top of page
Igal Kutin

עמידות לאינסולין: 10 דרכים לייצוב רמות הסוכר בדם


מאמר חובה לכל מי שנמצא בסיכון לסוכרת, מחלות מטבוליות, לחץ דם גבוה, מחלות לב וכו'.


עמידות לאינסולין היא בעיה שאנשים מתמודדים איתה כיום והופכת ליותר ויותר שכיחה. אינסולין עוזר לתאים שלנו לספוג ולהשתמש בגלוקוז לצורך ייצור אנרגיה. עמידות לאינסולין מתרחשת אם גופכם לא מסוגל להגיב ולהשתמש באינסולין אשר מופק. עמידות לאינסולין עלולה להוביל לטרום סוכרת, כבד שומני, מחלות לב ולמגוון בעיות בריאותיות אחרות. מספרם של בני האדם הסובלים מסכרת הולך וגדל מדי יום. ההערכה היא כי מספר האנשים הסובלים מסוכרת יוכפל במהלך 25 ​​השנים הבאות. המספרים יגדלו מחצי מיליון חולים בישראל (ועוד כחצי מיליון הסובלים מטרום סוכרת) ליותר ממיליון חולים.


החדשות הטובות הן שאפשר למנוע סכרת ולייצב את רמות הסוכר בדם באופן טבעי באמצעות שינויים תזונתיים ושינויים באורח החיים. הצעד הראשון למניעה או הפיכת המצב של טרום סכרת וסכרת הוא תיקון העמידות לאינסולין, שיפור הרגישות לאינסולין וייצוב רמות הסוכר בדם. במאמר זה נלמד על תפקיד האינסולין בגופינו, מהי עמידות\תנגודת לאינסולין, מה גורם לכך, מהם הסימפטומים ואיך מאבחנים עמידות לאינסולין. נלמד מה זה טרום סכרת וזיהוי של הצורות השונות והשכיחות של סכרת וכיצד הן עשויות להשפיע על גופכם. תלמדו גם 10 דרכים לייצב את רמות הסוכר בדם באופן טבעי באמצעות אסטרטגיות פשוטות של תזונה ואורח חיים וגם באמצעות תוספי תזונה.


סימנים לעמידות לאינסולין:

  • נטייה למשקל עודף

  • קשיים בהורדת המשקל

  • תיאבון גדול

  • תשוקה לאכילת מתוק אחרי ארוחה

  • אכילת מתוק לא מספקת את התשוקה

  • תחושת עייפות גדולה יותר אחרי ארוחה

  • תחושת צמא ודחף לשתן לעיתים תכופות

  • בעיות הורמונליות – שחלות פוליציסטיות

  • בקרב נשים – אסטרוגן או טסטוסטרון דומיננטי

  • בקרב גברים – טסטוסטרון נמוך

  • אקנה, שינויים בפיגמנטציה של העור, סרח עור (תגי עור)

  • לחץ דם גבוה וכמות גבוהה של טריגליצרידים


תפקיד האינסולין בגוף

אינסולין הוא הורמון חשוב מאוד בגוף והוא מיוצר ע"י הלבלב. אינסולין מאפשר לתאים לספוג ולהשתמש בגלוקוז. הוא גם מסייע לגלוקוז בדם להיכנס לתאים בשרירים, בשומן ובכבד שלנו ולשמש כאנרגיה. הגוף שלנו מקבל גלוקוז מהמזון שאנו אוכלים. בעת הצורך, למשל בזמן כמו צום או רעב, הכבד גם הוא יכול לייצר גלוקוז. בזמן שאנו אוכלים, רמות הגלוקוז בדם המכונות גם רמות הסוכר בדם, עולה. הלבלב משחרר אינסולין לדם כדי לעזור להוריד את רמות הגלוקוז בדם ולשמור על רמות מאוזנות בטווח נורמלי.


איך הגוף שולט ברמות הסוכר בדם :




מהי עמידות לאינסולין?

עמידות לאינסולין מתרחשת כאשר הגוף אינו מסוגל להגיב ולהשתמש באינסולין שהגוף מייצר. השרירים, השומן והכבד לא יכולים להגיב כראוי לאינסולין ואינם מסוגלים לספוג גלוקוז מהדם בקלות. כתוצאה מכך, הלבלב מייצר כמות מוגברת של אינסולין כדי לסייע לגלוקוז להיכנס לתאים. הגוף מכוון לשמור על רמות גלוקוז בדם בטווחים בריאים על ידי ניסיון לייצר מספיק אינסולין כדי להתגבר על התגובה החלשה של הגוף לאינסולין. יחד עם זאת, ייתכן כי תאי הבטא שבלבלב לא יצליחו לעמוד בדרישות הגבוהות ביותר של ייצור האינסולין. כתוצאה מכך, מצטבר עודף של גלוקוז בזרם הדם, מה שעלול להוביל לבעיות בריאותיות חמורות יותר, כולל טרום סוכרת וסוכרת מסוג II. עמידות לאינסולין יכולה להתקיים ללא תסמינים במשך שנים, ועשויים להתבלבל בתסמינים מסוימים עם בעיות בריאותיות אחרות. יש אנשים שיעברו שנים מבלי לדעת שיש להם עמידות לאינסולין.


שמירה על רמות אינסולין מאוזנות בטווח תקין חשובה לבריאות שלנו ולרווחה הכללית שלנו. נוצרות בעיות כאשר רמות האינסולין גבוהות או נמוכות מדי. אם יש לנו רמות גבוהות מדי של אינסולין, הכמות העודפת מאוחסנת בדם. אם יש לנו רמות נמוכות מדי של אינסולין, הכבד שלנו ממשיך לייצר גלוקוז, ובכך אנו לוקחים "מיסוי יתר" מהכבד ומאיברים אחרים.

הבעיה עם רמות גבוהות מדי של אינסולין

רמות נמוכות מדי של אינסולין שכיחות בקרב אנשים עם סוכרת מסוג I ואילו רמות גבוהות של אינסולין הן סימן לעמידות לאינסולין, טרום סוכרת וסוכרת מסוג II. עמידות לאינסולין מגדילה את הסיכון לטרום סוכרת שהיא סימן מקדים לסוכרת מסוג II. יותר מדי אינסולין בגוף מקדם דלקת ועליה במשקל. דלקת כרונית היא שורש הבעיה של רוב המחלות והתסמינים של כאבים כרוניים שאנשים סובלים מהם בחברה המודרנית שלנו. עמידות לאינסולין נמצאה קשורה להשמנה, רמות גבוהות של שומנים בדם ויתר לחץ דם.


כל אלה עשויים להגביר את הסיכון לחלות במחלות לב ואת הסיכון לירידה קוגניטיבית. אם יש לכם עמידות לאינסולין, הלבלב שלכם מנסה לייצר יותר אינסולין כדי ליצור איזון. אבל בסופו של דבר זה הופך ליותר מדי עבור הלבלב שלכם והוא נשחק. כאשר הלבלב שלכם כבר לא מסוגל לייצר מספיק אינסולין בכדי להשיג רמות גלוקוז בריאות בדם, הגוף שלכם מפתח רמות גלוקוז גבוהות בדם או טרום סוכרת, וללא שינויים תזונתיים ואורח חיים מתאים, בסופו של דבר, עשויה להתפתח סוכרת מסוג II.


רגישות לאינסולין

כאשר אנו מדברים על עמידות לאינסולין, חשוב להזכיר גם את הרגישות לאינסולין. רגישות לאינסולין ועמידות לאינסולין הן בעצם שני צדדים של אותו מטבע. אם אתם בעלי רגישות לאינסולין, הגוף שלכם דורש פחות אינסולין כדי להוריד את רמות הגלוקוז בדם בעת הצורך. אם אתם בעלי עמידות לאינסולין, הגוף שלכם זקוק לכמות הולכת וגדלה של אינסולין כדי ליצור איזון. אם יש לכם רגישות לאינסולין, יש לכם עמידות נמוכה לאינסולין. מצד שני, אם יש לכם עמידות לאינסולין, יש לכם רגישות נמוכה לאינסולין. להיות בעלי עמידות לאינסולין זה דבר מסוכן לבריאות שלנו. יחד עם זאת, להיות בעלי רגישות לאינסולין זה דווקא חיובי. רגישות לאינסולין יכולה להפחית דלקת, לסייע בהסרת שומנים, להפחית נפילות סוכר וכן לצמצם סיכון למחלות וסיכון לירידה קוגניטיבית.


איך מתפתחת עמידות לאינסולין (או תנגודת לאינסולין)?

אינסולין מתנהג כמו מפתח שמאפשר לו להתאים לרצפטור של התאים ומאפשר לסוכר (גלוקוז) לנוע מתוך זרם הדם אל תוך התא כדי להיות מנוצל ליצור אנרגיה.


גורמים לעמידות לאינסולין:

הסיבות המדויקות לעמידות לאינסולין עדיין אינן מובנות במלואן, אולם ישנם גורמים ידועים שיכולים להוביל להתפתחות של עמידות לאינסולין. עמידות לאינסולין מתפתחת אם יש לכם:

  • רמות גבוהות של אינסולין בזרם הדם

  • רמה גבוהה של דלקת בגוף

  • כמות מוגזמת של שומן המאוחסן בלבלב ובכבד

  • עודף משקל או השמנת יתר

  • תזונה עתירת סוכר, עתירת פחמימות או עתירת קלוריות

  • אורח חיים יושבני

  • לחץ כרוני

  • עישון

  • לחץ דם גבוה

  • הפרעות שינה

  • מחלת שחלות פוליציסטיות או מחלת קושינג


תסמינים הקשורים לעמידות לאינסולין

על פי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), עד 90% מהאנשים עם טרום סוכרת אינם יודעים שהם בעלי עמידות לאינסולין. לכן, חשוב במיוחד להכיר את התסמינים הקשורים לעמידות לאינסולין ולנקוט בפעולה טרם הסתבכות בסוכרת.


התסמינים הקשורים לעמידות לאינסולין כוללים:

  • עייפות

  • תשישות כרונית, נפילות אנרגיה תכופות

  • רעב מוגבר

  • ערפול מוחי וקשיי ריכוז

  • עלייה במשקל, במיוחד סביב החלק האמצעי של הגוף (שומן בטני\ויסראלי)

  • לחץ דם גבוה

  • רמות גבוהות של כולסטרול ושומנים בדם

  • כתמי עור כהים הנקראים אקנתוזיס ניגריקאנס


אבחון עמידות לאינסולין

רופאים בדרך כלל לא מבצעים בדיקות של עמידות לאינסולין, אולם הם משתמשים בבדיקות דם שונות כדי לקבוע אם מטופל סובל מטרום סוכרת או סוכרת, כולל:

  • בדיקת HbA1C

  • בדיקת גלוקוז בפלזמה בצום (FPG)

  • בדיקת סבילות לגלוקוז דרך הפה (OGTT)

  • בדיקת גלוקוז אקראית


לרוב, רופאים מזמינים את בדיקת FPG או את בדיקת A1C כדי לבדוק אם קיים טרום סוכרת. למרות שזה פחות נפוץ, חלק מהרופאים עשויים להשתמש בבדיקת OGTT. בדיקה זו היא קשה יותר לניהול וגם יקרה יותר. ה-OGTT וגם ה-FPG משקפות שתיהן את רמות הגלוקוז בדם בזמן הבדיקה, ואילו בדיקת ה-A1C בוחנת את רמות הגלוקוז הממוצעות בדם במהלך 3 החודשים שקדמו לבדיקה. מבחן ה-A1C פחות רגיש מה-OGTT ומה-FPG מכיוון שהוא עלול להחמיץ את האבחון של טרום סוכרת, ייתכן שהדבר הטוב ביותר הוא לעשות את בדיקות ה-A1C וגם את ה-OGTT.


* בדיקת המוגלובין (HbA1C) A1C

בדיקת HbA1C מודדת את ריכוז הגלוקוז הממוצע בפלסמה של צורה מסוימת של המוגלובין (Hb) או כדוריות דם אדומות לאורך תקופה של 3 חודשים. כאשר Hb נחשף לגלוקוז שבפלזמה, מתרחשת תגובת גליקציה. כאשר רמות הסוכר בדם עולות, גם ה-Hb (המוגלובין) המסוכרר שלנו עולה.

רמות בריאות של HbA1C הן מתחת ל-5.6%. רוב המטפלים ברפואה האינטגרטיבית והוליסטית מעדיפים לראות אותן מתחת ל-5.4% כדי להיות בטוחים יותר שאנו נשארים בצד הבטוח והבריא.

טרום סוכרת - מאבחנים טרום סכרת כאשר האחוזים הם בין 5.7–6.5.

סוכרת: מאבחנים סכרת כאשר האחוזים הם מעל 6.5.


* בדיקת גלוקוז בפלזמה בצום (FPG)

בדיקת FPG מודדת את רמות הסוכר בדם בצום בבוקר, לאחר לפחות 8 שעות של הימנעות מאכילה או שתייה. רופאים ממליצים לדלג על ארוחת הבוקר לפני ביצוע בדיקת הדם בשעות המאוחרות יותר של הבוקר.


תקין: מתחת ל-100 מ"ג /ד"ל נחשב לנורמלי, אם כי מטפלים ברפואה המשלימה וברפואה ההוליסטית מעדיפים לראות מספרי FPG מתחת ל 90 מ"ג/ד"ל.

טרום סוכרת: בין 100-126 מ"ג/ד"ל, נחשב לטרום סוכרת.

סוכרת: מאבחנים סוכרת כאשר זה מעל 126 מ"ג/ד"ל.


* בדיקת סבילות לגלוקוז דרך הפה (OGTT)

ה-OGTT מודד את התגובה שלנו לעומס הגלוקוז. בבדיקה זו משתמשים בדגימות דם שנלקחו עד ארבע פעמים בנקודות זמן שונות לאחר אכילת סוכר למדידה של רמות הגלוקוז בדם. נדרש צום לפני בדיקה זו, באופן דומה למבחן ה-FPG. לאחר הצום מקבלים מנה מדודה של גלוקוז (75 גרם למבוגרים) לצריכה תוך 5 דקות. מודדים את רמת הגלוקוז בדם מיד לאחר שתיית תערובת הגלוקוז, וכמו כן, גם שעתיים לאחר מכן. יש רופאים שמבצעים בנוסף עוד מדידה אחת או שתיים. ה-OGTT יכול לזהות בעיות עוד לפני שרמות הגלוקוז בדם בצום הופכות לחריגות. ה-OGTT הוא גם כלי נהדר לאבחון סוכרת הריון, העלולה להתפתח במהלך ההריון.


רמות תקינות נחשבות כאשר הבדיקה יוצאת מתחת ל-140 מ"ג/ד"ל, אם כי מטפלים ברפואה המשלימה וברפואה ההוליסטית מעדיפים לראות מספרים מתחת ל-120 מ"ג/ ד"ל.

טרום סוכרת: טווח שבין 140-200 מ"ג/ד"ל נחשב לטרום סוכרת.

סוכרת: כל מספר מעל 200 מ"ג/ד"ל נחשב לסוכרת.


* בדיקת גלוקוז אקראית

בדיקה זו מודדת את רמות הגלוקוז שלכם בדם בכל נקודת זמן במהלך היום. היא תשמש לעתים קרובות כמעקב לאחר שכבר נעשתה אבחנה או כאשר קיימים תסמינים חמורים של סוכרת. תוצאות מדאיגות עשויות גם לדרוש בדיקות נוספות עבור ביצוע אבחון מתאים.


תוצאות תקינות: תוצאות תקינות תלויות במשך הזמן שעבר מאז האכילה בפעם האחרונה. יחד עם זאת, לרוב הן יהיו מתחת ל-125 מ"ג/ד"ל.

סוכרת: לא משנה מה אכלתם ומתי אכלתם אחרונה, רמת סוכר בדם בבדיקה אקראית מעל 200 מ"ג/ד"ל מרמזת על נוכחות של סוכרת.


טבלת רמות הסוכר בדם: * בצום - רמות תקינות לאדם ללא סוכרת: 70-99 מ"ג/ד"ל. * המלצה רשמית של ADA עבור אדם עם סוכרת: 80-130 מ"ג/ד"ל. * הרמה האופטימלית: נמוכה במידה ומישהו נמצא בקטוזיס תזונתי: 60-90 מ"ג/ד"ל. * שעתיים אחרי ארוחה - רמות תקינות לאדם ללא סוכרת פחות: מ-140 מ"ג/ד"ל.

* המלצה רשמית של ADA עבור אדם עם סוכרת: פחות מ-180 מ"ג/ד"ל.

* הרמה האופטימלית: נמוכה במידה ומישהו נמצא בקטוזיס תזונתי: פחות מ-120 מ"ג/ד"ל.

* רמות תקינות של HbA1C לאדם ללא סוכרת: פחות מ-5.7%.

* המלצה רשמית של ADA עבור אדם עם סוכרת: 7.0% או פחות. * הרמה האופטימלית: נמוכה במידה ומישהו נמצא בקטוזיס תזונתי 4.5-5.2%.


טרום סוכרת

עמידות לאינסולין עלולה להגביר את הסיכון לטרום סוכרת. טרום סוכרת הוא מצב בו רמת הסוכר בדם גבוה מהרגיל אך לא גבוה מספיק כדי להיות מאובחנים בסוכרת מסוג II. יחד עם זאת, טרום סוכרת מגבירה את הסיכון שלכם לחלות בסוכרת מסוג II. נוסף על כך, ייתכן כי טרום סוכרת כבר תורם את חלקו ביצירת נזקים ארוכי הטווח הנגרמים על ידי סוכרת, כולל בעיות בכלי הדם, הלב והכליות.


בדיוק כמו עמידות לאינסולין, טרום סוכרת לעתים קרובות מגיע ללא תסמינים כלל - עייפות, עלייה במשקל, ערפול מוחי, רעב מוגבר וכתמי עור עשויים לרמוז על טרום סוכרת. ברגע שחווים תסמינים קלאסיים כגון צימאון מוגבר, צורך תכוף במתן שתן וראייה מטושטשת, ייתכן שכבר יש לכם סוכרת. לכן, חשוב לעשות בדיקות לרמת הסוכר בדם באופן קבוע ולבחור באורח חיים מתאים למניעת טרום סוכרת וסוכרת.

החדשות הטובות הן שאם יש לכם טרום סוכרת, זה לא אומר שאתם בהכרח הולכים לפתח באופן אוטומטי סוכרת מסוג II, אותה ניתן למנוע. על ידי אכילת מזונות נכונים, הקפדה על פעילות קבועה של הגוף, שמירה על משקל גוף תקין ואסטרטגיות פשוטות לאורח חיים בריא, נוכל למנוע סוכרת, להיפטר מטרום סוכרת ומעמידות לאינסולין ולייצב את רמות הסוכר בדם.


טרום סוכרת – האם יכול להיות שגם לכם יש?

  • טרום סוכרת מאובחנת כאשר רמות הסוכר בדם גבוהות מהרמות התקינות אבל לא גבוהות מספיק בשביל להיות מאובחנים כסוכרת סוג II.

  • טרום סוכרת מגדילה את הסיכון ל: סכרת סוג II, מחלות לב ושבץ.

  • 86 מיליון מבוגרים אמריקאים סובלים מטרום סכרת, שזה יותר מיחס של 1 מתוך 3 אמריקאים שסובלים מטרום סוכרת.

  • 9 מתוך 10 מאנשים הסובלים מטרום סוכרת אינם מודעים לכך שיש להם טרום סוכרת.

  • במידה ויש לכם טרום סוכרת, ירידה במשקל ע"י תזונה בריאה ופעילות גופנית יכולה להפחית את הסיכון שלכם לסוכרת סוג II בחצי.



סוכרת: סוכרת מסוג I, סוג II וסוג IIb

סוכרת היא מצב שקורה כאשר רמות הגלוקוז בדם גבוהות מדי. גלוקוז בדם הוא בדרך כלל המקור העיקרי לאנרגיה שלנו, ואינסולין הוא ההורמון שעוזר לגלוקוז להיכנס לתאים שלנו. בהתאם לסוג הסוכרת שיש לכם - או שהגוף שלכם לא מייצר מספיק אינסולין, או לא מייצר אינסולין כלל, או שהוא לא מסוגל להשתמש באינסולין בצורה טובה. יחד עם זאת, כשיש לכם יותר מדי גלוקוז בדם, זה עלול להוביל למגוון בעיות בריאותיות כולל מחלות לב, שבץ מוחי, בעיות שיניים, מחלות בכליות, בעיות ברגליים, נזק עצבי ובעיות עיניים. ישנם מספר סוגים של סוכרת. כעת נעבור על הסוגים השונים.


סוכרת מסוג I

רוב האנשים ברחבי העולם הסובלים מסוכרת, הם בעלי סכרת מסוג II, ורק 5% סובלים מסוכרת מסוג I. אך, 5% האחוזים הללו של האנשים הסובלים מסוכרת מסוג I, כבר הפכו לחלק ניכר מהאוכלוסייה. כ-1.25 מיליון אנשים בארה"ב סובלים מסוכרת מסוג I ו-40,000 מקרים חדשים מאובחנים מדי שנה. סוכרת מסוג I נקראה בעבר סוכרת נעורים אך, היא אינה מחלה השייכת רק לילדים והיא יכולה להופיע בכל גיל ואצל אנשים מכל גזע, מין, צורה וגודל.

סוכרת מסוג I היא מחלה אוטואימונית. אם יש לכם סוכרת מסוג I, פירוש הדבר הוא שגופכם לא מייצר אינסולין. ללא אינסולין, גופכם אינו יכול לעזור לגלוקוז שנמצא בזרם הדם להיכנס לתאים שלכם. טיפול באינסולין וטיפולים אחרים יכולים לעזור לאנשים לחיות עם סוכרת מסוג I ולנהל חיים בריאים.


סוכרת מסוג II

ניתן להתייחס לסוכרת מסוג II כמחלה מטאבולית. היא בדרך כלל מתפתחת בעקבות הרגלי תזונה ואורח חיים. זוהי הצורה הנפוצה ביותר של סוכרת. אם יש לכם סוכרת מסוג II, המשמעות היא שגופכם לא יכול להשתמש באינסולין כראוי. בהתחלה, הלבלב שלכם ינסה לפצות אתכם על ידי תוספת אינסולין, אך ברגע שהלבלב לא יצליח לעמוד בקצב, זה יוביל לרמה גבוהה של סוכר בדם. רמה גבוהה של סוכר בדם תוביל תחילה לעמידות לאינסולין, ואז לטרום סוכרת, ואם לא מונעים אותה בעזרת הרגלי אורח חיים מתאימים, לסוכרת מסוג II.


בתחילת הדרך של סכרת מסוג II , הרופא שלכם עשוי לעבור אתכם על שינויים באורח החיים, אולם, ברוב המקרים בסופו של דבר, אנשים הסובלים מסוכרת מסוג II צריכים ליטול תרופות באופן קבוע ובדרך כלל לכל החיים. יחד עם זאת, עם אסטרטגיות מתאימות לאורח חיים המותאם לסוכרת, ניתן לגרום להיפוך של סוכרת מסוג II. במאמר זה, תוכלו למצוא כמה טיפים פשוטים להיפוך סוכרת באופן טבעי.

סוכרת מסוג IIb

מחקרים מצביעים על כך שסוכרת מסוג II עשויה לא להיות פשוטה וברורה כפי שהאמינו בעבר. נראה כי מלבד הצורה הנחקרת היטב של סוכרת מסוג II עם פעולת אינסולין לקויה, קיים סוג אחר של מחלת הסוכרת, אשר ניתן להגיד שהיא לא נחקרת מספיק, המאופיינת בהפרשת אינסולין לקויה הנקראת סוכרת מסוג IIb.

אוטואימוניות וסוכרת מסוג II

סוכרת מסוג II נחשבה להפרעה מטבולית במקום למצב אוטואימוני. יחד עם זאת, מחקרים שנעשו לאחרונה מציעים כי עמידות לאינסולין בסוכרת מסוג II היא תוצאה של תאי B ותאים חיסוניים אחרים שתוקפים את רקמות הגוף.

המחקר מצביע על כך שאנשים עם סוכרת מסוג II עשויים להיות בעלי תאים שתוקפים בטעות רקמה בריאה בגוף. אמנם יש צורך במחקרים נוספים, אך נראה כי סוכרת מסוג II עשויה להיות גם מצב אוטואימוני או שהיא קשורה לאוטואימוניות. תגליות חדשות אלה קוראות לחוקרים לחפש אמצעים חדשים למניעת המחלה ולבחון אפשרויות טיפול אשר מתייחס לסוכרת מסוג II כמצב אוטואימוני.


סוכרת הריון

סוכרת הריון היא סוג של סוכרת העלולה להתפתח במהלך ההריון. ברוב המקרים היא נעלמת לאחר לידת התינוק. יחד עם זאת, אלה שסבלו או סובלות מסוכרת הריונית עשויות להיות בעלות סיכוי גדול יותר לסוכרת מסוג II בהמשך.

צורות נוספות של סוכרת

שני סוגים נדירים יותר של סוכרת כוללים סוכרת הקשורה לציסטיק פיברוזיס וצורה תורשתית של סוכרת, הנקראת סוכרת מונוגנית.


מחלת אלצהיימר: סוכרת מסוג III

בקהילה הרפואית והמדעית ידוע כי סוכרת מסוג II יכולה להגדיל את הסיכון למחלת אלצהיימר. יחד עם זאת, יש התפתחויות לאחרונה לגבי סוג חדש של סוכרת, סוכרת מסוג III שקשורה ישירות לאלצהיימר. מספר הולך וגדל של חוקרים קוראים היום למחלת האלצהיימר בשם סוכרת סוג III. מחקרים הראו כי עמידות לאינסולין היא אחת הסיבות העיקריות מאחורי אובדן זיכרון ודמנציה שעלולה להוביל למחלת אלצהיימר. יחד עם זאת, לירידה הקוגניטיבית לוקח זמן רב להתפתח, וגם סוכרת אינה מתרחשת בין לילה. החדשות הטובות הן כי באמצעות בחירות תזונתיות ובחירות מתאימות של אורח החיים, ניתן למנוע את הסוכרת והירידה הקוגניטיבית.


10 דרכים לשיפור הרגישות לאינסולין

עמידות לאינסולין אינה נושא שכדאי להקל בו ראש. היא יכולה להוביל לטרום סוכרת, סוכרת והשלכות בריאותיות חמורות כולל בעיות לב, בעיות בכליות ובעיות קוגניטיביות. עם זאת, באמצעות שינויים פשוטים בתזונה ובאורח החיים, תוכלו לגרום להיפוך של העמידות לאינסולין ולשפר את הרגישות לאינסולין באופן טבעי. להלן 10 דרכים עצמתיות לייצוב רמות הסוכר והאינסולין בדם. חשוב לציין כי אסטרטגיות אלו לא עברו הערכה או תהליך קבלת אישור על ידי ה- FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקאי) למניעה, הפחתה, טיפול או ריפוי סוכרת או כל מצב בריאותי חשוב אחר.


1. דיאטה קטוגנית – דלת פחמימות אנטי דלקתית

דלקת היא הדרך של הגוף להגן עלינו מפני נזקים, כגון פציעות, מחלות וזיהומים, אולם כאשר הדלקת הופכת לכרונית עקב תזונה לא בריאה, לחץ, אורח חיים לא בריא ורעלים סביבתיים, היא עלולה להזיק מאוד לגוף. דלקת כרונית היא גורם הבסיס לרוב הבעיות הבריאותיות הכרוניות כולל סוכרת, מחלות לב וסרטן. אכילת תזונה קטוגנית – דלת פחיממות אנטי דלקתית, יכולה להיות כלי נשק רב עוצמה על ידי הפחתת דלקת כרונית, ייצוב רמת הסוכר בדם והפחתת העמידות לאינסולין.


אכילת תזונה אנטי-דלקתית מספקת לגופכם איזון בריא של שומנים, חלבונים ופחמימות, תוך כדי שהיא מתדלקת אתכם בסיבים התזונתיים הדרושים, ויטמינים, מינרלים ומים. מזונות עתירי תזונה שעשירים בנוגדי חמצון יכולים להילחם ביעילות בדלקות וברדיקלים חופשיים. מחקרים הראו כי תזונה דלת פחמימות, כמו תזונה קטוגנית או פליאו יכולות להפחית ביעילות דלקת, לשפר את הרגישות לאינסולין, לסייע בירידה במשקל ולהפחית את התסמינים של בעיות מטבוליות.

איך קטוזיס עובד?

* בתזונה מסורתית עשירה בפחמימות:

נוצרת אנרגיה --- אינסולין מוביל את הגלוקוז אל תוך התאים --- הלבלב מפריש אינסולין --- רמות הגלוקוז עולות.


* בתזונת קטו עשירה בשומנים:

האנרגיה נוצרת ע"י ייצור קטונים בכבד --- חומצות שומן מובלות אל הכבד --- אנזים ליפאז משחרר טריגליצרידים מאוחסנים ---רמות הגלוקוז יורדות.

המזונות הטובים ביותר לשיפור העמידות לאינסולין

כדי להוריד את הדלקת בגופכם וכדי לייצב את רמות הסוכר בדם, עליכם לוותר על מזונות רעילים כגון סוכר, ממתיקים מלאכותיים, אלכוהול, קפאין, GMO (מזון מהונדס גנטית), שומן טראנס ושומן רווי, שתייה מוגזת ממותקת, מרכיבי מזון מלאכותיים, סירופ תירס עתיר פרוקטוז ומזון מעובד. במקום זאת, עליכם לתדלק את גופכם במזונות צפופים בחומרים מזינים תוך שימוש בעקרונות של תזונה קטוגנית אנטי דלקתית.


החלק החשוב ביותר בדיאטת קטו אנטי-דלקתית הוא שומנים בריאים כולל אבוקדו, שמן קוקוס, שמן זית, חמאת קוקוס, חלב קוקוס, ביצי חופש, וחמאה המוזנת בעשב. אתם יכולים לקבל שפע של נוגדי חמצון כדי להגן על בריאותכם מפני נזק של רדיקלים חופשיים באמצעות צמחי מרפא, ירקות שאינם עמילניים ופירות עם מדד גליקמי נמוך כגון פירות יער, לימונים וליים. חלק חשוב נוסף בתזונה הקטו שלנו הוא חלבון איכותי כגון דגי בר, בשר בקר ועופות שגדלו בסביבה טבעית במרעה פתוח. הוספת אגוזים וזרעים לתזונה שלכם יכולה להוסיף סיבים תזונתיים נוספים ואומגה 3 להפחתת דלקת. מזונות מותססים, כמו כרוב כבוש, קימצ'י וחמוצים יכולים להגן על בריאות המעיים שלכם. ממתיקים טבעיים, כמו פרי הנזירים וצמח הסטיביה יכולים להוסיף מתיקות לחייכם בעת הצורך בהכנת מתכון.

יתרונות התזונה הקטוגנית בהקשר של סוכרת:

  • מפחיתה סיכון למחלות מטאבוליות.

  • בעלת ביצועים טובים יותר מתזונה של הגבלה קלורית ואינדקס גליקמי נמוך.

  • עשויה להפחית את הצורך לאינסולין בסוכרת סוג I.

  • מניעה של סוכרת סוג II.

  • מפחיתה סיכון לתופעות לוואי הקשורות לסוכרת.

2. הורדת לחצים ותרגול נשימה עמוקה

בשל שחרורו המוגבר של הורמון הלחץ, הנקרא קורטיזול, לחץ מוגזם וכרוני עלול להעלות את רמות הסוכר בדם. לחץ כרוני יכול גם להגביר אכילה רגשית, אכילת יתר ותשוקה למזונות סוכריים ומעובדים אחרים, "מזונות מנחמים" לא בריאים, העלולים להגביר את הדלקת בגופכם ולהגדיל עוד יותר את רמות הסוכר בדם. כדי לייצב את רמות הסוכר בדם שלכם ולבצע היפוך לעמידות האינסולין, ישנה חשיבות מכרעת להורדת רמת הלחץ הכרוני. מדיטציה, תרגילי הרפיה, יוגה, כתיבת יומן, צביעה, שימוש בשמנים אתרים, יצירת קצת זמן איכות עם עצמינו, אמבטיה מרגיעה, בילוי בטבע ולהיות בקשר עם האנשים היקרים לנו הם משככי לחץ טבעיים שיכולים להועיל לבריאותנו אם אנו מתמודדים עם עמידות לאינסולין. שיטות אלה יכולות לעזור לנו להוריד את רמות הלחץ הכלליות ולהגיב ללחץ בצורה יעילה יותר מבלי להרוס את בריאותנו.

תרגול של נשימות עמוקות היא דרך נוספת שיכולה להפחית לחץ ולייצב את רמות הסוכר בדם. נשימה סרעפתית היא צורה אחת של טכניקת נשימה עמוקה שתוכלו לנסות. נשמו עמוק דרך האף, החזיקו אותו בפנים למשך ארבע ספירות ואז נשפו במשך שתי ספירות דרך הפה. הגדילו את אורך הנשימה בהדרגה עד שתוכל לעצור את הנשימה למשך 20 ספירות ולנשוף ב-10 ספירות. חזרו על כך 2-3 פעמים, 3 פעמים ביום כדי להפחית את הלחץ ולשפר את הרגישות לאינסולין. תוכלו ללמוד עוד על יתרונות הנשימה במאמר זה.

חמצן (O2) הנו הנוטריינט החיוני ביותר עבורנו.

למרות זאת, המצב המצוי באדם הממוצע: 12-18 נשימות בדקה, נשימות רדודות מעוררות את הפיזיולוגיה של "הלחם או ברח". המצב הרצוי לנשימה מיטבית: 6 נשימות בדקה, נשימות ארוכות, עמוקות שמעודדות פיזיולוגיה של מנוחה וריפוי.

3. שיפור איכות השינה

מנוחה ושנת לילה טובה הם בהחלט דבר חיוני עבור שמירה על הבריאות הכללית, כולל ייצוב רמות הסוכר בדם, שיפור הרגישות לאינסולין והפחתת הסיכון לסוכרת. על פי המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן, כ-35% מהאמריקאים צורכים פחות מהכמות המומלצת של 7-9 שעות שינה בלילה. ומכאן, הם מגדילים את הסיכון למגוון בעיות בריאות, כולל מחלת הסוכרת.


דום נשימה חסימתי בשינה, למעשה, הוא גורם מרכזי בפיתוח של עמידות לאינסולין. מחסור בשינה יכול להגביר את רמות הלחץ ואת הורמוני התיאבון וגורמים לסיכוי גבוה יותר שתפנו לחטיפים ממותקים ומזונות דלקתיים. מחסור בשינה, מזונות סוכריים ועודף של קפאין עלולים להפריע לקצב היממה שלכם ולהביא לעליית הגלוקוז בדם ולהפרשה לקויה של אינסולין. כדי לשפר את איכות השינה, הפחיתו במזונות סוכריים וקפאין בתזונה, במיוחד בשעות הערב. תזונה קטוגנית אנטי דלקתית יכולה לעזור לכם ליהנות משינה איכותית. מומלץ לפתח לעצמכם לוח זמנים קבוע לזמן השינה עם שגרת ערב שטובה לכם. הימנעו מחשיפה לאור כחול ומוצרי אלקטרוניקה בשעות הערב. בחרו לעסוק בפעילויות מרגיעות מדיטציה, קריאה, כתיבת יומן, משחקי קופסא, אמבטיה מרגיעה ולגימת תה צמחים.

האם אתם סובלים מדום נשימה חסימתי בשינה?



4. פעילות גופנית באופן קבוע

פעילות גופנית בקביעות נמצאה קשורה לאינספור יתרונות בריאותיים כולל ירידה במשקל, שמירה על משקל גוף תקין, בריאות הלב ובריאות הנפש. על פי האגודה הלאומית לסוכרת, פעילות גופנית קבועה יכולה לעזור לנו לנהל את רמות הסוכר בדם. אפילו פעילות גופנית לטווח קצר יכולה לעזור לתאי השריר שלנו לספוג יותר גלוקוז שישמש ליצירת אנרגיה ולתיקון רקמות.

תהליך זה יכול לעזור לכם להוריד את רמות הסוכר בדם. פעילות גופנית לטווח ארוך יכולה גם לעודד את התאים שלכם להגביר את הרגישות לאינסולין ולהפחית ואף למנוע עמידות לאינסולין. מחקרים הראו כי פעילות גופנית מגבירה את השפעת הפעילות הגופנית על הרגישות לאינסולין באמצעות התאמות מרובות בהובלת גלוקוז ובמטבוליזם.

30 עד 60 דקות בערך של פעילות גופנית ברוב הימים יכולים לעזור לנו להפחית דלקת, להגביר את הרגישות לאינסולין, לנהל את רמות הלחץ ולשפר את החסינות שלנו, אני ממליץ למטופלים שלי, לחברים שלי ולמשפחה שלי על אימון התנגדות ואימון בעצימות גבוהה (HIIT) במשך 3-5 פעמים בשבוע, ופעילות בעצימות נמוכה במשך כל היום. אימוני התנגדות יכולים להגדיל את הכוח שלנו והסיבולת שלנו, ואילו אימוני HIIT משפרים את בריאות הלב וכלי הדם שלנו ובמקביל גם בונים כוח. פעילות גופנית יכולה להיות טיול בפארק, משחק בחוץ עם הילדים, יוגה, פילטיס, שחייה קלה ומתיחות.


יתרונות של אימון אינטרוולי התנגדותי בעצימות גבוהה:

  • משפר אוטופאגיה והיפרטרופיה (מסת שריר) של רקמות השריר.

  • מעודד מיטופאגיה וביוגנזיס תאי.

  • משפר מכניזם הורמונלי לשריפת שומנים.

  • מעודד הפרשת הורמון גדילה אנושי (HGH).

  • מגביר את הפרשת האנדרופינים במוח לשיפור מצב הרוח.

  • משפר ניקוז לימפתי.

  • משפר את הנשימה ואת מנגנון ההזעה בשחרור רעלים בגוף.

  • משפר גמישות מטאבולית ויעילות ביצירת אנרגיה בגוף.

  • משפר את יכולת ההתאוששות ממצבי לחץ פיזיים ומנטאליים.

אימונים אינטרוולים ואימוני התנגדות, מסייעים לגוף להיפטר מתאי שריר שלא מתפקדים כראוי ולבניית תאי שריר חדשים, בריאים יותר אשר המיטוכונדריה שלהם יוצרת יותר אנרגיה ובעלת גמישות מטאבולית כך שניתן לשרוף שומן וגלוקוז כדלק.


5. אופטימיזציה של רמות ויטמין D בגוף

ויטמין D הוא ויטמין חיוני הנחוץ לנו עבור הבריאות הכללית, כולל ייצוב רמות הסוכר בדם. בעוד שהשמש היא המקור הטוב ביותר לוויטמין D, אם אתם גרים באזור קריר יותר עם פחות אור שמש או מבלים זמן רב בבית, למרבה הצער, אינכם עונים על הצורך שלכם בויטמין D מהשמש בלבד. בעוד שמזונות מסוימים, כמו דגים שומניים, כבד בקר, ביצים ופטריות עשירים בוויטמין D, בגלל הקרקעות המדוללות שלנו, הם גם לא מספיקים כדי לענות על הדרישות היומיומיות שלנו.


צריכה של תוספים של ויטמין D נחוצה ומועילה לרוב האנשים, במיוחד אם יש לכם עמידות לאינסולין. אני ממליץ על כמות של 50-90 ננוגרם/מ"ל של ​​ויטמין D ביום. אנו זקוקים גם לויטמין K2 כדי לסייע לספיגה מיטבית של ויטמין D. מזונות מותססים וכמה סוגי גבינות הם מקורות טובים לוויטמין K2, אך יחד עם זאת, אני ממליץ למצוא תוסף הכולל גם D3 וגם- K2.


רמות ויטמין D:

חוסר – 50> ננוגרם/מ"ל

אופטימלי\רמה תקינה - 50-70 ננוגרם/מ"ל

רמה המאפשרת ריפוי וטיפול – 70-100 ננוגרם/מ"ל

רמה עודפת – 100< ננוגרם/מ"ל

6. תרגול צום לסירוגין

צום לסירוגין היא דרך עוצמתית להפחתת הדלקת בגוף. צום לסירוגין פירושו שאתם צמים רק במשך יום או חלק מיום באופן קבוע. אחת מאסטרטגיות הצום לסירוגין הפופולריות ביותר כוללת את גישת 5:2, כלומר אתם מקטינים את צריכת הקלוריות ב-500 קלוריות למשך יומיים בשבוע. גישה פופולרית נוספת היא צום פשוט וצום קרשנדו, שבו

צמים 12-14 שעות ברציפות. אתם יכולים להפסיק לאכול ארוחת ערב בשעה 19:00 ולא לאכול עד למחרת בשעה 9 בבוקר.

צום לסירוגין יכול לעזור לנו לשרוף שומן, לשפר את יעילות האנרגיה והעיכול, לשפר את היחסים שלנו עם אוכל, להגביר את הבריאות הנפשית והרוחנית שלנו ולהפחית את הסיכון למחלות כרוניות. יתר על כן, צום לסירוגין יכול לעזור לנו להגביר את הרגישות לאינסולין ולייצב את רמות הסוכר בדם. הוכח כי צום לסירוגין עוזר לאזן את רמות האינסולין שלנו, מסייע לנו לרדת בשומן בעת ​​הצורך, להפחית את התשוקה למזונות ממותקים ולעזור לנו לבחור אפשרויות של מזונות אנטי דלקתיים, צפופים בחומרים מזינים. כתוצאה מכך, עשויה לגבור הרגישות לאינסולין. צום לסירוגין יכול גם להגדיל את הורמון הגדילה האנושי (HGH) אשר מסייע לנו להשיג משקל בריא, יחס בריא של שריר ושומן ומפחית את הסיכון לעמידות לאינסולין ולסוכרת.




7. שיפור בריאות העיכול ושימוש בפרוביוטיקה

כ-80% מכלל מערכת החיסון שלנו נמצאת במעיים. זהו בעצם הבסיס לבריאות הכללית שלנו. קיומה של פלורת (חיידקי) מעיים לא מאוזנת עלול לגרום למערכת חיסונית פגועה, דלקת, זיהומים, עמידות לאינסולין, סוכרת מסוג II ומחלות אוטואימוניות. כדי לייצב את רמות הסוכר בדם ולהפוך את הרגישות לאינסולין, חשוב לשפר את בריאות העיכול שלנו.


ראשית, היפטרו מכל מה שמשפיע לרעה על העיכול שלכם, כגון מזון דלקתי ורעלים. איכלו תזונה קטוגנית אנטי דלקתית צפופה בנוטריינטים כדי לתמוך בבריאות המעיים שלכם. קולגן, אלוורה, מרק עצמות ול-גלוטמין יכולים לעזור לכם לתקן את הציפוי הטוב (רקמות הריריות המצפות את הדפנות). אנזימי עיכול יכולים לעזור בשיפור העיכול והספיגה.

חשוב מכך, הוסיפו חיידקים מועילים באמצעות פרוביוטיקה כדי לעזור לבריאות המעיים שלכם. פרוביוטיקה יכולה לאזן את המעיים ולהילחם בפולשים מזיקים כגון וירוסים, חיידקים, פטריות וטפילים. מזונות מותססים - קימצ'י, כרוב כבוש, קפיר, יוגורט וקומבוצ'ה יכולים לעזור להוסיף עוד פרוביוטיקה לתזונה שלכם, אולם אם אתם מתמודדים עם עמידות לאינסולין, דלקת או בעיות בריאותיות אחרות, תוכלו להפיק תועלת מנטילת מנה יומית של תוסף פרוביוטיקה.


איך פלורת המעיים משפיעה על הבריאות שלנו?

המיקרובים שחיים בתוך המעיים שלנו משפיעים על הבריאות שלנו באופן שמיטיב לנו וגם באופן שמזיק לנו.

  • חסינות – מהווה מחסום פיזי למיקרובים פולשים, פלורת המעיים משפרת את פעילות המערכת החיסונית.

  • ויטמינים – החיידקים במעיים משחקים תפקיד ישיר בסינתזה של ויטמיני B ו-K, וכמו כן בספיגה של סידן וברזל.

  • מטבוליזם (חילוף החומרים) – הפעילות המטאבולית של פלורת המעיים מאפשר לגוף שלנו לנצל ולהפיק תועלת ממזונות שהיו אחרת מתעכלים.

  • השמנת יתר – בשנת 2009, ד"ר קרג'מלניק בראון גילה שהחיידקים במעיים של אנשים הסובלים מהשמנת יתר הוא שונה לחלוטין מהחיידקים של אנשים רגילים.

  • דלקתיות – פלורת המעיים משחקת לרוב תפקיד משמעותי בהתפתחות של מחלות וירוס דלקתיות כולל IBD (מחלות מעיים דלקתיות) וקוליטיס כיבית.

  • אוטיזם – מחקר חדש של ד"ר קרג'מלניק מציע שיש קשר בין אוטיזם לבין גיוון ירוד של חיידקי המעיים.

ולסיכום, חיידקי מעיים לא טובים = דלקת מוגברת = איכות חיים ירודה.


8. הימנעות מרגישויות נסתרות לאוכל

רגישויות נסתרות לאוכל עלולות להיות מה שעומד מאחורי העמידות שלכם לאינסולין והבעיות הבריאותיות שלכם. בעוד שאלרגיות למזון מגיעות יחד עם תסמינים ברורים כמו פריחות או הלם אנפילקטי, רגישות למזון אינה ברורה באותה מידה. רגישות למזון מובילה בדרך כלל לאתגרים בריאותיים מעודנים יותר. אתם עלולים לחוות עייפות, כאבי ראש, בעיות עיכול, ערפול מוחי, כאבי מפרקים ותסמינים לא רצויים אחרים מסיבות לא ידועות לכאורה.


אם אתם מרגישים רע אחרי האכילה, חווים עייפות, מרגישים צורך לנמנם, צורך תמידי לנקות את הגרון, חשים בחרדה ומרגישים כאב, ייתכן שיש לכם רגישות נסתרת לאוכל. מאכלים נפוצים לרגישויות כוללים גלוטן, חלב, תירס, סויה, פירות ים, דגים ואגוזים, אבל אתם בהחלט עלולים גם להיות רגישים למשהו פחות נפוץ. רגישות למזון עלולה לגרום לעלייה חדה ברמות הסוכר בדם ובאינסולין גם אם האוכל דל פחמימות, אנטי דלקתי וכלול בתזונת הקטו. איתור רגישות המזון שלכם והימנעות ממאכלים שאתם רגישים אליהם זה דבר חיוני בכדי לייצב את רמות הסוכר בדם ועבור היפוך הרגישות לאינסולין. ביצוע בדיקת רגישות למזון, ניסוי שיטת האלימינציה (הורדת מזונות והחזרתם) וביצוע בדיקת דופק הן דרכים יעילות לגלות את הרגישות הנסתרת למזון.


אלרגיה למזון ורגישות למזון מתפתחות מהינקות כל גיל.

2% מהמבוגרים ו-6-8% מהילדים סובלים מאלרגיה למזון ומגיבים באופן מיידי, עד שעתיים. 45% מהאוכולוסייה סובלת מרגישות למזון עם תגובות מאוחרות שיכולות להופיע עד 72 שעות לאחר אכילת המזון אליו רגישים בעור, מערכת העיכול, מערכת הנשימה.

האם זה קטלני? כשמדובר באלרגיה, גם כמויות מזעריות של מזון יכולים להוות טריגר לתגובות מסכנות חיים. רגישויות גורמות לנפיחות, כאבי מפרקים, מעי רגיש\רגיז, עייפות, מצב רוח ירוד, כאבי ראש, עלייה במשקל, אקזמה (מחלת עור).


המזונות מעוררי אלרגיה הנפוצים ביותר:

בוטנים אגוזים ביצים חלב דגים \ פירות ים


המזונות מעוררי הרגישויות הנפוצים ביותר:

חיטה\גלוטן חלב\חלבי תירס ביצים סוכר


לעיתים נדירות מאוד יש אלרגיה ליותר מסוג מזון 1 או 2. לעומת זאת, יכולה להיות רגישות לכמה מאכלים שונים. אלרגיה מעוררת תגובה מידית וקלה יותר לזיהוי. במקרה של רגישויות מזון, בדיקת דופק יכולה להיות יעילה, אך הופעה מאוחרת של תגובה יכול להפוך את זה לקשה לזיהוי אבחון עצמי.


9. צריכת נוטריינטים – חומרי הזנה אנטי דלקתיים

כפי שלמדנו קודם, הפחתת דלקת היא דבר חיוני עבור תמיכה בייצוב רמות הסוכר בדם, שיפור הרגישות לאינסולין ומניעת טרום סוכרת וסוכרת. ישנם מספר נוטריינטים אנטי דלקתיים מרכזיים החשובים לתמיכה בבריאות תאים תקינה וברגישות לאינסולין.


* חומצות שומן אומגה 3

חומצות שומן אומגה 3 הן חלק מהנוטריינטים החשובים ביותר שגופנו זקוק להם. הן ממלאות תפקיד חשוב בהפחתת הדלקת ותורמות לבריאות מערכת העצבים והמוח. אם אינכם צורכים מספיק אומגה 3 בתזונה שלכם, הסיכון שלכם למחלות כרוניות, כולל סוכרת, יכול לעלות מאוד. במחקרים רבים נמצא כי אומגה 3 יכולות לשפר את בריאות התא, דיכאון, חרדה, לחץ, איכות השינה, חסינות, עצמות, מפרקים, עיניים, לב ומוח.


ישנם סוגים עיקריים של אומגה 3: ALA, EPA ו-DHA. החומצות EPA ו-DHA מופקות מאצות, דגים וחלב אם. שתיהן חשובות מאוד לבריאותנו. בעוד ש- EPA ו-DHA יכולות להיות מסונתזות בגופנו מ-ALA, תהליך זה מפעיל לחץ קיצוני על גופנו ואינו יעיל כלל במענה על הצרכים שלנו.


חומצת האמינו איי אל איי (ALA) נגזרת ממקורות צמחיים כגון אגוזים, זרעים וצמחים ירוקים. מזונות עשירים ב-ALA עשויים להיות עשירים גם בחומצות שומן מסוג אומגה 6. אומגה 6 אמנם חשובה לגופנו, אולם כאשר אנו צורכים יותר מדי ממנה, היא עלולה להוביל לדלקת ולבעיות בריאותיות. באופן אידיאלי, אנחנו רוצים להשיג יחס של 2:1 בין אומגה 3 ואומגה 6, אולם, במציאות, רוב האנשים צורכים ביחס דלקתי מאוד של 20:1.

המקורות הטובים ביותר ל-EPA ו-DHA כוללים אצות ודגי בר, כולל סלמון בר, בקלה ודג-לבן, סרדינים באוקיינוס ​​השקט, אנשובי והרינג. זרעי פשתן, צ'יה והמפ (זרעי צמח הקנאביס) מספקים הרבה ALA ו-DHA , אולם הם עשויים שלא להיות מספיק כדי לענות על כל צרכינו. כמו כן, זכרו כי היחס בין אומגה 3 לאומגה 6 הוא קריטי לבריאותנו. רוב האנשים יכולים ליהנות מהיתרונות הבריאותיים של תוספי תזונה אשר יסייעו בהפחתת דלקת ובבעיות בריאותיות.


יתרונות בריאותיים של EPA ו-DHA:

יתרונות של DHA -

  • התפתחות המוח

  • בריאות העיניים

  • תפקוד קוגניטיבי

יתרונות של EPA -

  • שיפור מצב הרוח

  • תמיכה בטריגליצרידים

יתרונות של שילוב בין השניים:

  • תגובה חיסונית

  • בריאות המפרקים

  • בריאות הלב

* כורכומין

כורכום הוא אחד מצמחי המרפא האנטי-דלקתיים החזקים ביותר, ששימש במשך אלפי שנים כמצרך בסיסי במטבח ההודי, כתרופה טבעית ברפואה האיורוודית והסינית, וכמזון-על פופולרי בארצות הברית ב-30 השנים האחרונות. התכונות האנטי-דלקתיות של הכורכום טמונות בתרכובת הפעילה הנקראת כורכומין. כורכומין הוא נוגד חמצון חזק מאוד בעל יתרונות נהדרים להפחתת דלקת וכאב לא פחות טוב מאיבופן, ללא תופעות לוואי מזיקות. כורכומין יכול לשפר את מצב הדלקת בקרב חולי סוכרת, קוליטיס כיבית ודלקת פרקים.


* גלוטתיון

הגלותטיון, GSH, היא מולקולת פפטיד ספציפית המספקת לנו הגנה נהדרת של נוגדי חמצון. הרבה מכנים אותה המאסטר של נוגדי החמצון בגלל היכולת שלה לסייע בשמירה על נוגדי חמצון אקסוגניים, כגון ויטמין C ו-E בצורתם הפעילה. היא מגנה על התאים שלנו מפני מתקפות חיצוניות. גלוטתיון יכולה לשפר את תפקוד המערכת החיסונית על ידי חיזוק תאי ה-T שלנו (תאים לימפוציטים של מערכת החיסון) ומגנה עלינו מפני וירוסים, חיידקים, טפילים, רעלים, מזהמים ונזק לרקמות. גלוטתיון יכולה לשמור על תגובות אוטואימוניות במצב מתון תחת שליטה ולהפחית נזקים של רדיקלים חופשיים.


5 יתרונות בריאותיים של גלוטתיון, נוגד החמצון החשוב בגוף:

- בריאות הכבד ומחלת כבד שומני: הגדלת רמות הגלוטתיון משפרת את בריאות כבד בקרב הסובלים ממחלות בכבד.

- תומך בצמיחה בריאה ובשיקום התאים: גלוטתיון הינו בעל תפקיד חשוב באפופטוזיס של התא (מוות תאי) ובתמיכה בצמיחה בריאה ושיקום של התאים שלנו.

- יכול לסייע ברגישות לאינסולין: נראה כי רמות גבוהות של גלוטתיון חשובות בהקשר של רגישות לאינסולין.

- מפחית רמות של מתח חמצוני: רמות נמוכות של גלוטתיון נפוצות בקרב של מגוון של מחלות כרוניות. והפוך מכך, רמות גבוהות של גלוטתיון מאותתות לנו שהתהליכים החיסוניים בגוף עובדים היטב.

- הפחתת דלקת (וסיכון למחלות כרוניות): גלוטתיון בעל תכונות אנטי דלקתיות חשובות.

* ברברין

ברברין היא תרכובת בריאותית עצמתית מאוד המשמשת במשך אלפי שנים את הרפואה הסינית והאיורוודית. היא זכתה להערכה רבה בזכות יעילותה בתמיכה ברמות בריאות של סוכר בדם ורגישות לאינסולין. מחקרים הראו כי ברברין עשוי להועיל לטיפול בסוכרת מסוג II ולהשפיע באופן חיובי על רמות הסוכר בדם, האינסולין והטריגליצרידים.

על פי מטא-אנליזה משנת 2019, ברברין יעיל יותר מהפלצבו בהורדת רמות הסוכר בדם ונראה יעיל יותר בשימוש בשילוב עם תרופות יעילות לסוכר בדם מאשר אם משתמשים בתרופות בלבד.


מחקר שנערך בשנת 2014 מצא כי ברברין עשוי להועיל לסובלים מסוכרת שאינם יכולים ליטול תרופות נגד סוכרת עקב בעיות בלב, בכליות או בכבד. על פי מטא-אנליזה משנת 2014, שילוב בין ברברין לשינויים באורח החיים יעיל יותר משינויים באורח החיים בלבד בהקשר של שיפור רמות הסוכר בדם.


יתרונות בריאותיים של ברברין:

  • אנטי דלקתי.

  • משפר תנועות מעיים.

  • מפחית התפתחות של קרישי דם.

  • מקדם תפקוד בריא של תאי אנדותל.

  • מאזן את רמות הסוכר בדם.

  • משפר את מאזן הכולסטרול.

  • מונע דלקת בכבד וכבד שומני.

  • בעל אפקט של מאזן המיקרובים במערכת העיכול.

  • מפחית סיכוי למעי דליף\חדירה למעיים.

  • בעל אפקט נוגד חמצון במעי.

  • מקדם את חיידק ה-Akkermansia Muciniphila (חיידק בריא למעיים).

  • מגדיל את ייצור ה-SCFA (חומצות שומן קצרות שרשרת) ע"י המיקרובים במעיים.


10. לקיחת מולטי ויטמין איכותי

אחד מההיבטים המרכזיים בבריאות שלנו הוא למלא אחר הצורך שלנו למיקרו-נוטריינטים, כלומר לענות אחר הצורך של גופנו למינרלים ולוויטמינים. לרוע המזל, לרוב האנשים יש חוסרים במיקרו-נוטריינטים. במידה וחסרים לכם מיקרו-נוטריינים מרכזיים, זה יכול לתרום למצבים של דלקת, כאב, עמידות לאינסולין ובעיות בריאותיות. למרבה הצער, גם אם אתם אוכלים תזונה שצפופה בנוטריינטים, יתכן ועדיין יהיו לכם חוסרים בנוטריינטים מסויימים בגלל קרקעות מדוללות (של גידולי התוצרים) ואריזה לקויה של התוצרים. הרגלי אכילה לא בריאים קודמים שלנו עשויים לתרום עוד יותר לחוסרים בנוטריינטים, אך נטילת מולטי ויטמין איכותי יכול לעזור לכם למלא את החוסרים הללו.


כאשר אתם מחפשים תוסף מולטי ויטמין, חשוב למצוא כזה עם ויטמיני B שעשו להם אקטיבציה מראש – הפיכת הויטמין לפעיל (מתילציה), מינרלים כלתיים לספיגה, ומינונים גבוהים של נוטריינטים התומכים ברמות הסוכר בדם כמו כרום ונדיום. לא כל תוספי המולטי ויטמין מיוצרים באופן זהה, וחשוב לבחור תוספי מזון איכותיים בעלי ספיגה טובה.

כ-30% מהאוכלוסייה אינם מסוגלים לספוג ויטמיני B שלא עברו מתילציה. ויטמיני B שעברו מתילציה הם כאלה שהופעלו מראש, עברו אקטיבציה, הם באיכות גבוהה וניתנות לספיגה על ידי כולם. כלציה הוא תהליך בו מינרלים נקשרים למולקולות אחרות כדי ליצור תרכובת אשר נספגת בקלות. מינרלים שעברו כלציה נספגים בקלות וגם קלים יותר לעיכול. אם אתם מתמודדים עם עמידות לאינסולין, כרום ונדיום הם שני נוטריינטים התומכים ברמות הסוכר, שאתם עשויים ליהנות מהיתרונות שלהם כחלק מתרכובת המולטי ויטמין שלכם.


מחשבות אחרונות על עמידות לאינסולין

מספר הולך וגדל של אנשים מתמודדים עם עמידות לאינסולין מדי יום. אינסולין חיוני לתאים שלך עבור ספיגה ושימוש בגלוקוז לצורך אנרגיה. עמידות לאינסולין מתרחשת במידה והגוף שלנו לא מסוגל להגיב ולהשתמש באינסולין. עמידות לאינסולין עלולה להוביל לטרום סוכרת, סוכרת, דלקת ובעיות בריאותיות חמורות רבות.


החדשות הטובות הן שבאמצעות שינויים תזונתיים ושינויי אורח החיים, תוכלו לעשות היפוך לעמידות לאינסולין ולשפר את הרגישות לאינסולין באופן טבעי. על ידי ביצוע 10 הדרכים לייצוב רמות הסוכר בדם, כולל הקפדה על תזונה קטוגנית אנטי דלקתית, הפחתת לחצים, שיפור השינה, פעילות גופנית באופן קבוע, תרגול צום לסירוגין, אלימינציה של רגישות למזון, אופטימיזציה של רמות ויטמין D, שיפור בריאות המעיים, שימוש בנוטריינטים אנטי דלקתיים ונטילת פרוביוטיקה, חומצות שומן אומגה 3 ומולטי-ויטמינים, תוכלו לייצב ביעילות את רמות הסוכר בדם.


פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page