top of page
  • Igal Kutin

צום וצום לסירוגין לשיפור תפקוד המוח

עודכן: 15 ביוני 2023

צום הוא אחת הדרכים היעילות ביותר לשפר ולחזק את בריאות המוח שלנו למנוע נזקים בריאותיים בעתיד!



ארבע דרכים בהן צום לסירוגין משפר את תפקוד המוח


מחקרים חדשים הצביעו על כך שצום יכול להפחית משמעותית את השפעות ההזדקנות על המוח. ידוע שלצום לסירוגין יש השפעה אנטי דלקתית עוצמתית על כל הגוף. מדענים מובילים מאמינים כעת כי צום לסירוגין משפר את בריאות המוח והיא אחת האסטרטגיות העיקריות למיקסום תפקודו. במאמר זה תגלו 4 דרכים בהן צום לסירוגין משפר את תפקוד המוח.


מחקרים שונים מדברים על היתרונות המרשימים של צום מתמשך וצום לסירוגין ומתמשך. חוקרים במכון הלאומי להזדקנות בבולטימור סקרו את הספרות וביצעו מחקרים כדי להצביע על ההשפעות החיוביות של צום על בריאות המוח הכללית. פרופסור מארק מאטסון, ראש המעבדה למכון חקר המוח, הבהיר כי היתרונות הללו לא קשורים רק להגבלת קלוריות אלא במקום זאת לתקופות מכוונות של צום לסירוגין.



2 שלבים עיקריים: בנייה וניקוי

אכילה ממריצה את הגוף לצאת לשלב הבנייה בו אנו אנאבוליים מטבענו ומאחסנים גם חומרים מזינים וגם רעלים. שלב זה חיוני לבניית תאים ורקמות חדשות ולאחסון חומרים מזינים לימים של מחסור. שלב הבנייה זה של הפיזיולוגיה מובל בעיקר על ידי הורמון האינסולין. צום במשך יותר משש שעות מתחיל את שלב הניקוי. שלב הניקוי הוא קטבולי באופיו ובטבעו בכך שהוא הורס תאים ישנים ופגומים. תהליך זה מפעיל אוטופגיה מוחית, או "אכילה עצמית", שלב בו התאים ממחזרים חומרי פסולת, מווסתים את מוצרי הפסולת ומתקנים את עצמם. מנגנוני תיקון גנטי אלה מופעלים באמצעות שחרור הורמון גדילה אנושי (HGH).


צום לסירוגין הוא אחת הדרכים החזקות ביותר להפחתת דלקת, להגברת המערכת החיסונית ולשיפור ריפוי הרקמות. זו אחת הסיבות לכך שאנשים רבים חשים בחילה כאשר הם סובלים מדלקות. המנגנון המולד הזה הוא הדרך של הגוף להשפיע עלינו לצום כך שהוא יכול לייצר את הסביבה הנכונה שתגביר את החסינות הטבעית.


קישורים למחקרים רלוונטים:


צום משפר את הורמון הגדילה האנושי

הורמון גדילה אנושי (HGH) ידוע כמי שיוצר שינויים פיזיולוגיים במטבוליזם לטובת שריפת שומן וחיסכון בחלבון. החלבונים וחומצות האמינו משמשים לשיפור תהליך העיבוד של המוח והנוירונים. הם גם מתקנים רקמות קולגן אשר משפרות את התפקוד ואת חוזק השרירים, הגידים, הרצועות והעצמות. HGH גם משפר את תפקוד העור, מפחית קמטים, מרפא חתכים ונשרף מהר יותר.

קישורים למחקרים רלוונטים:


חוקרים ממכון הלב המרכזי הרפואי גילו כי בקרב גברים, שצמו במשך 24 שעות, חלה עליה של 2000% במחזור ה- HGH. בקרב נשים שנבדקו חלה עליה של 1300% במחזור ה-HGH. החוקרים מצאו כי האנשים שצמו הפחיתו באופן משמעותי את רמות הטריגליצרידים שלהם, הגבירו את רמת הכולסטרול HDL וייצבו את רמת הסוכר שלהם בדם. תוצאות מסוג זה נוגעות לבריאות לב וכלי דם, אך הן גם מסמנות דלקת כללית. על ידי הפחתת המצב הדלקתי בגוף, צום משפר את תפקוד המוח וריפוי כללי של רקמות.


הריקוד בין אינסולין ל- HGH

הורמון גדילה אנושי, HGH, ואינסולין הם בעלי תפקידים מנוגדים. HGH מתמקד בתיקון רקמות, שימוש יעיל בדלק ופעילות חיסונית אנטי דלקתית. האינסולין מיועד לאחסון של אנרגיה, חלוקת תאים ופעילות חיסונית פרו-דלקתית. צום של 24 שעות יכול להעלות את פעילותו של ה-HGH ב 2000%! הוא הכרחי לשריפת שומן, חיזוק ובניית שרירים ועצמות, הורדת רמות דלקת, תיאום תפקידים במערכת החיסון, משפר יצור קולגן לרקמות פנימות, עור, שיער וציפורניים חזקות יותר.


אינסולין הוא השחקן הדומיננטי במשחק זה. כאשר התנאים דורשים שחרור אינסולין (צריכת פחמימות), הורמון ה-HGH מעוכב. בנוסף, יותר מדי חלבון או שומן עשויים לא לעורר אינסולין אך הם עדיין יעכבו את שחרור ה-HGH. מחקרים הראו כי הפרעה באוטופגיה עצבית מביאה למצב מואץ של ניוון עצבים במוח. רמות מוגברות של אינסולין במחזור מפחיתות את כמות האוטופאגיה העצבית וגורמות לבעיות מטבוליות כמו גם למצבים ניווניים מואצים. תקופות של צום לסירוגין חיוניים למוח בכדי לנקות את עצמו ולהניע נוירונים וקווי תקשורת חדשים עבור תפקוד מיטבי. באופן זה, צום משפר את תפקוד המוח מכיוון שיש פחות לכלוך שחוסם את התפקוד הנוירולוגי הבריא במוח.



צום ופעילות גופנית

שלב הניקוי פועל גם כמו קפיץ שנטען עבור הזמן בו הגוף עובר לשלב הבנייה. זה מספק מעין טעינה מוקדמת המאפשרת לגוף להסתגל בצורה מדהימה כשהוא נכנס לשלב הבנייה. זה משפר את הקשרים העצביים ומשפר את תפקוד המוח. מומחים מאמינים כי הצום לסירוגין מעמיד את תאי המוח תחת לחץ מתון הדומה להשפעות של אימון פיזי על תאי השריר. הלחץ גורם להם להסתגל ולהגיע ליעילות אנרגטית מרובה. הגוף מתאושש מפעילות גופנית אינטנסיבית דרך שלבי הבנייה והניקוי.


גורם נוירו-טרופי מוחי

גורם (BDNF) ניורו-טרופי מוחי הוא חלבון המקודד על ידי גן BDNF, האחראי על היווצרות של תאי עצב חדשים והתפתחות של סינפסות וקווי תקשורת שונים במוח. רמות גבוהות יותר של BDNF מובילות לנוירונים בריאים יותר ולתהליכי תקשורת טובים יותר בין תאים נוירולוגיים אלו. רמות נמוכות של BDNF קשורות לדמנציה, אלצהיימר, אובדן זיכרון ובעיות עיבוד נוספות במוח. הוכח שצום לסירוגין הנמשך בין 16-18 שעות מגביר את רמות ה-HGH ב-50-100% והוכח שצום עד 36 שעות מגביר את רמות ה-BDNF עד ל-400%.


מחקרים הראו כי לתקופות של צום יש השפעה אנטי דלקתית גדולה על כל הגוף. אנשים הסובלים מאסטמה הראו תוצאות נהדרות כמו גם דיווחים ראשוניים על אנשים עם אלצהיימר ופרקינסון. מטסון ועמיתיו נערכים ללמוד פרטים נוספים על השפעת הצום על המוח באמצעות טכנולוגיית MRI ובדיקות אחרות.


קישורים למחקרים רלוונטים:


אסטרטגיות הצום הטובות ביותר

הדרך הטובה ביותר להתחיל לצום היא ע"י הענקת טווח של 12 שעות לגופכם בין ארוחת ערב לארוחת בוקר בכל יום ויום. צום של 12 שעות מאפשר 4 שעות להשלמת העיכול ו-8 שעות עבור הכבד להשלים את מחזור ניקוי הרעלים שלו. לאחר שזה הופך לחלק סטנדרטי מאורח החיים שלכם, נסו לקחת יום אחד בשבוע ולהאריך את הצום ל-16-18 שעות. בסופו של דבר, תוכלו לבחור לבצע צום שלם של 24 שעות אחת לשבוע. בתקופת הצום טוב לשתות משקאות מנקים כמו סודה, תה צמחים, מים עם תמציות צמחי מרפא, מים עם לימון או חומץ תפוחים וכו '. דברים אלה משפרים את תהליך הניקוי על ידי מתן נוגדי חמצון ומיקרו נוטריינטים המשפרים את תהליך הריפוי מבלי ליצור אינטראקציה עם רמות האינסולין או רמות ה-HGH.


נקטו בזהירות לפני תחילת הצום

לפני שמתחילים אורח חיים של צום לסירוגין, רצוי קודם כל להסיר כמה שיותר סוכר ודגנים מהתזונה. זה יצור איזון סוכר טוב יותר בדם ויסייע בוויסות האינסולין והורמון הלחץ קורטיזול. יש לבנות את התזונה סביב שומנים טובים, נוגדי חמצון, חלבון נקי וסיבים תזונתיים. עשוי לקחת שלושה עד שבעה ימים, לייצב את רמת הסוכר בדם ואת הורמוני הלחץ לפני שיהיה מומלץ להתחיל בצום לסירוגין.


ברגע שהגוף כשיר ומאומן, רוב האנשים מסוגלים לבצע בקלות צום של 16-18 שעות בכל יום. הדרך הקלה ביותר לעשות זאת היא על ידי דילוג על ארוחת הבוקר בכדי להאריך את הצום מהלילה. אכלו ארוחת צהריים קלה או נשנוש קליל ואז ארוחת ערב גדולה. רבים מרגישים כל כך נהדר כשהם עושים את זה, כך שהם בוחרים לדבוק בכך ולא לחזור לאכול בצורה אחרת. אם אתה מעדיף לאכול ארוחת בוקר וצהריים ולדלג על ארוחת הערב בכדי להתחיל את הצום, זה גם עובד מצויין!


אנו יודעים שצום משפר את תפקוד המוח ופיתוח אסטרטגיות המאפשרות לך לעשות זאת בהצלחה, שוות את זמנך והשקעת האנרגיה שלך. כשאתם מתחילים לצום, אתם בונים את השריר המטבולי וזה הופך להיות קל משמעותית תוך שבוע או שבועיים. אני ממליץ בחום לעשות לפחות 2-3 ימים של צום לסירוגין בכל שבוע בכדי להשיג את היתרונות שלו. במידה ואתה מתקשה, זה לא חייב להיות בימים רצופים, זה יכול להיות מרווח. צום קרשנדו הוא דוגמא לצום בו צמים שני ימים לא רצופים בשבוע במשך 16 שעות כל פעם.


אם תפחיתו סוכר ופחמימות בתזונה ותגדילו שומנים בריאים תוך יישום אורח חיים של צום לסירוגין, תראו את התוצאות - הצום משפר את תפקוד המוח ומונע התדרדרות מנטלית הקשורה לגיל.


המוח הדליף

"מוח דליף" הוא בעיה הקשורה בבריאות המוח שלרוב לא מאבחנים. מוח דליף יכול להווה מקור למתח, חרדה, דיכאון, הפרעות נוירולוגיות, התנוונות מוחית ובעיות אוטואמוניות. הוא נגרם על ידי גורמים שונים הקשורים לאורח החיים כגון - זיהומים, מתח, טראומה, תזונה לקויה, רעלים סביבתיים - מוח דולף ניתן לטיפול ולמניעה!


בהתחשב בכך ש"מוח דולף" אינו מונח שכיח בתרבות הבריאות שלנו כמו שהפך "מעי דולף", אני מזמין אותך ללמוד עוד על מקור דאגה זה, מכיוון שהוא עשוי לתרום לאתגרי הבריאות שלך. במיוחד אם רצית להוריד רמות לחץ וחרדה, ולייעל את בריאות המוח שלך. למידע נוסף על מעי דולף וכיצד להעריך את בריאות מוחך, אפשר לקרוא בקישור הבא - מידע נוסף על "מוח דליף". לעיתים קרובות, לתסמינים של בעיות אלה נותנים אוטומטית מרשמים לתרופות - ללא זיהוי או טיפול בגורמים הבסיסיים. עם זאת, יש דרכי מניעה וטיפול להתחדשות מוח ולבריאות נוירולוגית.

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page