בתור גורם למחלות. מכאן נבע כל הרעיון שמחלות הן תורשתיות. עם העלייה המשתוללת במחלות כרוניות במאה השנים האחרונות, הגנום הגרעיני כמעט ולא הגיוני. שינויים בגנום הגרעיני מתרחשים לאורך אלפי אם לא מאות אלפי שנים.

מתברר כי שינויים אפיגנטיים מתרחשים הרבה יותר מהר בגנום המיטוכונדריאלי והמדע מתחיל לקבל את התפיסה הזו. ככל שהמיטוכונדריה שלכם בריאה יותר, כך אתם תהיו בריאים יותר. זהו תוצר לוואי פשוט של ייצור אנרגיה יעיל.

ככל שאנו מתבוננים עמוק יותר במחלות הכרוניות הרבות אשר פוקדות אותנו כיום, אנו מתחילים להבין שהמיטוכונדריה ממלאת תפקיד גדול בהרבה ממה שאי פעם חשבנו.


תפקידים משמעותיות של המיטוכונדריה:

  • תיקון תאי

  • ייצור אנרגיה תאית

  • הומאוסטזיס (וויסות כמות) של סידן

  • מקדמת גידול ושכפול תאי

  • אחראית למוות תאי של תאים פגועים ופגומים

  • ייצור רדיקלים חמצוניים

  • תומכת בפעילות מערכת העצבים

  • ייצור חום

  • איברים של חילוף חומרים

  • סינתזה של ביומולקולות


הפקת אנרגיה מגלוקוז

לפני שנדון בהיבט המיטוכונדריאלי של סרטן וכיצד סוכר יכול להזין את צמיחת הסרטן, יעזור לנו אם נבין כיצד נוצרת אנרגיה בתא. תאים זקוקים לאנרגיה כדי לבצע פעולות רגילות כמו: להגיב לסביבה, ספיגת חומרים מזינים, סילוק רעלים, גדילה, שכפול וכו '. אנרגיה זו מיוצרת בתהליך הנקרא נשימה תאית.


ישנם שני סוגים של נשימה: אירובי ואנאירובי.

תאים תקינים ובריאים ברוב המקרים ישתמשו בנשימה אירובית המתרחשת במיטוכונדריה. תהליך זה כולל פירוק גלוקוז לפירובט בציטוזול, הובלתו למיטוכונדריה ויצירת ATP בנוכחות חמצן. בהתחשב בכך שיש מספיק חמצן בתוך התאים, זו שיטת ברירת המחדל של ייצור אנרגיה. תוצרי הלוואי של תהליך זה הם 36 מולקולות של ATP ופחמן דו חמצני, המשתחרר באמצעות נשימה.

כאשר יש מחסור בחמצן, מתרחשת נשימה אנאירובית. זה קורה בציטוזול של התא בו הגלוקוז מתפרק לפירובט והופך ישירות ל-ATP ולחומצה לקטית. תהליך זה לעולם אינו מגיע למיטוכונדריה ומייצר רק 2 מולקולות של ATP.


בעוד שנשימה אנאירובית מייצרת חלק זעיר מהאנרגיה (2 ATP לעומת 36 ATP), היא למעשה מייצרת ATP בקצב של כמעט פי 100. אנו יודעים כי רקמות המתחלקות במהירות, כגון ריפוי פצעים או סרטן, נוטות לנצל את הנשימה האנאירובית לייצור מהיר של אנרגיה. בעוד שנשימה אנאירובית מספקת אנרגיה מהר יותר, יתכנו גורמים אחרים שהופכים שיטה זו לייצור אנרגיה שמועילה לגידול של תאים סרטניים.


ייצור אנרגיה של תאים סרטניים

בהתבסס על מה שלמדנו לגבי מטבוליזם של גלוקוז, תא בריא עם מספיק חמצן צריך לבצע גם גליקוליזה וגם זרחון חמצוני לייצור של אנרגיה. תאים בריאים יכולים גם להשתמש בגופי קטון, המומרים מחומצות שומן, כדי לייצר ATP באמצעות נשימה אירובית. מה שאנו יודעים כעת זה שתאים סרטניים, אפילו בנוכחות חמצן, בוחרים לעבור גליקוליזה תוך שימוש בגלוקוז (ולעיתים לא שכיחות בגלוטמין) כמצע המועדף. זו ההבנה המדעית יותר בשאלה של כיצד הסוכר מזין סרטן.


מתייחסים לכך כדבר שקורה כתוצאה ממבנים מיטוכונדריאליים פגומים בתוך תאים סרטניים המעכבים את יכולת התאים לעבור נשימה אירובית. גלוקוז נכנס לתא והופך לפירובט בתוך הציטוזול אך אינו יכול להיכנס למיטוכונדריה כדי לעבור נשימה אירובית. כתוצאה מכך, תאים סרטניים בתהליך צמיחה מעלים את ויסות חלבוני הובלת הגלוקוז שעל פני השטח שלהם על מנת להשיג כמה שיותר גלוקוז. יש גם הצטברות של חומצת חלב בתאים סרטניים כתוצר לוואי של נשימה אנאירובית. המשמעות היא שכל עוד הוא נמצא בשפע בדם, הסוכר מזין את צמיחת הסרטן באופן שרק יקדם את התפתחותו.

יתרונות הגליקוליזה עבור סרטן

בעוד שאנשים מסוימים רואים בגליקוליזה בתאים סרטניים תוצר לוואי של מיטוכונדריה פגומה, ייתכן גם שתאים סרטניים הותאמו לתת העדפה לגליקוליזה בשל תכונותיה המקדמות צמיחה. לא רק שהגליקוליזה מייצרת אנרגיה במהירות רבה יותר מאשר נשימה אירובית, היא למעשה מקדמת סביבה שבה תאים סרטניים יכולים להתחלק במהירות. עודף חומצת חלב המיוצר על ידי תאים סרטניים למעשה מכבה את התגובה החיסונית נגד סרטן בגוף על ידי השבתת תאים חיסוניים נגד גידולים. כך מגנים על עצמם תאי הסרטן מפני המערכת החיסונית.


יחד עם זאת, צמיחה מהירה של תאים דורשת חומרי גלם רבים עבור ייצור של תאים חדשים. אחד האטומים העיקריים הדרושים בשפע ליצירת מבני תאים חדשים הוא פחמן. אטומי פחמן מקושרים יחד ליצירת עמוד שדרה שמבני התאים בנויים מהם. לאחר חילוף החומרים של הגלוקוז הוא משאיר שרשרת של 6 אטומי פחמן. בעוד שנשימה אירובית מפרישה פחמן זה דרך הנשימה באמצעות פחמן דו חמצני, תהליך הגליקוליזה שומר עליו. סבורים כי הדבר מאפשר חלוקה מהירה יותר של תאים באמצעות זמינות גבוהה יותר של חומרי גלם.



כיצד סוכר מזין צמיחה של סרטן

כפי שלמדנו, לתאים סרטניים יש יכולת לקויה לייצר אנרגיה בשל מבנים מיטוכונדריאליים פגומים, הם מבצעים גליקוליזה ולא נשימה אירובית. כתוצאה מכך, עליהם לווסת את צריכת הגלוקוז על מנת לתמוך בחלוקה ובצמיחה מהירה. יחד עם זאת הגליקוליזה מקדמת את צמיחת הסרטן בכמה דרכים. זו הסיבה שתזונה דלת פחמימות, צום או תזונה קטוגנית נחקרה רבות בגלל היכולת שלה להגביל את צמיחת הסרטן על ידי ניתוק אספקת הדלק העיקרית שלה. בנוסף לכך, ישנם מנגנונים אחרים שבאמצעותם הסוכר מזין את צמיחת הסרטן.


כיצד סוכר מפחית את התפקוד המערכת החיסונית שלנו ומעודד סרטן?

  1. מפחית את ספיגת ויטמין C ע"י תאי דם לבנים.

  2. מקטין את האינדקס הפגוציטי (פגוציטים הם תאים בולעניים של מערכת החיסון שבולעים נגיפים, חיידקים, פטריות וכו').

  3. מכבה את מנגנון ה-HMP (מנגנון אנטי סרטני).

  4. מפחית AMP-K.

  5. גירוי יתר של MTOR (חלבון המזוהה עם הבקרה על תהליכי הבנייה).

  6. פוגע בתפקוד גן הP53 (חלבון מדכא גידולים).

  7. מגדיל את פעילות אנזים COX-2 (אנזים שפעיל בתהליך ייצור דלקת).

  8. מעלה יצור ציטוקונים פרו דלקתיים ואינטלוקינים פרו דלקתיים.

  9. מפחית פעילות אפופטוזיס (מוות תאי מתוכנן של תאים סרטנים).

  10. מעלה יצור IGF1 -חומר פרו סרטני בגוף.

  11. משבש פעילות של נוגדי חמצון טבעיים של הגוף.

  12. סוכר מעודד יצור גלותטיון בתוך תא סרטני, זה הוא נוגד חמצון המפריע למערכת החיסון לתקוף תא סרטני.

  13. מעודד מטוזיס – התחלקות של תאים סרטניים.

  14. מעודד חמצון ונזק ל-DNA – עובדה שמאפשרת לתאים סרטניים לעבור עוד מוטציות ולהיות פוגעניים יותר.

  15. מעודד יצור אנגיוגנזיס – יצור של כלי דם המזינים תא סרטני.

  16. מעלה רמות אסטרוגן חופשי – מצב לא טוב במקרים של סרטן תלוי אסטרוגן.


תאי דם לבנים

תאי הדם הלבנים הם החיילים של מערכת החיסון שלנו. הם כוח חזק נגד פולשים זרים בגופנו כולל תאים סרטניים. על מנת שתאי דם לבנים יפעלו במלוא יכולתם, הם זקוקים לכמויות גבוהות של ויטמין C. את עובדה זאת גילה חתן פרס נובל, לינוס פאולינג, בשנות השישים. בניגוד לבעלי חיים אחרים, בני אדם אינם מסוגלים לייצר ויטמין C באופן אנדוגני. במקום זאת עלינו לקבל אותם מהתזונה שלנו ולהעביר אותו לתאים שלנו לשימוש. לאחר מכן יש לנו מערכות נוגדות חמצון פנימיות המסייעות לנו לשמור ולמחזר ויטמין C כדי להפיק ממנו את המרב. זוהי פעולתו של הגלוטתיון.


בשנות השבעים גילה ד"ר ג'ון אלי את מה שמכונה תיאוריית הגלוקוז-אסקורבט-אנטגוניזם (GAA). גלוקוז וויטמין C דומים במבנה והם מסתמכים על אינסולין על מנת להיכנס לתאים דרך קולטן ה-Glut-1 על קרום התא (הרצפטור). למרבה הצער, לגלוקוז יש זיקה גבוהה יותר לקולטן זה, כלומר הוא נספג ביתר קלות מויטמין C. הדעה הרווחת אומרת שרמות גבוהות של סוכר בדם למעשה מעכבות את כניסת ויטמין C לתאי הדם הלבנים, מה שמפחית באופן דרסטי את החסינות ולכן את היכולת להילחם בסרטן. לכן, בעוד שסוכר מזין סרטן, הוא גם מעכב את המערכת החיסונית מפעילות אל מול התאים סרטניים.


עוד כמה עובדות:

  • כאשר ויטמין C נכנס לתוך התאים, תאי דם לבנים מסוגלים להרוס את המס' המקסימלי של וירוסים ובקטריות.

  • כאשר גלוקוז נכנס לתוך התאים, תאי דם לבנים יכולים להרוס רק 25% מהווירוסים והבקטריות.


"כמעט כל המחלות יכולות להיות קשורות למחסור תזונתי" | ד"ר לינוס פאולינג, זוכה פרס נובל פעמיים.


אינדקס פגוציטי

תאי דם לבנים ישמידו פתוגנים זרים בגוף על ידי בליעתם ופירוקם לתוצרי לוואי שפירים. תהליך זה נקרא פגוציטוזיס. המדד של המידה בה תא דם לבן מסוגל לבצע פעולה זו נקרא אינדקס פגוציטי. לכן, על מנת לספק למערכת החיסון את הסיכוי הטוב ביותר לאתר תאים סרטניים, עליהם להיות בעלי אינדקס פגוציטי גבוה. בגלל הקשר שהוסבר קודם לכן בין גלוקוז לויטמין C, רמות גבוהות של סוכר בדם נחשבות כמורידות את האינדקס הפגוציטי של כדוריות הדם הלבנות, מה שפוגע ביכולתן להילחם בסרטן. למעשה, הוכח שרמת הסוכר בדם של 120 מפחיתה את המדד הפגוציטי ב 75%.

סוכר מזין סרטן באמצעות אינסולין בתהליך פנטוז פוספט

בנוסף לחשיבות של ויטמין C לתפקוד פגוציטי תקין של כדוריות הדם הלבנות, הוא קריטי גם לגירוי מסלול הפנטוז פוספט (HMP). מסלול הפנטוז פוספט מייצר NADPH המשמש תאי דם לבנים לייצור סופראוקסיד ומינים שונים של חמצן תגובתי המשמשים להשמדת פתוגנים.

מסלול הפנטוז פוספט מייצר גם ריבוז ודאוקסיריבוז, אשר מספקים חומרי גלם חשובים ליצירת תאי דם לבנים חדשים מסוג RNA / DNA. כאשר מערכת החיסון נמצאת תחת מתקפה, עליה לייצר במהירות תאי חיסון חדשים. אם רמת הסוכר בדם גבוהה מספיק בכדי לכבות את מסלול הפנטוז פוספט הוא יפחית את כמות ה- RNA / DNA ואת כמות תאי החיסון החדשים שנוצרו.

סוכר מזין סרטן באמצעות AMP-K

המונח AMP-K, מייצג חלבון קינאז המופעל על ידי אדנוזין מונופוספט. כאשר אדנוזין טריפוספט, ATP, מתפרק לאנרגיה בתאים - קבוצות פוספט מוסרות ליצירת ADP ו-AMP (אדנוזין דיפוספט ואדנוזין מונופוספט, בהתאמה). כאשר היחס בין AMP ל-ATP גדל, סימן שהאנרגיה הולכת ומתמעטת ו-AMP-K מאותת על ויסות הייצור של ATP.

באופן זה AMP-K היא מולקולה המווסתת אנרגיה. כמו כן, הוכח כי ויסות מחדש של AMP-K מסיט את הגלוקוז מתאי הסרטן לעבר הרקמות הבריאות של הגוף.


למעשה, מוצע כי הפעלת AMP-K מסייעת להפוך את ההעדפה הגליקוליטית של תאים סרטניים, מה שמעניק להם חסרון אנרגטי. למרבה המזל, ניתן לווסת את פעילות ה AMP-K על ידי פעילות גופנית אינטנסיבית, הגבלת פחמימות וצום לסירוגין. ישנם מספר יתרונות היקפיים של הפעלת AMP-K שמרכזים מסלולים פיזיולוגיים מרכזיים הקשורים גם לצמיחת סרטן. אלה כוללים mTOR , גן p53 ואנזימים COX-2.

סוכר מזין סרטן באמצעות mTOR

סוכר מזין סרטן בדרך נוספת על ידי הפעלת מסלולי גדילה ביולוגיים בגוף, כלומר mTOR .mTOR הוא מסלול פיזיולוגי המסדיר את צמיחת התאים ושכפולם. אנו יודעים כי לרקמות סרטן יש ביטוי מוגבר של איתות mTOR שעשוי לתרום לצמיחת התאים המהירה בסרטן. ויסות של AMP-K באמצעות האסטרטגיות המפורטות בסעיף הקודם הוכח למעשה כמעכב מנגנון זה של צמיחת סרטן.

בעוד ש mTOR הנו נחוץ לגוף בריא, נתיב mTOR המופעל באופן כרוני הוא זה שתורם להתפתחות סרטן. כתוצאה מכך, אחד המפעילים העיקריים של מסלול ה-mTOR הוא אינסולין. מטבע הדברים, צריכת סוכר כרונית תשאיר את רמות האינסולין גבוהות ותתרום ל-mTOR מוגבר כל הזמן. זהו יתרון נוסף להורדת גלוקוז בתזונה - צום ותזונה קטוגנית עשויים לעזור לגוף להילחם בסרטן. על ידי שילוב של טכניקות אלה, רמת הסוכר בדם הופכת יציבה, האינסולין יורד, ומסלולי גדילה אלה הופכים לגורם שפחות תורם לצמיחת סרטן.

סוכר מזין סרטן באמצעות גן p53

גן ה-p53 אחראי על השליטה בהתפתחות הגידול על ידי תגובה לרצפי DNA פגומים וויסות ביטוי גנים ברקמות סרטניות. אם ניתן לתקן את ה-DNA הגן p53 יאפשר לתא לחזור למעגל הצמיחה והרבייה הרגיל שלו. אם לא ניתן לתקן את ה-DNA אז p53 מאותת לאפופטוזיס תאי (מוות מתוכנת של תאים). נמצא כי הגן p53 אינו פעיל בחלק גדול ממחלות הסרטן, מה שהופך אותו ליעד תרופתי בטיפול בסרטן.

יתרון נוסף של הפעלת AMP-K הוא בכך שהוא למעשה משפר את ביטוי ה-p53 ומונע ממנו להיות במצב לא פעיל מלכתחילה. זה קורה מכיוון ש-AMP-K הופך אותו ליציב יותר. בקרב רבים אחרים, רמת סוכר גבוהה בדם מוכרת כגורם שתורם לחוסר פעילות או למוטציה של גנים מסוג p53. הסיבה עשויה להיות היפרגליקמיה שמעכבת את ספיגת האבץ, שאמור להיקשר ל-p53 כדי להפעיל אותו.


סוכר מזין סרטן באמצעות אנזימי COX-2

קוקס-2 (COX-2) היא גרסה מקוצרת של Cyclooxygenase-2. זהו אנזים פרו-דלקתי המוגבר בסוגי סרטן רבים ונחשב לתורם לאגרסיביות של גידולים סרטניים. האנזים COX-2 הוא עוד מטרה תרופתית שרבים מטיפולי הסרטן מנסים לנצל ובצדק - להורדת אנזים דלקתי זה עשוי להיות פוטנציאל רב עוצמה בגישה הוליסטית לריפוי סרטן. אמנם יש צורך במחקרים נוספים בתחום, אך הפעלת AMP-K נמצאה קשורה גם לעיכוב COX-2.


סוכר מזין סרטן, שומן לא

בהתחשב במה שסיקרנו עד כה, נראה שיש היגיון להצבת תאים סרטניים בחסרון מטבולי. בהתחשב בכך שתאים סרטניים הם מאוד גליקוליטיים ומשגשגים בסביבה חומצית, יש לנקוט בצעדים כדי להבטיח שהזמינות של גלוקוז תהיה נמוכה מאוד בזרם הדם. בנוסף, ויסות אנזים AMP-K והנעת מטבוליזם אירובי כלפי חמצון של חומצות שומן על פני גלוקוז יכול להיות עוצמתי מאוד. ביצוע האסטרטגיות הבאות יעזרו לכם לשפר את אנזים ה- AMP-K ולהמיר את שריפת הסוכר לשריפת שומן לדלק.


אסטרטגיות להגברת פעילות AMP-K (הגברת שריפת שומן כמקור דלק) והגבלת גידול סרטני:

  • הגבלת צריכת סוכר ופחמימות

  • תזונה דלת פחמימות או תזונה קטוגנית

  • צום לסירוגין או צומות ארוכים

  • רוויה מקסימלית של מים

  • מלחים באיכות גבוהה

  • פעילות גופנית באופן קבוע

  • שיפור תנועות המעי

  • צריכת חלבון מבוקרת

  • השתמשו בשמנים טובים, שמנים מן הצומח כמו שמן קוקוס, MCT, או שמן זית (ללא חימום)

  • שיפור איכות השינה


הפחיתו בצריכת הסוכר

מובן עד עכשיו שסוכר מזין סרטן ולכן יש להסיר מהתזונה סוכר ומקורות של פחמימות פשוטות בעלות אינדקס גליקמי גבוה. אינסולין הוא מקדם משמעותי לצמיחת תאים סרטניים ויש להגביל אותו כמה שיותר. פירוש הדבר הוא להסתמך על שומנים בריאים כמקור העיקרי בצריכה הקלוריות וכמויות מתונות בלבד של חלבון נקי. צריכת יתר של חלבון עלולה להפוך לגלוקונאוגנית, כלומר מצב בו הגוף מתחיל להמיר חלבונים לגלוקוז.


בתאים סרטניים יש מספר גבוה באופן חריג של קולטני אינסולין ומטבוליזם של גלוקוז משופר במיוחד. משמעות הדבר היא כי בהתאם לחומרת התפתחות הסרטן הקיים בגוף, תאים סרטניים גונבים סוכר שאמור היה להגיע לתאים הבריאים. פירוש הדבר שסוכר מזין סרטן על חשבון שאר התאים הבריאים שלך, בעוד שקטונים מספקים שינוי מעניין בכיוון ההפוך.


תזונה קטוגנית

למרות שהסרת סוכרים ופחמימות הוא צעד ראשון נהדר, לא פחות חשוב ליישם תזונה קטוגנית. זה הזמן בו אתם מאמנים את התאים הבריאים שלכם לשרוף קטונים, העשויים משומן, כאנרגיה במקום גלוקוז. זה חשוב מכיוון שכפי שציינתי זה עתה, תאים סרטניים תוקפניים לא יהססו לגנוב גלוקוז מתאים בריאים בגוף שלכם ובכך מאכילים את התאים הסרטניים תוך השארת התאים הבריאים שלכם במצב מוחלש, וזה מצב לא טוב עבורכם. מרבית התאים הסרטניים אינם יכולים להשתמש בקטונים כמקור לדלק. לכן, על ידי לימוד התאים הבריאים שלכם לעשות זאת, אתם עוזרים להחזיר חיוניות לתאים הבריאים תוך החלשת התאים הסרטניים. אתם מצמצמים את תופעת הזנת הסרטן בסוכר.


כיצד תזונה קטוגנית משפיעה על התפתחות סרטנית:

  • תאים סרטניים זקוקים לגלוקוז כדי לשגשג.

  • במקום שהתאים ישתמשו בגלוקוז לאנרגיה, הם סופגים קטונים.

  • בכך שמוציאים פחמימות מהתזונה, בעצם מרעיבים את התאים הסרטניים.

  • פחמימות הופכות לגלוקוז אשר מזין את כל סוגי התאים, כולל תאים סרטניים.


צמצום התשוקה לסוכר

מכיוון שתאים סרטניים גונבים גלוקוז מהתאים הבריאים, לתאים הבריאים ישאר פחות גלוקוז ליצירת דלק. כתוצאה מכך, המוח שלכם יקבל איתותים שאתם זקוק ליותר, מה שככל הנראה יעורר אצלכם תשוקה לפחמימות. מצב זה עשוי לבוא ליד ביטוי עוד יותר בשלבי ההתחלה של יישום תזונה קטוגנית מכיוון שחולי סרטן רבים נחלשו במיטוכונדריה. שימוש באסטרטגיות של עידוד המיטוכונדריה, יסייע לגוף להתחיל לייצר קטונים במהירות רבה יותר. זה הזמן שבו קטונים אקסוגניים או שמני MCT המכילים חומצות שומן C8 ו- C10 יכולים לעזור.


לאחר שייצור הקטונים הופך ליעיל, התשוקות הללו ככל הנראה יפחתו מאוד. אסטרטגיות אחרות המסייעות בהפחתת התשוקות הללו כוללות פעילות גופנית, שמירה על רווית הגוף, קבלת שפע של מינרלים, תמיכה בציר HPA ותמיכה בייצור מיטבי של דופמין.


מעגל ההתמכרות לסוכר:



צומות ארוכים וצום לסירוגין בנוסף לתזונה דלת פחמימות, צום וצום לסירוגין הוא אסטרטגיה עוצמתית להפחתת אינסולין במהירות ולוויסות פעילות AMP-K. יחד עם זאת, צום לסירוגין מחזק את המערכת החיסונית כדי לעזור לתאי הדם הלבנים שלכם לחפש ולהרוס תאים סרטניים. בנוסף צום גם מווסת את האוטופאגיה התאית (הרס תאים פגומים וחריגים) ותיקון גנטי. אנו נפטרים מתאים לא טובים ומתקנים את השאר. יתרון זה הופך למשמעותי יותר במהלך תקופות צום ארוכות יותר (24 שעות ומעלה).


לבסוף, צום לסירוגין משפר את הגמישות המטבולית שלכם כדי לעזור לכם להגיע למצב עמוק יותר של קטוזיס באופן הרבה יותר מהיר. התחילו עם חלון צום של 12 שעות שבו אתם לא צורכים דבר מלבד מים או תה צמחים (ללא ערך קלורי) - חלון של 12 שעות בין ארוחת הערב לארוחת הבוקר למחרת. ברגע שגופכם יתמודד עם זה בצורה טובה, תוכלו לבצע צום ארוך יותר.


עוד טיפים קטוגנים קריטים:

אז אנו יודעים שסוכר מזין סרטן, אך ישנן עוד אסטרטגיות שיגבירו את הצלחתכם בעת המסע שלכם לריפוי סרטן. בנוסף לאסטרטגיות שתוארו לעיל, ישנן כמה דרכים אחרות שיבטיחו לכם את ייעול בריאותכם בתזונה הקטוגנית.


רוויה מקסימלית

זמן צום הוא זמן נהדר לשתות הרבה מים כדי להבטיח רוויה מספקת ולסייע בניקוי רעלים עדין. חשוב מאוד שגופכם יקבל מים טהורים ללא כלור או פלואוריד. אני ממליץ על רווית המערכת שלכם על ידי שתיית כמעט ליטר 1 של מים בשעה הראשונה של הבוקר ועוד 1-1.5 ליטר של מים לפני שעות הצהריים. בנוסף, עליכם לשאוף לצרוך קרוב ל 0.03 גרם מים ממשקל גופכם המלא בכל יום. אז אדם במשקל 80 ק"ג צריך לשאוף לשתות 2.4 ליטר מים ביום, בצורת מים, תה צמחים, מי לימון, מרק וכו'.


כמות מים זו נראית מוגזמת, אך כל עוד הם מגיעים עם מספיק מינרלים (מוסיפים קורט מלח איכותי), הם מהווים ניקוי רעלים טוב מאוד לגוף. בנוסף, שמירה על רוויה תשפר את רמת האנרגיה שלכם ותפחית את תחושות הרעב והתשוקות.


הפלא ששמו מים - מה מים עושים עבור גופנו?

  • מונעים אובדן זכרון שמגיע כתוצאה מתהליך הזדקנות. מפחיתים חשקים שיש כתוצאה מהתמכרויות, כולל קפאין, אלכוהול וסמים מסוימים.

  • ללא זרימה של מים, אין מספיק נוזלים כדי להסיר שאריות ורעלים דרך הצואה.

  • מנקים רעלים ממספר איברים בגוף ומובילים אותם לכבד ולכליות בכדי שיסלקו אותם מהגוף.

  • רוויה של מים גורמת ללב לפעום מהר יותר בכדי להעביר ביעילות חמצן לשרירים.

  • מאפשרת לכדוריות הדם האדומות להעביר חמצן בצורה יעילה יותר, מה שיוצר פעילות שרירים טובה יותר ומשפר את החדות המנטלית

  • מקלים על המפרקים בכך שמהווים חומר סיכה ומפחיתים חוסר נוחות שיכולה לנבוע מדלקת פרקים או כאבי גב

  • ניקוי רעלים - מים הם חיוניים עבור הגוף כדי שיוכל להזיע ולהיפטר מרעלים.

  • אנטי-אייג'ינג - מים מאטים את תהליך ההזדקנות ותורמים לעור חלק.

  • תיקון תאים - מים מאפשרים תיקון ושיפור יעיל של התאים בגוף.

  • 75% מכלל הישראלים מיובשים כרונית.


מלחים באיכות גבוהה

רוב האנשים בחברה שלנו נמנעים ממלחים מכיוון שלימדו אותם שעודף של נתרן תורם ללחץ דם גבוה. יחד עם זאת, בשלב ההסתגלות הראשוני לתזונה קטוגנית, הגוף מפריש עודפי נתרן ומינרלים עקב ירידה ברמות האינסולין. אם לא תספקו לגופכם תחליף למינרלים הללו, אתם יכולים בסופו של דבר למצוא את עצמכם בעלי תסמינים של שפעת הקטו. הקפידו לספק מחדש לגופכם את המינרלים הללו באמצעות מלח ורוד או אפור איכותי ושתיית מרק עצמות אורגני לאורך כל היום.


מלח שולחן רגיל:

  • מזוכך, תהליך שכולל תהליך התגבשות בחום מעל 650 מעלות.

  • 97.5% נתרן כלורי, 2.5% תוספים.

  • מרוקן מהמינרלים הטבעיים שלו.

  • מכיל תרכובות מונעות התגבשות.

  • עלול להכיל יוד ו\או עבר הפלרה (פלואוריד).


מלח הימליה וורוד:

  • מכיל 84 מינרלים חיוניים לגוף האדם.

  • 85% נתרן כלורי, 15% מינרלים.

  • מקור טוב למגנזיום, ש-80% מהאוכלוסייה נמצאים במחסור.

  • מקדם מאזן PH (יחס הבסיסיות וחומציות) בריא של התאים.

  • מסייע להפחית רמות סוכר בדם.

  • עוזר לבקרת מחזור השינה הטבעי בגוף.

עשו פעילות גופנית באופן קבוע

אימונים קצרים ואינטנסיביים של כח מתפרץ מגבירים את ה-AMP-K (אנזים קינאז) ואת הגמישות המטבולית תוך הגברת חמצון של הרקמות. הקפידו לבצע פעילות במשך 15-20 דקות כל פעם, 2-4 פעמים בשבוע, אם תגזימו יתר על המידה זה עלול להעלות את הקורטיזול ולהוציא אתכם ממצב של קטוזיס.


בנוסף, בצעו גם פעילות גופנית בעצימות נמוכה באופן קבוע כמו ללכת יחפים בחוץ (הארקה). זה מוסיף את היתרון של אלקטרונים חופשיים מכדור הארץ, מה שמסייע לתדר האלקטרומגנטי שלכם, מרגיע את תגובת הלחץ שלכם ומשפר את תהליך הריפוי בגוף ואת תחושת הרווחה הכללית.


יתרונות בריאותיים בהליכה עם רגליים יחפות:

  • משפרת את מצב הרוח

  • משפרת את השינה

  • מפחיתה כאבים

  • מפחיתה לחץ

  • משפרת החלמה מפציעות

  • משפרת את המערכת החיסונית

  • מפחיתת דלקתיות

  • מפחיתת ג'ט לג

להיות יחפים מתייחס לכך שהעור בכף הרגליים שלנו נוגע ישירות באדמה .


שפרו את תנועות המעי

אנשים רבים אינם רואים בכך גורם חשוב אך עצירות יכולה להעלות את הורמוני הלחץ ולהוציא את גופכם מקטוזיס. אנשים רבים חווים עצירות בתזונה קטוגנית ולכן חשוב מאוד לנקוט בצעדים בכדי למתן את זה. כדאי להקפיד לצרוך הרבה ירקות סיביים, מזון מותסס (כבוש), מים, מינרלים ולעולם לא לאכול כאשר אתם נמצאים במצבי לחץ. לחץ מעכב את תהליך העיכול בגוף, לכן הקפידו לבצע פעולה של הכרת תודה או תפילה מסוימת לפני הארוחות בכדי לעזור לגופכם להיכנס למצב מנוחה. אם צמיחת חיידקים במעי היא בעיה, זה בהחלט יכול להוות גורם נוסף לעיכול לקוי. תוסף של מגנזיום יכול להיות תרופה נהדרת לטיפול בעצירות תוך כדי תמיכה בבריאות כללית אופטימלית.

בקרת צריכת חלבון

אכילת יותר מדי חלבון יכולה לעורר בקלות גלוקונאוגנזה, אשר תעלה את רמת הסוכר בדם ותמשוך אותכם מחוץ למצב של קטוזיס. רוב האנשים ירצו לכוון ל 0.4-0.5 גרם חלבון לקילו משקל גוף ולסביבות 20-30 גרם חלבון לארוחה. ככה שכל אחד יצטרך רק כ- 60-75 גרם חלבון בכל יום. אנשים שפעילים יותר ומבצעים אימוני משקולות אינטנסיביים או מעורבים במאמצים ספורטיביים אינטנסיביים עשויים לעלות עד 0.6-0.7 גרם חלבון לקילו משקל גוף בימים של אימונים רציניים יותר.

השתמשו בשמן MCT

מהו שמן MCT? בשונה משומנים אחרים הנספגים דרך מערכת הלימפה וזקוקים למיצי מרה ואנזימי לבלב לצורך עיכולם, גופנו מעכל וסופג MCT בזריזות כבר בתריסריון. משם עוברות חומצות ה-MCT ישירות לכבד ההופך אותן במהירות למקור אנרגיה בצורת גופי קטון. גופי קטון מספקים אנרגיה זמינה לכל תאי הגוף מבלי להעלות את רמות הסוכר והאינסולין בדם כמו אנרגיה המופקת מפחמימות.


ייצור קטונים יכול להוות לחץ על הגוף, במיוחד אם יש לכם הפרעה בתפקוד המיטוכונדריה. שמן MCT הופך בקלות לקטונים על מנת להקל על לחץ זה ולשפר את מצב הקטוזיס בגופכם. הימנע ממותגים המכילים חומצה לאורית (C12) מכיוון שחומצת שומן זו אינה מומרת בקלות לקטונים.


שפרו את שנתכם

הקלה במתח היא היבט מרכזי בשמירה על מצב אופטימלי של קטוזיס ושינה טובה היא היבט משמעותי בהקשר זה. שינה ירודה נמצאת קשורה באופן עקבי עם חוסר איזון ברמות הסוכר בדם ועם סיכון מוגבר לסרטן. התחלה טובה היא להיות במיטה לא יאוחר משעה 23:00, לוודא שהחדר חשוך לחלוטין, ולהוריד את הטמפרטורה לכ15-18 מעלות.


אסטרטגיות מתקדמות יותר לשינה מיטבית כוללות:

  • חשיפה לאור השמש בשעות הבוקר עד הצהריים.

  • הימנעות מחשיפה לאור כחול בטווח של 4 שעות לפני השינה (מסכים וטלפונים סלולריים).

  • פיתוח שגרה מרגיעה שמבצעים כל לילה לפני השינה. זה יכול לכלול תפילה, עיסוי, מוסיקה נעימה, מדיטציה, יומן הכרת תודה, מתיחות קלות או כל דבר שמביא לכם שלווה ונחמה.


טיפים לשינה טובה:

  • שימרו על חדר השינה מקורר ונעים.

  • וודאו שהחדר חשוך ככל האפשר.

  • השתמשו במסכת עיניים.

  • הימנעו מקפאין ב-8 שעות לפני השינה.

  • אל תאכלו ב-3 השעות לפני שאתם הולכים לישון.

  • נסו להיחשף לשמש במהלך היום.

  • תעשו פעילות גופנית באופן קבוע (אך לא מאוחר בלילה).

  • הימנעו מתאורה מוארת אחרי זמן השקיעה.

  • התחילו להכין את עצמכם לקראת השינה כבר מהשעה 21:00.


אנו יודעים הרבה על האופן בו התאים הסרטניים מתנהגים ואילו תנאים מאפשרים להם לשגשג. ובגלל זה, אנו מסוגלים לשנות את הסביבה הפנימית שלנו כדי לתת העדפה לתאים הבריאים שלנו על פני תאים סרטניים. אנו מבינים כיצד סוכר מזין סרטן.


לכן, הפחתת צריכת הסוכר, הכנסת הגוף למצב של קטוזיס והטמעת צום לסירוגין יכולות להיות אסטרטגיות עוצמתיות למלחמה בסרטן. מכיוון שתאים סרטניים באופן כללי אינם גמישים מטבולית, אנו מסוגלים לנצל את חילוף החומרים של הקטון כדרך לגרום לתאים סרטניים להיות במעמד מוחלש. לא רק שזה הופך את האסטרטגיות הללו לשיטות ריפוי עצמאיות חזקות, אלא גם לשיפור תוצאות הטיפולים המסורתיים. כעת, כאשר אתם יודעים ומבינים כיצד סוכר מזין סרטן, תוכלו להתקדם במסע הריפוי שלכם ולמצוא מה מועיל עבורכם.

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page