top of page
  • igalkutin

המזון המושלם ביותר - יש כזה!

עודכן: 14 בנוב׳ 2023


אם היו אומרים לכם כי יש מזון, פשוט ונגיש, שהוא השלם ביותר, המלא ביותר, העשיר ביותר על פני כדור הארץ. כל כך מושלם שאפילו נאסא בחרה בו להיות השלמת התזונה לאסטרואנוטים שלה במסעותיהם. אם היות מוכיחים לכם כי מזו זה הוא תוספת חלבון שלמה ומלאה, בעל עושר אדיר של ויטמינים ומינרלים ומלא בנוגדי חמצון המגינים על הגוף מפני נזקים.


אני משתמש ב 20 גרם של מזון זה, ספירולינה טרייה וקפואה ביום. בשבילי היא תוספת מושלמת לתזונה שלי. זמינה מאד, קלה לשימוש ונותנת לי עושר של חומרי הזנה חיוניים! כטבעוני, זו השלמה האופטימלית של חלבון, ברזל, ויטמין B12, מינרלים וויטמינים אחרים, חומצות שומן ועוד. ובניגוד לתוספי מזון, הבאים באבקות או כמוסות – ספירולינה מגיעה בצורתה הטבעית ביותר, ללא עיבוד, ללא חומרים אחרים והיא המזון השלם ביותר על פני כדור הארץ!


יש מזון כזה, שנחשב המזון המלא והשם ביותר, בתוך המיקרו אצה העדינה הזו נמצא עושר אדיר של חומרי הזנה חיוניים לגופינו, בכמויות גבוהות ובשילוב נדיר, עובדה זו גרמה להתלהבות רבה בקרב החוקרים של סוכנות החלל האמריקאית נאס"א, חוקרים אלו הגדירו את ספירולינה כמזון מושלם למשימות חלל ארוכות בגלל עושר והגיוון של חומרי ההזנה.


אצה או לא אצה

ספירולינה היא סוג של ציאנובקטריה, המכונה לעתים קרובות אצה כחולה-ירוקה. למרות שהיא מכונה בדרך כלל אצה בשל הופעתה ובית הגידול שלה, היא מסווגת כציאנובקטריה מנקודת מבט ביולוגית. ציאנובקטריה היא קבוצה של חיידקים פוטוסינתטיים בעלי מאפיינים של חיידקים ואצות כאחד. ספירולינה נכללת בקבוצה זו, ושמה המדעי הוא Arthrospira platensis.


כחול או ירוק

הצבע הכחול-ירוק של ספירולינה מיוחס לפיגמנטים שהיא מכילה. לכלורופיל, האחראי על הפוטוסינתזה והצבע הירוק, ופיגמנטים אחרים כמו phycocyanin, שתורם לגוון הכחלחל. הצבע הבולט הזה לא רק מסייע בייצור אנרגיה אלא גם מספק את המשיכה החזותית שתפסה את הקסם האנושי במשך מאות שנים.

לפיגמנטים הללו יש השפעות בריאותיות תזונתיות רבות משקל על גוף האדם.


תחנת כוח אקולוגית

יכולתה הביולוגית של ספירולינה מבוססת על יכולות הפוטוסינתזה שלה. באמצעות פוטוסינתזה, אצה זו מנצלת את אור השמש כדי להמיר פחמן דו חמצני ומים למולקולות עשירות באנרגיה, תוך שחרור חמצן כתוצר לוואי. תהליך זה הוא לא רק חיוני לצמיחת הספירולינה, אלא גם בעל השפעה עמוקה על רמות החמצן של כדור הארץ ומאזן הפחמן הדו-חמצני.

מנגנון הפוטוסינתזה הייחודי של ספירולינה מאפשר לה לסנתז מערך של חומרים מזינים חיוניים, כולל חלבונים, ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון. סינתזת רכיבים תזונתיים זו, יחד עם יכולתה לשגשג בסביבות שונות, היא זו שהופכת את הספירולינה לפתרון פוטנציאלי לאתגרים תזונתיים גלובליים.

אחד המאפיינים הביולוגיים המדהימים של ספירולינה הוא יכולת ההסתגלות שלה לסביבות מגוונות. היא משגשגת במים בסיסיים או מלוחים, כולל אגמים, בריכות, ואפילו בכמה מעיינות חמים ואפילו במים מזוהמים. יכולת הסתגלות זו מיוחסת לדופן התא הגמיש שלה ולנוכחות של אנזימים מסוימים המאפשרים לה לשגשג בתנאי קיצון.


היסטוריה מרתקת של שימוש בספירולינה

השימוש בספירולינה מושרש בהיסטוריה בת מאות שנים, על פני תרבויות שונות. האורגניזם המדהים הזה הוערך לא רק בשל היתרונות המזינים שלו אלא גם בשל הרבגוניות שלו והפוטנציאל שלו להקל על חוסרים תזונתיים.

אנו יודעים שהאצטקים של מסו-אמריקה ומקסיקו אספו וצרכו ספירולינה מאגם טקסוקו, תוך שימוש בה כמקור מזון בסיסי. ספירולינה כונתה "טקוויטלטל", ונקצרה, יובשה ונדחסה לעוגות שניתן היה לאחסן ולצרוך בקלות. ספירולינה סיפקה תוספת הזנה משמעותית הן לפשוטי העם והן ללוחמים.

במרכז אפריקה, השימוש ההיסטורי בספירולינה קשור קשר הדוק לאזור סביב אגם צ'אד. האימפריות קאנם וקאנם-בורנו שגשגו באזור והייתה לה גישה למים העשירים בחומרי הזנה של האגם. אותם שבטים מקומיים אספו וצרכו ספירולינה, ששימשה כמקור מזון יקר ערך ובפרט בתקופות של מחסור.

חוקרים בשתי תרבויות אלו מאמינים כי ספירולינה שימשה כמקור חיוני להזנה ביותר מ 70% מהמזונות בתרבויות אלו.

השימוש ההיסטורי בספירולינה מציע הבנה למשמעות המתמשכת שלה כמקור פרנסה והזנה. מתרבויות עתיקות ועד ימינו, היתרונות התזונתיים ויכולת ההסתגלות של ספירולינה הפכו אותה למשאב רב ערך להתמודדות עם אתגרים תזונתיים.


מזון על מושלם

החל משנות ה 70 של המאה הקודמת משכה ספירולינה את תשומת לבם של תזונאים ומדענים רבים. הסיבה המרכזית היא צפיפות כמעט מושלמת ויוצאת דופן של חומרי הזנה. באצה זו יש עושר אדיר של ויטמינים חיוניים, כולל ויטמינים מקבוצת B (בעיקר B6), ויטמין B12, ויטמין A, ויטמין C, ויטמין E, ויטמין K, מינרלים כמו מגנזיום, אבץ, אשלגן, נחושת, סלניום, סידן וכמות אדירה של ברזל.


בנוסף, ספירולינה מתהדרת בתכולת חלבון גבוהה, המכילה את כל תשע חומצות האמינו החיוניות, מה שהופך אותה למקור מלא לחלבון לצמחונים וטבעונים.


סיבה נוספת למחקר תזונתי רב על ספירולינה היא תכולת פיטו כימיקלים (חומרים טבעיים) מיוחדים ביותר כמו כלורפיל, פיקוציאנין, בטא קרטנואידים, פנולים, אנזימים מיוחדים המשמים כנוגדי חמצון עוצמתיים כמו סופר אוקסיד (SOD), גלוטטיון (GP) וקטלאזות.


ספירולינה עשירה בחומצות שומן חיוניות כמו אומגה 3 ואומגה 6 ביחס מושלם בינן.


עובדה תזונתית מעניינת וחשובה היא שלספירולינה אין דופן תא מתאית (סיבים) ולכן נחשבת קלה מאד לעיכול והחומרים החיוניים בה זמינים מאד לספיגה במערכת העיכול בקלות.


השלמת תזונה איכותית ובפרט לטבעוניים וצמחוניים

תוספת חלבון מושלמת - אצה צפופה זו עמוסה בכל תשע חומצות האמינו החיוניות, וסה"כ 18 חומצות אמינו מה שהופך אותה למקור חלבון מלא - דבר נדיר בממלכת הצמחים. עם תכולת חלבון של בסביבות 60-70% במשקל יבש, ספירולינה מתחרה במקורות חלבון רבים מהחי כמו בשר, ביצים ומוצרי חלב. עבור טבעונים וצמחונים המבקשים לעמוד בדרישות החלבון היומיות שלהם, ספירולינה היא תוספת שלא יסולא בפז לתזונה שלהם.

מחקר שפורסם ב"Journal of Applied Phycology" (2016) העריך את איכות החלבון של ספירולינה והגיע למסקנה כי יש לה ציון גבוה של חלבון עיכול מתוקן חומצות אמינו (PDCAAS), המעיד על זמינות גבוהה מאד של חומצות האמינו.


מחקר אשר פורסם ב"Journal of Medicinal Food" (2016) חקר את השפעת הספירולינה על ניצול חלבון בילדים עם תת תזונה. המחקר הצביע על כך שתוספי ספירולינה שיפרו את ניצול החלבון ואת תוצאות הגדילה אצל הילדים, והדגישו את הפוטנציאל שלו כמקור מזון טיפולי במצבי תת תזונה ובמצבים בהם נדרשת תוספת חלבון זמינה ואיכותית.


המגזין "European Journal of Sport Science" (2017) פרסם עבודה לבחינת השפעת ספירולינה על נזקי השרירים והתאוששות הביצועים. הממצאים העלו כי תוספת ספירולינה עשויה להאיץ את התאוששות השרירים לאחר פעילות גופנית אינטנסיבית, בשל תכולת החלבון שלה ותכונות אנטי דלקתיות פוטנציאליות.

תכולת הברזל בספירולינה גבוהה מאד. ב 100 גרם ספירולינה (יבשה) יש למעלה מ 80 מ"ג ברזל. יותר מתרד ומכל צמח אחר ובעצם גם יותר מבשר, ביצים. ספיגת הברזל מספירולינה היא נמוכה יותר מבשר ובספירולינה טרייה יש פחות ברזל ב 100 גרם (בגלל תכולת המים) אולם עדין אפשר לייחס לספירולינה את תואר תוסף הברזל הטבעי האיכותי ביותר!


מספר מחקרים קליניים, במבוגרים ובילדים הראו עליה משמעותית ברמות ברזל והמוגלובין אחרי נטילת גרם בודדים של אבקת ספירולינה (2-3 גרם) על פני מספר שבועות.


ויטמין B12 בספירולינה מהווה ויכוח מדעי, האם זה הוא ויטמין איכותי, זמין לאדם ויכול לשמש כתוספת של ויטמין כה חיוני לבריאות האדם. מחקרים אחרונים הראו כי ספירולינה הינה אחת מאותה קבוצה מיוחדת של אורגניזמים המסוגלים לסנתז ויטמין B12 באופן טבעי כמטבוליט משני. למעשה, ספירולינה מייצרת שני צורונים של ויטמין 12B - אחד זמין ושני שאינו זמין לגוף האדם.

מחקרים חדשים הראו כי בספירולינה אכן ישנו B12 הזמין לאדם, ספירולינה יבשה ממוצעת מכילה 100-200 מיקרוגרם של הויטמין ב-100 גרם, ומתוך כמות זו - 17-34 מיקרוגרם של ויטמין B12 הזמין לאדם.

כמות זו מהווה תוספת טובה של B12 לתזונה אולם בתנאי שצורכים כמות מספקת של ספירולינה. חשוב לציין כי כמות זו אינה מספקת את כל תצרוכת הויטמין הנדרשת.


ריפוי דלקות, והגנה על הגוף מפני חמצון

ספירולינה מכילה כמות גבוהה של נוגדי חמצון ואנזימים המשמשים כנוגדי דלקת ומגנים על רקמות הגוף ובפרט כלי הדם מפני נזקי חמצון. נוגדי חמצון הם תרכובות הממלאות תפקיד מכריע בניטרול מולקולות מזיקות המכונות רדיקלים חופשיים, ומונעות מהן לגרום לנזק תאי.


נוגד החמצון המשמעותי ביותר והנחקר ביותר הוא פיקוציאנין, הפיגמנט הנותן לספירולינה את הגוון הכחול.

מחקר שפורסם ב-"Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine" (2011) בדק את הפעילות נוגדת החמצון של הספירולינה והדגיש את תפקידה בהפחתת עקה חמצונית. המחקר ייחס את ההשפעות נוגדות החמצון של ספירולינה למערך התרכובות המגוון שלה, כולל בטא-קרוטן, ויטמין E ופיקוציאנין.


מספר מחקרים הראו השפעה חיובית ביותר של ספירולינה על בריאות מערכת הלב וכלי הדם, בדגש השפעה על ירידה בלחץ הדם ונזקי מתח חמצוני בכלי דם. התוצאות הצביעו על כך שתוספי ספירולינה הובילו להפחתה במתח החמצוני, והדגישו את היתרונות הקרדיווסקולריים הפוטנציאליים שלה.


ספירולינה נחקרה (במחקרים קליניים איכותיים!) כחומר משמעותי במניעה ותוספת ריפוי בסכרת ותנגודת לאינסולין, כבד שומני, אסטמה, מחלת ריאות חסימתית (COPD), השמנת יתר והורדה של רמות שומנים בדם.


האפקט נוגד הדלקת של ספירולינה נחקר והוכח במחקרים רבים. בדלקות כבד, דלקות מערכת עיכול (קוליטיס), אלרגיות (הורדה של רמות היסטמין) ובמחלות נוירו דגנרטיביות של המוח כמו פרקינסון ואלצהיימר.


בשנים האחרונות הצטברו עדויות מדעיות נרחבות ליתרונות של ספירולינה בחיזוק מערכת החיסון ושיפור תפקוד מערכת החיסון. לספירולינה מגוון פעילויות אימונומודולטוריות (מחזקות חיסון) ונראה שהיא משפיעה יותר על החסינות המולדת, מקדמת את הפעילות של תאים הורגים טבעיים, גירוי ייצור נוגדנים, ויסות גנים המקודדים ציטוצינים והשפעה על התפשטות הלימפוציטים.


אחד היתרונות המעניינים של ספירולינה הוא האפקט החיובי של המיקרוביום (חיידקים טובים)במעיים. ספירולינה מקדמת באופן משמעותי את הצמיחה של חיידקים לקטיים ומביאה לאיזון טוב יותר במערך החיידקי במעיים.


כיצד להשתמש בספירולינה


חשוב לציין כי חיי המדף של ספירולינה ברמת האיכות של החומרים הטבעיים המיוחדים שבה אינם ארוכים. מחקרים איכותיים מראים כי ספירולינה רגישה מאד לחמצון!


מחקרים מראים בצורה חד משמעית כי ספירולינה טרייה היא הצורה האיכותית ביותר לקבלת מירב חומרי ההזנה.

מחקר חדש המתפרסם ב 2023 במגזין NATURE מדגיש כי הדרך הטובה ביותר לשימור איכות של שפע החומרים בספירולינה היא הקפאה מהירה לאחר איסוף. כאשר בודקים במחקר את תכולת נוגדי החמצון המיוחדים שבספירולינה רואים שוב כי הדרך הטובה ביותר לשימור היא הקפאה מהירה.


הכמות בצריכת ספירולינה הוא עובדה חשובה. כמזון, חשוב לצרוך כמות מספקת של ספירולינה בכדי לקבל את כל התועלות. טוב לצרוך לפחות 10 גרם ואף 20 גרם ספירולינה טרייה.


אפשר לצרוך ספירולינה במגוון דרכים. הדרך הפשוטה היא לאכול אותה כמות שהיא עם מים. אפשר לערבב בתוך שייק פירות טעים, יחד עם טחינה, תבשיל ירקות או מרק ירקות או בכל מזון אחר. אפשר ליצור ממנה גלידה או רוטב יחד עם תבלינים ירקות.

רוצים ללמוד עוד על מתוכנים עם ספירולינה: שפע של מתכונים


מזון מושלם!

בעולם השואף לפתרונות ברי קיימא, ספירולינה מתגלה כפתרון זמין ושלם. יכולתה לספק הזמנה מלאה, לשפר את הבריאות ולהפחית את ההשפעה הסביבתית מדגישה את מעמדה כמקור מזון לעולם. בין אם מדובר בטיפול בתת תזונה במדינות מתפתחות או תמיכה באורח חיים מודע לבריאות בעולם המפותח.

ספירולינה היא אכן מזון מושלם ותוספת הכרחית (לדעתי) לכל תזונה בעידן הנוכחי!


404 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page