• Igal Kutin

מכורים לסוכר

אנו מכורים לסוכר ופחמימות והם מזיקים כל כך! ארצות הברית היא המדינה בה צריכת סוכר בעולם הגדולה ביותר וישראל לצערנו, לא רחוקה ממנה. האמריקאי הממוצע צורך 67 קילו סוכר בשנה ואילו הישראלי צורך כ-170 גרם סוכר בממוצע ליום השווה ערך ל-34 כפיות סוכר! (62 קילו סוכר בשנה). צריכת הסוכר שלנו יצאה משליטה. מה זה גורם לבריאות שלנו?


במשך עשרות שנים, הקהילה המדעית היססה לתאר את הקיבעון האנושי על סוכר כ"התמכרות"; זה הרגיש מוגזם להשוות בין הרצון לסוכר לבין הרצון לסמים ממכרים כמו כמו קוקאין או הרואין. אך כעת, יותר ויותר מחקרים על ההשלכות הביוכימיות והנוירו-התנהגותיות של צריכת סוכר, שינו את דעתם של מדענים ואנשי מקצוע בתחום הבריאות. למעשה, נראה שהתמכרות לסוכר היא תופעה אמיתית הפוגעת בחלק ניכר מאוכלוסייתנו.


בסקר שנערך בקרב 986 אמריקאים שגויסו לייצוג ארצי של אוכלוסיית ארה"ב, 15% מהמשתתפים עמדו בקריטריונים להתמכרות למזון, כפי שדווח על ידי סולם התמכרות לאוכל, ייל 2.0. סולם ההתמכרות לאוכל של ייל הוא מדד לזיהוי אלה הסבירים ביותר לאכילת יתר כפייתית ותסמינים של תלות בחומרים (כלומר, תשוקה, מוגזמות) כאשר הם נחשפים למזונות עתירי שומן או עתירי סוכר. חשוב לציין כי אותם אנשים שעמדו בקריטריונים להתמכרות למזון היו מכל הצורות והגדלים, החל מתת משקל ועד להשמנת יתר.


סוכר ממכר

הפרעת שימוש בחומרים מוגדרת כ"דפוס התנהגות שבו אנשים ממשיכים להשתמש בחומר למרות שיש בעיות הנגרמות מהשימוש בו." המדריך האיבחוני והסטטיסטי להפרעות נפשיות, מהדורה חמישית (DSM-5) תאר 11 קריטריונים המאפיינים הפרעת שימוש בחומרים, כולל הדברים הבאים:

* נטילת חומר בכמויות גדולות יותר או לזמן ארוך יותר מכפי שהתכוונת.

* רצון לקצץ או להפסיק להשתמש בחומר, אך חוסר מסוגלות לעשות זאת.

* תשוקה ודחפים להשתמש בחומר.

* שימוש בחומרים שוב ושוב, גם כאשר החומרים פוגעים בגופך.

* פיתוח תסמיני גמילה עם הפסקת השימוש בחומר.


אמנם בדרך כלל משתמשים בהתנהגויות אלה לאבחון התמכרות לאלכוהול או לסמים, אך הם תואמים גם למודלים של בעלי חיים ואנושיים של צריכת סוכר! למעשה, הספרות המדעית מציינת כי קיימת חפיפה בולטת במנגנונים הנוירו-ביולוגיים ובדפוסי הפעלת המוח בין המכורים לחומרים מבוקרים או בלתי חוקיים לבין אלה ה"מכורים "לסוכר.



סוכר ודופמין

סוכר הוא מפעיל חזק - אקטיבטור, במעגל תגמול הדופמין, מסלול ביוכימי במוח המתווך את התגובה לגירויים מתגמלים כמו אוכל, מין, אינטראקציות חברתיות ותרופות. מעגלי התגמול של המוח נועדו להגדיל את הסבירות של אורגניזם לעסוק בהתנהגויות המגדילות את סיכויי ההישרדות שלו; תכונה זו נמצאת ביצורים שונים החל מזבובי פירות ועד לבני אדם. כאשר ישנו גירוי של מעגל תגמול הדופמין, הדופמין משתחרר, מה שמייצר תחושות של הנאה ואופוריה המניעות אדם לחפש חוויות או חומרים מתגמלים שוב ושוב. הפעלת מעגל תגמול הדופמין על ידי סוכר יוזמת גם התנהגויות ציפייה וחיפוש אוכל; במילים אחרות, הגוף הופך להיות מותנה לרצות ולחפש מזון סוכר. באופן מעניין, צריכת גלוקוז עשויה לעורר גם מעגל תגמול דופמין מקביל במערכת העיכול, ובכך ישנו קושי נוסף כנגדנו במאבקנו נגד התשוקה לסוכר.


סוכר ואויפיואידים

כמו סמים אסורים רבים, גם הסוכר מפעיל תכונות ממכרות על ידי גירוי שחרור האופיואידים המולדים לשיכוך כאבים בגופך דרך מערכת האופיואידים האנדוגניים – הפנימית. לאורך זמן, גירוי מתמיד של מערכת זו עשוי לחבר מחדש את מערכת הנוירו-מעגלית שלך - כלומר, יוביל למעשה לחיווט מחדש את המוח שלך - ויוביל להתמכרות.


עדות להתמכרות לסוכר בבני אדם

במשך שנים רבות, הבנתנו את ההתמכרות לסוכר הייתה מוגבלת למודלים של בעלי חיים. אך כעת יש לנו עדויות מדעיות התומכות בקיומה של התמכרות לסוכר בבני אדם. מדענים מצאו כי חולים בניתוחים בריאטריים לעתים קרובות "מעבירים" את התמכרותם ממזונות עתירי סוכר לתרופות ממכרות לאחר הניתוח מכיוון שהם אינם מסוגלים עוד לאכול סוכר בכמויות גדולות מבלי לחוות השלכות במערכת העיכול. העברת התמכרות מחומר אחד לאחר היא סימן היכר להפרעות בשימוש בחומרים.


כמו כן, אנשים שמנים מפגינים תפקוד לקוי של מעגל הגמול של דופמין, כולל רגישות מופחתת של אזורי מוח לדופמין. אנשים אלה צריכים לצרוך רמה גבוהה יותר של סוכר כדי להשיג רמות "מרגיש טוב" של דופמין במוחם; תופעה זו היא דוגמה קלאסית לסבילות לחומרים, תכונה מרכזית נוספת של התמכרות.


עובדה מעניינת היא כי להתמכרות לסוכר יש תשתית אבולוציונית. החוויה האנושית של תגמול טבעי מסוכר היא הסתגלות שנועדה לעזור לנו לזהות מזונות בעלי צפיפות קלורית גבוהה (לדוגמא, לאבותינו הייתה גישה עונתית לפירות עתירי סוכר). צריכת מזונות כאלה קידמה את אחסון השומן בגוף, מה שאפשר לנו לשרוד תקופות של רעב. עם זאת, בעולם המודרני מעטים מאיתנו חווים רעב. לעומת זאת, יש לנו גישה מתמדת למזונות ממותקים וממותקים. חוסר התאמה זה בין הביולוגיה האבולוציונית שלנו לבין הסביבה המודרנית שלנו הקל על בעיית הסוכר שלנו ומילא תפקיד מהותי במגפת המחלות הכרוניות הנוכחיות.


לסוכר ועודף פחמימות יש השפעות הרסניות על הגוף, החל מנזקים משמעותיים למערכת הלב וכלי הדם, השפעה מזיקה לכבד ולכליות, שיבוש של מערכת החיסון והשפעה מזיקה על מערכת העיכול. אני אתמקד בקצרה בשני מוקדי נזק הרסני של עודפי סוכר ופחמימות.


1. סוכר עלול לפגוע בתפקוד המוח שלך

לצריכה מוגזמת של סוכר מזוקק ופחמימות יש גם השפעות מזיקות על המוח. סוכרים שנוספו משפיעים לרעה על תפקודו של ההיפוקמפוס, אזור מוח האחראי על הזיכרון, ומקדמים דלקת עצבית. הדיאטה "המערבית" הכוללת המון מוצרי עתירי סוכר ופחמימות הם גורמי סיכון מרכזיים ומבוססים לירידה קוגניטיבית ודמנציה (בעיות זיכרון). עם זאת, אינכם צריכים לסבול מסוכרת מסוג 2 מלא כדי לפגוע בבריאות המוח שלכם - רמות גלוקוז גבוהות ותנודות תכופות בגלוקוז בדם, מגבירות גם את הסיכון לפגיעה קוגניטיבית, ירידה בנפח המוח והפחתת ביצועים קוגניטיביים.


מנגנון אחד שבו צריכת סוכר גבוהה באופן כרוני עלולה לפגוע במוח, הוא קידום עמידות לאינסולין במוח. עמידות לאינסולין במוח היא מצב בו תאי המוח הופכים לפחות רגישים לאינסולין והוא גורם סיכון מבוסס למחלות ניווניות כגון אלצהיימר ומחלות פרקינסון.


2. מחקרים נוספים מצביעים על קשר בין סוכר לסרטן

הידע על קשר בין סוכר לסרטן אינו חדש; למעשה, ראיות המצביעות על קשר זה התגלו בשוגג במהלך מחקר במימון תעשיית הסוכר לפני כמעט 50 שנה! אנו יודעים על חיפוי הממצאים הקושרים בין סוכר למחלות לב וכלי דם ועוד, שנדונו לעיל. אולם במקרה זה המחקר הסתיים בפשטות ובמהירות בשל התוצאות הלא טובות. כאשר לאחרונה קמו לתחייה מסמכים פנימיים ממחקר עם תוצאות שליליות, הם דרבנו ויכוח נמרץ בקהילה המדעית אודות תפקידו של סוכר מזוקק בהתפתחות סרטן.


למרות ניסיונות תעשיית הסוכר לבטל כל קשר, גוף הולך וגדל של מחקר מצביע על כך שיש קשר חשוב בין סוכר לסרטן. במחקר בבעלי חיים נמצא כי צריכת סוכר בשולחן (סוכרוז) ברמות דומות לאלה שנמצאו בתזונה האמריקאית הסטנדרטית (תזונה מערבית עתירת סוכר ופחמימות) מגבירה את צמיחת הגידול ואת הגרורות. בבני אדם, דיאטות עם עומס סוכר גבוה ועומס גליקמי גבוה, קשורות לסיכון מוגבר לסרטן המעי הגס, השד ורירית הרחם. יתר על כן, מחקר פרוספקטיבי גדול של למעלה מ -2,000 אנשים מצא כי רק עלייה של 10% בצריכת מזון אולטרה-מעובד (מזונות מעובדים לעיתים קרובות גבוהים בתוספת סוכרים) העלו את הסיכון הכולל לסרטן ב-10%.



ממצאים מדאיגים אלה מראים כי הגבלת צריכת סוכר ופחמימות מזוקקת ואופטימיזציה של ויסות הסוכר בדם עשויות להיות אסטרטגיות חשובות להפחתת הסיכון לסרטן. מדוע סוכר דווקא מקדם את צמיחת הסרטן? מתברר שתאים סרטניים יוצרים מחדש את חילוף החומרים שלהם כך שהם יעילים מאוד בהעלאת הגלוקוז מזרם הדם, לשימוש כדלק. ההסתגלות המטבולית שבאמצעותה תאים ממאירים משתמשים בגלוקוזה לקידום גדילה, הישרדות והתפשטות מכונה אפקט ורבורג. דיאטות עתירות סוכר מזוקק ופחמימות מעובדות אחרות מספקות לגוף כמויות גדולות של גלוקוז, ויוצרות סביבה התורמת לצמיחת סרטן.


לעומת זאת, הגבלת כמות הגלוקוז במחזור עלולה לעכב את צמיחת הסרטן; מחקרים על הדיאטה הקטוגנית תומכים באופן פעיל ברעיון זה. הדיאטה הקטוגנית היא דיאטה עתירת שומן וחלבון ודלה בפחמימות, המפחיתה משמעותית את רמת הסוכר בדם וגורמת לגוף להסתמך על קטונים, ולא גלוקוז, לצורך אנרגיה. הדיאטה הקטוגנית הוכיחה עצמה בשימוש כטיפול משלים לסרטן בקומץ מחקרים. עם זאת, למניעת סרטן, תזונה אמיתית של מזון (כמו זו של אבות) המגבילה סוכר מזוקק ופחמימות מעובדות עשויה להספיק.


האפשרות להשתחרר מסוכר, מהשתוקקות וההתמכרות אליו ומנזקיו קיימת! הגיע הזמן לקחת אחריות מלאה על הבריאות שלנו.