top of page
  • Igal Kutin

עשרת המזונות הטובים להורדת סוכר

אלה 10 המזונות הטובים ביותר לאיזון השתוקקות לסוכר ולהורדת רמות הסוכר. במזונות אלו ישנם חומרים פעילים רבים אשר משפיעים על כמה וכמה מערכות שונות.


1. שום

שמו הבוטני - Allium sativum

שום, הנו צמח עשיר ומיוחד במינו המשמש כצמח תבלין במטבח הביתי, ומשמש גם כצמח מרפא.

השום מכיל מרכיבים פעילים עוצמתיים כגון גופרית, זרחן, פלואור, קרוטן, ויטמיני B1,B3 ואליצין - שהיא תרכובת אורגנית המקנה לשום את ריחו וחריפותו האופייניים, חומצות אמינו ואנזימים.

יתרונות השום : עוזר בהורדת רמות הסוכר והכולסטרול בדם, נוגד דלקת וזיהומים במערכות השונות בגוף, עוזר בהורדת לחץ דם, מחזק חיסוני, נוגד חימצון, נוגד סרטן, מסלק טפילי מעיים ומחזק את פעילות הקיבה.


המלצות אכילה:

יש לכתוש את השום בעת אכילתו, החומר הפעיל שמעניק לו את תכונותיו קיים רק בעת כתישתו. המלצה נטורופטית מניעתית: בין 2-3 שיני שום טריות כתושות ביום. יש לציין ששום מבושל תורם להורדת כולסטרול ושומנים בדם, כך שאכילה משולבת של שום טרי ושום מבושל היא אופטימלית מבחינת התועלת שלו.

מזונות אחרים המכילים חומרים דומים ופועלים באופן דומה: בצל, בצל סגול, בצל ירוק, שום שחור מיושן, עירית וכרישה.



2. גוג‘י ברי

שמו הבוטני - Lycium barbatum

הגוג‘י הוא פרי יער אדמדם אשר גדל על שיח, לרוב במזרח אסיה. לגוג‘י ברי שימוש רחב ברפואת המזרח. מחקרים קבעו באופן חד משמעי, כי גוג‘י ברי הוא מזון על הכולל שילוב יוצא דופן של מרכיבים מזינים כמו לוטאין וזיאקסנטין, שהם מרכיבים אורגניים (קרטנואידים) אשר משמשים כנוגדי חמצון עוצמתיים ונוגדי סרטן לפי המחקרים הקליניים.

הגוג'י עשיר מאוד בחלבון, ויטמיני B, ויטמין C ו-E, ברזל, בטא-קרוטן.

בגוג'י ברי ישנם פוליסכרידים - מולקולות סוכרתיות אשר מייצבות את רמות הסוכר בגוף וממריצות חיסונית. מחקר קליני שנערך בשנת 2012, מצא כי צריכת תותי גוג‘י ברי מאזנת את רמות הסוכר בדם, מונעת סכרת ומשפרת את מצבם של חולי סכרת.

3. נבטי ברוקולי

הברוקולי הוא זן של כרוב בר והוא צמח מאכל בעל ערך תזונתי גבוה ותועלת בריאותית מגוונת לגוף. נבטי הברוקולי עשירים מאוד בויטמין C, כפול מאשר בתפוז או בתרד. בנוסף, הוא גם עשיר בסידן, חומצה פולית, סיבים תזונתיים, אשלגן, ויטמין B6 וחומצות אמינו.


הברוקולי עשיר מאוד בחומר פעיל שנקרא סולפראפאן, אשר הוכח מחקרית כחומר הנוגד סרטן ומונע התקדמותו. בעת חתיכת הצמח או לעיסתו, משתחרר האנזים שהופך את החומר הזה לפעיל. הסולפראפאן פועל בגוף כזרז רב עוצמה המגביר את אנזימי סילוק הרעלים, ועוזר לנוגדי החימצון וזאת במשך 72 שעות מרגע שנכנס לגוף. מחקרים קליניים הראו שעקב אכילה תדירה של ברוקולי, יש ירידה בכמות הכולסטרול הרע, ועליה בכולסטרול הטוב. בנוסף, הברוקולי עוזר בבעיות של לחץ דם, חיזוק בריאות הלב, מניעת נזקי עור, קידום עיכול הודות לסיבים, מניעת אנמיה ועוד.


המלצות אכילה:

בישול נבטי הברוקלי עלול לגרום לאובדן והפחתת האיכות של המרכיבים התזונתיים, לכן צריכת ברוקולי גולמי גורמת לספיגה מהירה ומרבית של ה“סולפראפאן“. מזונות אחרים בעלי חומרים דומים והשפעה דומה ממשפחת המצליבים: כרוב, קולורבי, צנונית, צנון, קייל, רוקט, חרדל, נבטי קייל, נבטי צנונית.



4. פירות יער

על פירות היער נמנים פטל אדום ופטל שחור, אוכמניות, חמוציות, תותים, דומדמניות, גוג'י ברי ואפילו הדובדבנים. פירות יער הם מזון על המהווה מקור תזונתי מעולה לנוגדי חמצון, ויטמינים וסיבים תזונתיים. הם מסייעים למניעת מחלות ושומרים על בריאות המוח ומערכת העצבים, מאטים תהליכי הזדקנות, משפרים את תפקוד מערכת החיסון, מסייעים לבריאות הלב וכלי הדם ותורמים לאיזון רמת הסוכר בדם. הם טעימים, מגוונים וניתן לשלבם בקלות בתפריט היומי.

בפירות יער קיימת תכולה גדולה של נוגדי חימצון עוצמתיים (פיטוכימיקלים) שנקראים ביופלבנואידים, הם אלו שמעניקים לפרי את צבעו הכחול, הסגול והאדום, והם בעלי תכונות אנטי דלקתיות ואנטי סרטניות. אכילת פירות יער מסייעת בהגנה על כלי הדם ושמירה על האלסטיות שלהם. מצורף מאמר/מחקר המציג את הקשר בין צריכת פירות יער, לבין הפחתה בסיכון לחלות במחלות קרדיווסקולריות בנשים/גברים שסובלים מהשמנה ומסינדרום מטבולי:


5. זרעי דלעת

עשירים מאוד בוויטמינים ומינרלים במיוחד באבץ - מינרל חשוב מאוד לתהליכים רבים בגוף. אבץ מסייע לשיפור הפריון, חיזוק און גברי, שיפור אנרגיה ומצב רוח ועוד. זרעי דלעת תורמים לשיפור האנרגיה, מסייעים לחיזוק האון הגברי ותורמים לאיזון הפיריון בגברים, נוגדי תולעי מעיים, תורמים לחיזוק חיסוני, מסייעים בשיפור מצב רוח, מהווים מקור מצויין לחלבון ושומרים על הלב וכלי דם.


6. תה ירוק

הסגולות הרפואיות של תה ירוק על מרכיביו השונים נחקרות זה שנים רבות על ידי העולם המערבי. מחקרים רבים הראו כי תה ירוק עשיר בנוגדי חימצון מסוג פוליפנולים (EGCG), שמנטרלים את השפעתם של הרדיקלים החופשיים בגוף ועל כן מסייעים במניעת מחלות דלקתיות, ניווניות וכרוניות כמו מחלות כלי דם ולב, אלצהיימר או פרקינסון, זאת בנוסף לפוטנציאל האנטי-סרטני המשמעותי של הפוליפנולים.


מחקרים נוספים גילו כי שתיית תה ירוק יכולה להועיל לעיכול תקין, האצת המטבוליזם, הפחתת כולסטרול וכן לסייע להפחתת משקל והרזיה על ידי עידוד חמצון השומן בגוף. חלק מההשפעות המטבוליות החיוביות של תה ירוק מתבטאות גם בקרב חולי סכרת מסוג 2 – שם נצפה שיפור ברגישות לאינסולין ושיפור ביכולת הגוף להתמודד עם הגלוקוז בדם. כלומר, נוגדי החימצון המצויים בתה ירוק יכולים להפחית את נזקי מחלת הסכרת ולהאריך את תוחלת החיים של אותם חולים.


בארצות המזרח נהוג לשתות את התה כחליטה מעלים שלמים בעוצמה עדינה וזו הדרך היעילה ביותר לצרוך את התה הירוק. על מנת להגיע לעוצמת חליטה זו נוהגים תחילה לחלוט את התה הירוק חליטה ראשונית מהירה של מספר שניות שממצה מהתה את החומרים החזקים שלו, ורק לאחר מכן לחלוט את התה פעם שנייה בעזרת מסננת, כך שיהיה ניתן לשלוט על עוצמת החליטה. מצורף מאמר/מחקר מטה-אנליזה שמסכם את הקשר הישיר בין צריכת תה ירוק באופן תדיר, ובין השיפור במדדים במחלות קרדיווסקולריות.


7. עלים ירוקים

העלים הירוקים עשירים בכלורופיל - החומר המפיק את האנרגיה בצמחים. הכלורופיל בגוף תורם ליצור תאי דם אדומים, משפר את זרימת הדם, מעלה את רמת הברזל ותורם לניקוי רעלים. הירוקים עשירים בפיטוכימיקל חשוב בשם לוטאין המסייע בחיזוק הראייה. הלוטאין הוא נוגד החימצון החזק ביותר לשמירה על בריאות העין .


הירוקים עשירים במינרלים כגון אשלגן, סידן ומגנזיום שחשובים בתזונה היומיומית בשמירה על לחץ דם תקין, מניעת אוסטופרוזיס ותפקוד תקין ובריא של הגוף. כמו כן הם עשירים בוויטמינים כגון חומצה פולית וויטמיני C ו-K, אשר מחזקים את מערכת החיסון ומשמשים כנוגדי חמצון ושמירה על התאים. העלים הירוקים מכילים אנזימי עיכול וסיבים תזונתיים ובכך משפרים את תהליך העיכול, מסייעים בהורדת כולסטרול תורמים לשובע ולירידה במשקל.



8. זרעי צ‘יה

זרעי צ‘יה הם זרעים שחורים וקטנים שמקורם בצמח הסלביה היספניקה, סוג של מנטה, הגדל בעיקר בדרום אמריקה. הם מספקים כמות מסיבית של חומרים מזינים ובמקביל לכך, הם בעלי ערך קלורי נמוך מאוד לכן הם נחשבים למזון על!


זרעי צ‘יה מפוצצים! בנוגדי חמצון ובכך נחשבים למזון מוביל בעל תכונות נוגדות חמצון, אנטי-אייג'ינג ואנטי סרטניות. כמו כן, הם עשירים מאוד במינרלים כגון סידן, זרחן ומגנזיום, והם מומלצים כמקור מצוין לסידן עבור אנשים שרגישים למוצרי חלב. זרעי צ‘יה עשירים מאוד בחלבון, כ- 14%, ובסיבים, ולכן מסייעים לירידה במשקל. זאת מכיוון שהסיבים סופגים כמויות גדולות של מים ומתרחבים בקיבה, מה שמגדיל את הרגשת השובע והחלבון מזרז ירידה במשקל ומסייע בבניית מסת שריר. צ‘יה עשירה מאוד בשמן מסוג אומגה 3, ובכך מחזקת את מערכת החיסון ונוגדת תהליכים דלקתיים בגוף.


9. שמן קוקוס

הסגולות הרפואיות והתזונתיות של שמן קוקוס טמונות במבנה המיוחד של חומצות השומן שהוא מכיל. שמן קוקוס הוא שמן רווי. שמן קוקוס מהווה מקור יוצא דופן לריכוז גבוה של חומצות שומן בינוניות שרשרת, ובמיוחד של החומצה הלאורית המצויה גם בחלב האם ולה סגולות רבות.


יתרונות של שמן קוקוס: מאזן את רמות הכולסטרול בדם, מחזק את מערכת החיסון, משפר את חלב האם, נחשב כמקור לאנרגיה זמינה בגוף בלי להעלות את רמות האינסולין, מאזן את רמות הסוכר בגוף, מגביר את קצב חילוף החומרים ובכך תורם לירידה במשקל, ומצוין לבריאות העור והשיער.

חשוב לציין כי שמן קוקוס בריא רק בכבישה קרה!


10. ספירולינה

הספירולינה היא אצה הגדלה במים מתוקים. היא נחשבת למזון על בגלל ריכוז גבוה מאוד של מינרלים ויטמינים, חלבונים ונוגדי חמצון.


היתרונות של הספירולינה: עשירה מאוד בכלורופיל ולכן מסייעת בניקוי רעלים מהגוף, מחזקת את מערכת החיסון, בעלת פעילות נוגדת דלקת, תורמת להעלאת האנרגיה, מסייעת לטיפול באנמיה, טובה למניעת מחלות לב וכלי הדם ותורמת לחיזוק העצמות.


כפי שצוין ישנם עוד מזונות רבים אחרים הטובים למטרה זו שלא הוזכרו, העיקרים שבהם:

כורכום, קינמון, ג'ינג'ר, עשבי תיבול כמו טימין, רוזמרין וחילבה! אצות כמו כלורלה, נורי, היג'אקי, ווקמה, ארמה וכו'

וכמו כן, נבטים אחרים כמו אלפלא ונבטי חמנייה.


פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page