top of page
  • igalkutin

השילוב של צום בהתמודדות עם סרטן

עודכן: 31 בינו׳


 צום כפרקטיקה רפואית נמצאת בידי האדם משחר ההיסטוריה, צום היא כנראה דרך הריפוי העתיקה בעולם ובפועל כל תרבות רפואית מסורתית עתיקה (רפואה הודית, רפואה סינית, רפואה מוסלמית – יונאני, רפואה יוונית עתיקה, רמב"ם), כל תרבות דתית – רוחנית, יהדות, איסלם, נצרות, הינדו, בודהיזם, תרבויות מסורתיות בדרום וצפון אמריקה ועוד... – כולם צמים לטיהור גופני ורוחני ולריפוי גופני ונפשי.


כיום צום היא שיטה נחקרת בצורה נרחבת והולכת, אנו יודעים בצורה מאד טובה ומדויקת על התהליכים הביולוגים המתרחשים בגוף בעת צום – והמסקנות וההבנות הן לא פחות ממדהימות, תהליכים מעמיקים ביותר של ריפוי תאים וניקוי תאים פגועים ורעלים מתרחשים ביתר שאת בזמן צום.


עדויות חדשות מצביעות על כך שצום יכול למלא תפקיד מפתח בטיפול בסרטן על ידי טיפוח תנאים המגבילים את יכולת ההסתגלות, ההישרדות והגדילה של תאים סרטניים. צום יכול להגביר את היעילות של טיפולי סרטן ולהגביל תופעות לוואי.


סקירה של הממצאים אחרונים במחקר האונקולוגי מראה כי נכון יהיה לשלב צום תקופתי ממושך עם גישה טיפולית קונבנציונלית סטנדרטית לקידום ריפוי הסרטן, הגברת יעילות הטיפול והפחתת תופעות הלוואי בחולי סרטן.

 

סרטן, אחת המחלות האיומות ביותר, גורם המוות ה 2 מבין כל המחלות. סרטן מאופיין בצמיחה בלתי מבוקרת של תאים חריגים.

הסרת גידולים כירורגית, הקרנות וכימותרפיה, יחד עם אימונותרפיה שהתגלתה לאחרונה, הפכו לפרוטוקולי טיפול שגרתיים בחולי סרטן כתוצאה מהתקדמות מדהימה באונקולוגיה; עם זאת, זמן ההישרדות והפרוגנוזה הכוללת של החולים נותרו לא מספקים. יתר על כן, מטופלים עוברים, לעיתים, סבל רב מתופעות לוואי שונות כאשר הם עוברים טיפול סטנדרטי, עם סיכון להישנות המחלה, המשפיעה על מטופלים בכמה מישורים, כולל פיזית, רגשית, קוגניטיבית, כלכלית וחברתית.


כיום, ישנן עדויות חדשות המצביעות על כך שצום לסירוגין עשוי לסייע במניעה ובטיפול בסרטן על ידי הגברת היעילות והסבילות של תרופות אנטי סרטניות ושיפור איכות החיים של חולי סרטן באמצעות מנגנונים ביולוגיים שונים של הסתגלות הנגרמים על ידי צום לסירוגין.


מחקרים הראו שצום יכול להועיל לבריאותו הכללית של אדם לאורך כל חייו על ידי הפחתת מתח חמצוני ודלקת, האטת תהליך ההזדקנות והגברת אורך החיים, התחלת מנגנוני תיקון תאיים והגברת תפקוד המוח והלב.


קטוזיס תזונתי והתיאוריה המטבולית של סרטן

בצום, כאשר אנו מפסיקים לצרוך סוכרים ופחמימות, הגוף יודע לפרק את רקמת השומן שלו ולהפוך שומן לקטונים – דלק לתאי הגוף והמוח.  תהליך זה מכונה קטוזיז.

כדי להבין כיצד קטוזיס יכול לעזור להילחם בסרטן, חשוב להבין את התיאוריה המטבולית של הסרטן. תיאוריה זו הוצגה לראשונה על ידי החוקר הגרמני, ד"ר אוטו ורבורג, לפני כ-100 שנה. ד"ר ורבורג ועמיתיו גילו שתאי סרטן שונים מתאי נורמליים בכך שלתאים סרטניים יש מיטוכונדריה לא תקינה או פגומה (מחקר). מיטוכונדריה הם אברונים בצורת מוט שהם מחוללי הכוח של התא, הממירים חמצן וחומרים מזינים לאדנוזין טריפוספט (ATP) – הם אלו אשר מייצרים אנרגיה עובר כל תאי הגוף.

בחקר תאים סרטניים, ד"ר ורבורג שם לב שהמיטוכונדריה של תאים סרטניים שונים מתאי נורמליים באופן תפקודם. תאים נורמליים משתמשים במיטוכונדריה שלהם כדי לשרוף חמצן וגלוקוז יחד לאנרגיה. עם זאת, תאים סרטניים עובדים בצורה של תסיסה (פרמנטציה).

 



תאי סרטן מתסיסים חומצה לקטית מגלוקוז כמצע גם בנוכחות חמצן. התצפית של ורבורג שתאי סרטן מתסיסים גלוקוז לחומצה לקטית באמצעות גליקוליזה אפילו בנוכחות חמצן נקראת "אפקט ורבורג".

ד"ר ורבורג זכה ללעג בגלל השקפתו על סרטן, אך כעת התיאוריה שלו מוכחת עם הבנה רבה יותר של המיטוכונדריה והאפיגנטיקה. חלוצים מודרניים בתחום חקר הסרטן, ביניהם ד"ר תומס סייפריד, רואים בסרטן מחלה שבה מיטוכונדריה פגומות מעדיפות גלוקוז וגלוטמין לדלק.


נשימה לקויה של תאים סרטניים

ד"ר ורבורג הציע שלתאים סרטניים יש נשימה לקויה. החוקרים לא הסכימו עם ורבורג מכיוון שנראה שלתאים סרטניים יש נשימה תקינה (זרחון חמצוני). ד"ר תומס סייפריד ועמיתיו הרחיבו את המחקר של ורבורג כדי למלא את "החוליה החסרה" בתיאוריה של ורבורג.

על פי המחקר האחרון שלהם, לתאי סרטן אין נשימה תקינה. במקום זאת, סרטן נגרם כתוצאה מפגיעה בתפקוד הנשימה של המיטוכונדריה עם תהליך פיצוי של תסיסה . תאי סרטן מתסיסים גלוקוז וגלוטמין עם חומצות חלב וסוקסיניות בתור תוצרי הלוואי. התסיסה מנוהלת על ידי אונקוגנים המאפשרים לגלוקוז ולגלוטמין להחליף זרחון חמצוני. תאים סרטניים פגעו בנשימה ועליהם לתסוס כדי לשרוד.


כיצד קטוזיס תזונתי נלחם בסרטן

כאשר הגוף במצב קטוזיס כמו בצום, תאי סרטן הופכים פגיעים יותר . כדי לשרוד ולהתרבות, רוב התאים הסרטניים דורשים כמות גבוהה באופן חריג של גלוקוז מאשר תאים רגילים. יש להם גם יותר קולטני אינסולין מאשר תאים רגילים. הכמות המוגברת של קולטני אינסולין מעניקה לתאים סרטניים את היכולת לספוג במהירות גלוקוז.

הימצאות בקטוזיס מונעת מתאי סרטן גלוקוז תוך חיזוק תאים נורמליים שיכולים להשתמש בקטונים לאנרגיה (מחקר). הסיבה לכך היא שרוב התאים הסרטנייים חסרים את הגמישות המטבולית לשימוש בקטונים כמקור אנרגיה יעיל (מחקר).


השינוי המטבולי המתרחש בזמן צום מגן על תאים נורמליים תוך הפעלת לחץ מטבולי על תאים סרטניים. זה מעכב את הגליקוליזה והשגשוג של תאי סרטן (מחקר).


למצב זה של קטוזיס בזמן צום יש השפעות אנטי-סרטניות נוספות של :

הגברת מתח חמצוני של תאים סרטניים

הפחתה של אנגיוגנזה (יצירת כלי דם לגידול)

הורדת רמות האינסולין

הפחתת דלקת

קידום אפופטוזיס (מוות תאי מתוכנת)

פועל כמעכב של היסטון דאצטילאזות (המפחית את יכולתם של תאים סרטניים להתרבות) (מחקר).


קטוזיס וסרטן

מחקר משנת 2017 הסביר את המתאם בין עוצמת אפקט ורבורג לבין תוקפנות הגידול. המחקר השתמש בשמרים כאורגניזם מודל מכיוון שלשמרים יש את אותם חלבוני "Ras" שנמצאים בדרך כלל בתאי גידול, שעלולים לגרום לסרטן בצורה מוטציה. המחקר חשף כיצד צריכת סוכר גבוהה של תאים סרטניים מובילה למעגל קסמים של גירוי מתמשך של התפתחות וגדילה של סרטן.

 

מחקרים אחרונים על גליובלסטומה מראים את כוחה של קטוזיס במלחמה בסרטן. גליובלסטומה (GBM) הוא הסרטן האגרסיבי ביותר שמתחיל במוח. עדויות חדשות מצביעות על כך שטיפול מטבולי קטוגני וצום (KMT) יכול להפחית את זמינות הגלוקוז שמניע את הצמיחה של GBM  .  המצב הקטוגני בצום מעלה גופי קטון שהם מגן עצבי ואינם ניתנים לתסיסה.

הימצאות בקטוזיס יכולה גם לשפר את תגובת הגוף לטיפולים אחרים כמו חמצן היפרברי, אוזון, ואפילו טיפולי סרטן קונבנציונליים. מצב זה שומר על בריאות תאים בריאים, מעכב ריבוי תאי, מגביר אפופטוזיס תוך שיפור היתרונות של טיפולים.

עדין לא נעשה מחקר על כל סוגי הסרטן וצום, אולם מספר מחקרים מראים כי ישנם סוגי סרטן אשר רגישים יותר לקטוזיס בצום (הימנעות מצריכת סוכר), או יותר נכון לומר, תאי סרטן אלו הם זללני סוכר: סרטן עור, שד, ערמונית, מעי גס, קיבה, לבלב, גליובלסטומה, שתן, שחלות, ריאות.

 

מנגנונים נוגדי סרטן מרכזיים המושפעים מצום וקטוזיס

ישנם מסלולים רבים בגוף להתפתחות סרטן. ארבעה מסלולי מפתח הם AMPK, IGF-1, mTOR והגן P53. להיות במצב של צום וקטוזיס תזונתי יכול להשפיע על מנגנונים אלה.

 

AMPK

AMPK (Adenosine Monophosphate-activated Protein Kinase)

הוא חלבון קינאז אשר נחשב כחיישן אנרגיה או חיישן תזונה, הוא קיים בכל תא ותא ובעיקר בשרירים ותפקידו העיקרי הוא ויסות אנרגיה על ידי שילטה בייצור ATP, בנוסף ממלא תפקידים קריטיים בוויסות הצמיחה ובתיכנות מחדש של חילוף החומרים וכן בתהליכים תאיים כולל אוטופגיה (ניקוי תאי) וצמיחה של  תאים.

כיום, ההתייחסות ל AMPK כחלבון מעכב הזדקנות מאחר ומחקרים הראו כי הפעלה של חלבון זה גרמה לירידה בהזדקנות של תאים בצורה משמעותית.


רמות AMPK עולות בצורה משמעותית בזמן צום.


מחקרים מראים שהפעלה של  AMPK מעכבת שרידות תאי סרטן וצמיחת גידול. אנו יודעים כי פעילות AMPK יורדת כאשר ישנה התפתחות של תאי סרטן.

הקינאז מופעל בתגובה ללחצים שמדלדלים את אספקת ה-ATP בעיקר כאשר רמת הגלוקוז בדם נמוכה ורמת אינסולין יורדת (כמו בצום) (AMPK מופעל גם בתגובה ללחץ חיובי ודרישה אנרגתית גבוהה כמו במקרים של פעילות גופנית, היפוקסיה, איסכמיה וחשיפה לחום או קור). בתגובה לרמות ATP נמוכות, הפעלת AMPK מקדמת מסלולי איתות שיוצרים יותר ATP, כולל אוקסידציה של חומצות שומן ואוטופגיה, ומעכבת תהליכים אנבוליים הצורכים ATP כולל גלוקונאוגנזה, סינתזת שומנים וחלבונים.

כאשר חומרי הזנה מועטים, AMPK פועל גם כנקודת ביקורת מטבולית המעכבת את הצמיחה התאית.


מחקרים רבים כיום מתרכזים בתפקיד המרכזי שיש לאנזים זה בהתמודדות עם תאים סרטניים, הפעלה של AMPK מסייעת בתהליכים המחלישים את התא הסרטני ומחזקת את הסביבה הבריאה להילחם בתא סרטני (מחקר).


מניעה מתאי סרטן גלוקוז המעכב את התפשטות התאים וצמיחת הגידול – החלשה של התאים הסרטניים והגברת רגישותם לטיפול אחר.

הגברה של אוקסידציה של שומנים (שימוש בשומן כדלק לתאים) – חיזוק תאים בריאים.

הגדלה של כמות, גודל ופעילות של מיטוכונדריות בתאים (האברונים היוצרים אנרגיה עבורנו).

הגברה של פעולת מערכת החיסון כנגד תאים סרטניים.

עליה בפעילות אוטופאגיה (ניקוי תאי).

הגברה של אפופטוזיס (ממות תאי מכוון) של תאים סרטניים ותאים פגומים.

הגברה בפעילות של P53 – גן מרכזי במניעה של הגדלה של תאים ותאים סרטניים.


חשוב לציין כי נעשו מספר מחקרים איכותיים על התפקיד המכריע של AMPK ואקטיבציה שלו בסוגי סרטן שונים (סרטן ערמונית, סרטן צוואר הרחם, סרטן שד, סרטן מעי גס, סרטן ריאה, סרטן לבלב, מילומה, גליאובלסטומה  ועוד. אולם לא כל סוגי הסרטן נחקרו במובן זה.

 


IGF-1

IGF-1 (גורם גדילה דמוי אינסולין)

הוא הורמון ממריץ גדילה המווסת את התמיינות, גדילה וההתחדשות של תאים. מצב נורמלי ותקין שלילדים בשלבי התפתחות מהירים של החיים יש רמות גבוהות של IGF-1.

עם זאת, IGF-1 מוגבר יכול להיות זרז לצמיחת סרטן עבור אלה שאינם בשלב התפתחותי מהיר של החיים.

מחקרים מראים כי צום יכול לעכב את הייצור של עודף IGF-1.


נראה כי גורם הגדילה דמוי האינסולין-1 (IGF-1) קשור למספר סוגים של סרטן, כך עולה ממחקר חדש שפורסם ב-Cancer Research.


אותו IGF-1 עוזר בצמיחה והתפתחות תקינים של תאים; תהליכים שעלולים להוביל לסרטן אם הם הופכים לחסרי ויסות. מחקר זה, שיתוף פעולה בין היחידה לאפידמיולוגיה של סרטן (CEU) ב-NDPH, והסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן (IARC) בליון, הוא החקירה הגדולה והמקיפה ביותר על IGF-1 וסיכון לסרטן עד כה. בפעם הראשונה, הוא העריך את הקשר בין IGF-1 מוגבר למגוון רחב של סוגי סרטן, כולל סוגים פחות נפוצים שבהם מעט ידוע על גורמי סיכון פיזיולוגיים.


החוקרים ניתחו את רמות ה-IGF-1 בסרום בכמעט 400,000 דגימות דם, שנאספו בין השנים 2006-2010. החוקרים יכלו לזהות מי מהתורמים במדגם המשיך לפתח אחד מ-30 סוגים שונים של סרטן ממאיר, תוך תקופה ממוצעת של שבע שנים. בסך הכל, 23,412 (5.9%) מהמשתתפים פיתחו סרטן ממאיר. כדי לבדוק קשר בין רמות IGF-1 מוגברות לסיכון לסרטן, החוקרים התאימו את הניתוחים הסטטיסטיים כדי לתקן עבור מגוון מאפיינים אחרים כולל גיל, מין, אזור גיאוגרפי, אתניות, פעילות גופנית, עישון, צריכת אלכוהול ו-(עבור נשים) ) שימוש ב-HRT.

התוצאות מצאו וגם אישרו מחקרים קודמים שמצאו קשר חיובי בין רמות IGF-1 טרום אבחנתיות וסרטן המעי הגס, השד והערמונית, סרטן מעי גס, סרטן בלוטת התריס, ערמונית, שד, ריאות, סה"כ הקשר למעלה מ 30 סוגי סרטנים.

תוצאות אלו מצביעות על כך ששליטה ב-IGF-1 באמצעות התערבויות באורח חיים עשויה להיות אמצעי מניעה יעיל למגוון סוגי סרטן.


ובמחקר נוסף אשר בדק למעלה מ 7400 נבדקים במשך 17 שנים נראה הקשר ברור בין רמות גבוהות של IGF-1  לסרטן שד וסרטן ערמונית.


אינסולין יחד עם IGF-1 הם חומרי מעודדי גדילה בגוף (IGF-1  עולה יחד עם עליה באינסולין כתוצאה מצריכה של סוכרים ופחמימות וגם חלבונים), בזמן צום רמות אינסולין יורדות ורמות IGF-1  יורדות (מחקר), הכבד מוריד את יצור IGF-1  בזמן צום,

 

גם אינסולין וגם IGF-1 מפעילים את המסלולים Ras/mitogen activated protein kinase (MAPK) ואת phosphatidylinositol-3-kinase (PI3K)/Akt. שני מסלולים אלו חיוניים בוויסות מחזור התא, התמיינות, גדילה והזדקנות תאים, כולם קריטיים להתפתחות תקינה. לכן אין זה מפתיע שלחוסר הוויסות שלו יש השפעות עמוקות על ההתפתחות של תאים סרטנים. מחקרים הראו כי ירודה באינסולין וירידה ב IGF-1  השפיעו והורידו את הפעילות של אותם מיטוגנים ולכן תרמו לעיכוב התפתחות של תאים סרטניים.


בתאים בריאים, עיכוב שגשוג ו/או השקעה בתחזוקה עשויים לתרום להגברת העמידות ללחץ, משמע שכתוצאה מצום וירידה ברמות אינסולין, IGF-1, ואותם מיטוגנים, מחקרים הראו (גם בעכברים וגם מחקרים קליניים בבני אדם) כי הסבילות של קבלת טיפול (תופעות לוואי) היתה גבוהה יותר, ותאים בריאים נפגעו פחות.


בנוסף, ירידה ברמות אינסולין ו IGF-1, הביאו לעצירה של התמיינות תאית בתאים סרטניים על ידי הפעלה של p53 ו-p21  (גנים חיוניים לתקינות של גדילה של תאים) [מחקר] ושל גורמי שעתוק המגנים ומווסתים  כולל FOXO ו-Egr1, וגנים אחרים של עמידות ללחץ [מחקר, מחקר].


מסלול IGF-1R הוא מפתח לצמיחת תאי סרטן ועמידות לסרטן לטיפולים נפוצים, ירידה ברמות של IGF-1 ואינסולין במהלך צום עשויה לתרום גם לפעילות האנטי סרטנית.

 

mTOR

mTOR (mammalian target of rapamycin)

הוא מסלול פיזיולוגי המווסת את צמיחת תאים ושכפולם. mTOR הכרחי לגוף בריא. עם זאת, הפעילות של mTOR עולה לעתים קרובות בסרטן (מחקר). מצב זה תורם  לחלוקת תאים מהירה שנמצאת בסרטן.


אינסולין הוא אחד המפעילים העיקריים של מסלול mTOR. דיאטה עתירת סוכר ופחמימות מזוקקות מובילה לרמות גבוהות של אינסולין אשר, בתורו, עשוי להניע את צמיחת הסרטן על ידי העלאת פעילות mTOR. צריכה מוגזמת של חלבון יכולה גם לעורר את המסלול הזה.


אותו mTOR מעכב את פעילותו של אנזים AMPK האחראי על פעילות מטבולית תקינה של תא.


אותו mTOR אחראי לשינויים בסינתזה ובמטבוליזם של חומצות אמינו. מסלולי חומצות האמינו מופעלים בסוגים מסוימים של סרטן ומניעים את הייצור של חומצות אמינו ספציפיות (גולטמין וסרין) וניצולן כמטבוליטים ביניים לייצור ביומולקולות חשובות כגון נוקלאוטידים, שומנים וגלוטתיון. תאי סרטן מראים ביקוש גבוה לחומצות אמינו לא חיוניות אלו. ירידה בפעילות mTOR תביא לירידה באותה סינטזת חלבונים והחלשת התא הסרטני לעומת תא בריא.


אחראי על עוד מספר פעולות כמו יצירה של כלי דם (לגידול הסרטני), אוטופאגיה (ניקוי תאי), מטבוליזם של התא. כל אלו חיוניים לתא סרטני ובזמן צום וירידה ברמות mTOR, תהה ירידה גם בפונקציות הללו.



הגן p53

 הוא גן מדכא גידולים המשרת כמתקן ומווסת של רצפי ה- DNA, מעכב התפשטות ומגבי אפופטוזיס. מכונה לעתים קרובות שומר הגנום ושוטר האונקוגנים. כשהוא מתפקד כראוי, הגן p53 מגיב בשתי דרכים לתאים לא מסודרים. אם ניתן לתקן את ה-DNA הפגום, הגן p53 מאפשר לתא לחזור למחזור הצמיחה והרבייה הרגיל שלו. אם לא ניתן לתקן את ה-DNA הפגום, ה-p53 מאותת לאפופטוזיס תאי (מוות תאי מתוכנת), ובכך עוצר את הפוטנציאל לצמיחה סרטנית.

 

הגן p53 ומשפחת החלבונים שלו חשובים גם בוויסות חילוף החומרים ויכולים לסייע בדיכוי ספיגת הגלוקוז. גן קריטי זה עובר מוטציה לעיתים קרובות בסוגי סרטן.

דיאטה עתירת סוכר ומחסורים תזונתיים מסוימים, כגון מחסור באבץ, תורמים לחוסר הפעילות או למוטציה של הגן p53.


מחקרים מראים כי במהלך צום רמות P53  וגנים אחרים מאותה משפחה (P21) מתחזקים, פעילות וכמותם גוברת ובכל יכולים לווסת גדילה והתמיינות של תאים סרטנים.


מחקרים אחרים הראו כי שילוב של צום יחד עם כימותרפיה והפעלה של P53 (בעקבות הצום) הגביר את רגישות תאי הסרטן לכימותרפיה וחיזק או הגן על התאים הרגילים.

 

סירטואינים

חלבוני סירטוין מווסתים את חילוף החומרים באנרגיה. סירטואינים הם אנזימים הממלאים תפקידי מפתח בוויסות חילוף החומרים, דלקת ותיקון DNA. יש להם אפקט מגן מפני נזקי DNA ולחץ חמצוני ומפני הצטברות מוטציות וחוסר יציבות גנומית. אובדן של סירטואינים בתאי סרטן גורם להצטברות של מוטציות וחוסר יציבות גנומית המאפשרים לחלוקת תאים להתקדם ללא תיקון DNA מתאים .

מחקרים מראים כי בזמן צום כמות ופעילות סירטואינים עולה בצורה משמעותית והם מהווים חומרים אנטי סרטניים לתאים במגוון דרכים.

 

 

צום מגביר חסינות

עיכול הוא תהליך דורש אנרגיה. ברגע שהגוף משוחרר מהעיכול, האנרגיה מופנית לדברים אחרים כמו ויסות חיסוני. זוהי אחת הסיבות העיקריות לכך שאסטרטגיות צום הן חזקות לריפוי סרטן.


כיום המחקר מראה בברור כי צום מוריד את הפעילות של הציטוקינים הדלקתיים Interleukin-6 ו- Tumor Necrosis Factor Alpha. אלה הם חומרים מעודדי דלקת ולעתים קרובות הם מוגברים אצל חולי סרטן.


כתוצאה מכך, מחקרים הראו כי אסטרטגיות צום מסוימות מסוגלות לווסת את המולקולות הדלקתיות הללו כדי להגביר את המערכת החיסונית .


צום עשוי גם להשפיע על הרג של תאים סרטניים על ידי הפעלת מערכת החיסון ו/או מתן אפשרות לתאי חיסון לזהות תאים ממאירים.


מחזורי צום הראו חיזוק של המערכת החיסונית, הפחתה של שכיחות הסרטן בעכברים.  זה עשוי להיות מוסבר בחלקו על ידי היכולת של ה-צום לשפר את ההתקפה של תאי מערכת החיסון על תאים סרטניים. במודל עכברי של סרטן, צום בשילוב עם כימותרפיה עורר ציטוטוקסיות תלוית תאי T כנגד תאי סרטן השד והמלנומה.

 

צום ממריץ אוטופגיה

סיבה נוספת לשילוב אסטרטגיות צום היא לעורר אוטופגיה. תהליך זה מתחיל להתרחש כאשר רמות האינסולין יורדות, במיוחד לאחר 16-24 שעות צום עבור רוב האנשים. תהליך זה הוא המקום שבו תאים ישנים ופגומים מתעכלים וממוחזרים לאנרגיה, מה שממריץ את היווצרותם של תאים חדשים.


כידוע, תאים סרטניים נפגעים מטבולית ואינם ממלאים תפקיד מועיל לגוף האדם. צום ממושך עוזר לגוף לכוון אליהם ולהיפטר מהם בנוסף לעיכוב שכפול ויראלי וטפילי. היתרונות של אסטרטגיות צום קשורים גם לסילוק רעלים והורדת רמות דלקת (מחקר).


למרבה הפלא, השפעה זו מגרה גם גדילה של המיטוכונדריה. ידוע היטב שהמיטוכונדריות של תאים סרטניים ניזוקים, מייצרים כמויות אדירות של חומרי פסולת, מתח חמצוני ותורמים לדלקת. אסטרטגיות צום יכולות לעזור לעורר היווצרות של מיטוכונדריה חדשות ויעילות יותר בתאים בריאים ולסלק את הפסולת אשר נוצרת בתאים סרטניים (מחקר).


אוטופגיה ממלאת תפקיד חשוב במניעת הופעת סרטן ועיכוב הצמיחה של סרטן בשלב מוקדם. אוטופגיה מדכאת תהליכים פרו-סרטניים כגון דלקת כרונית, תגובת נזק ל-DNA וחוסר יציבות של הגנום [מחקר].

עכברים שהונדסו גנטית עם פגיעה באוטופגיה מדווחים כבעלי שיעורי סרטן מוגברים [מחקר].

למרבה הצער, תפקידי ההגנה של אוטופגיה עשויים גם לבוא לטובת הגידול. כאשר גידולים גדלים, התאים באמצע הופכים מבודדים מאספקת הדם ומתחילים לעבור לחץ תזונתי ואנרגיה. הפעלת אוטופגיה יכולה לספק תמיכה לתאים סרטניים אלה. עם זאת, נראה כי אוטופגיה מועילה באופן כללי לפני שתאי סרטן יכולים להתפתח באופן מלא [מחקר].

 


צום משפר תיקון גנטי

יש מתאם בין שיטות צום לבין אורך חיים מוגבר ומקרים נמוכים יותר של סרטן. ברמת התא, נראה שתאים נוטים לחיות זמן רב יותר כאשר המזון דל. צום משפר את התיקון הגנטי כדי לשמור על תפקוד טוב של תאים.

כאשר המזון דל, הגוף מאט את חלוקת התאים מכיוון שמדובר בתהליך עתיר אנרגיה. בהתחשב בתאי סרטן מאופיינים בצמיחה מהירה ובלתי מבוקרת, זהו ממצא משמעותי.


אחת הסיבות שזה עשוי להיות המקרה היא כיצד צום משנה את הורמון הגדילה האנושי (HGH). HGH הוא אחד ההורמונים העיקריים השולטים בתיקון התא, ממריץ שריפת שומנים ומונע ירידה בהתפתחות שרירים. באורח פלא, מחקר שנערך לאחרונה מצא ש צום של 24 שעות העלה את HGH ב-2000% וב-1300% אצל גברים ונשים, בהתאמה.

 

צום ממריץ יצור תאי גזע

לתא גזע אין מטרה ספציפית והוא יכול להפוך לכל תא במידת הצורך. הם תאים שיכולים להפוך לתאים בעלי פונקציות מיוחדות כפי שהגוף דורש אותם.

כאשר התנאים מתאימים, תאי הגזע יכולים להתחלק למספר תאי בת שיכולים להפוך לתאי גזע חדשים בתהליך של חידוש עצמי. הם יכולים גם להפוך לתאים מיוחדים, כגון תאי דם, תאי מוח, תאי עצם או תאי שריר לב באמצעות תהליך ההתמיינות.


טיפול בתאי גזע (SCT) הוא סוג של רפואה רגנרטיבית מתפתחת המשמשת לתיקון תאים פגומים על ידי הפחתת דלקת וויסות מערכת החיסון. טיפול בתאי גזע שימש למגוון מצבים רפואיים, כולל מחלת פרקינסון, טרשת נפוצה (MS), מחלת קרוהן, זאבת, מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD) ועוד. בעוד שטיפול בתאי גזע אינו מרפא שום מחלה בשלב זה, יש הנחת יסוד שתאי גזע יכולים לעזור לגוף לתקן את עצמו ולהפחית או להעלים תסמינים לפרקי זמן ארוכים.


מה שמרתק בתאי גזע הוא שיש להם תכונה ייחודית שמפתה אותם לעבר דלקת בגוף. הם לא רק מוצאים דלקת, אלא כפי שמחקר הראה שהם יכולים לעזור להפחית דלקת, לווסת את המערכת החיסונית ולחדש רקמות פגומות או חולות בגוף שלך. על ידי מתן אפשרות לתיקון רקמות והפחתת הדלקת, טיפול בתאי גזע יכול לעזור לחולים לחיות באיכות חיים בריאה ואיכותית יותר.


תאי גזע הראו פוטנציאל גדול לטיפול בסוגי סרטן מסוימים והפרעות הקשורות לדם, כגון לוקמיה, נוירובלסטומה, לימפומה ומיאלומה נפוצה.


צום הוא דרך מצוינת להפעיל את תאי הגזע. צום ממריץ תהליך הנקרא אוטופגיה, כלומר אכילה עצמית. במהלך תהליך האוטופגיה הגוף ממחזר את הרכיבים התאיים שלו כדי ליצור תאים בריאים יותר. מנגנון זה של חידוש עצמי קשור גם להתפתחות תאי גזע.


על פי מחקר משנת 2015, צום ממושך עשוי לתמוך בהתחדשות מבוססת תאי גזע וחידוש תאי ודיכוי חיסוני הפוך. על פי מחקר משנת 2018, אפילו צום של 24 שעות יכול להגביר את התחדשות תאי הגזע.

 


צום משפר את הרגישות לאינסולין

שפע מזון (ובעיקר צריכת סוכרים ופחמימות) ורמה גבוהה של מזונות מעובדים, הובילו לדפוסי אכילה מודרניים התורמים לחוסר ויסות רמת הסוכר בדם ולתנגודת לאינסולין. בעיות סוכר בדם אלו הן פסגת המחלות הכרוניות כמו סוכרת, מחלות לב ואפילו אלצהיימר.


כפי שדיברנו על HGH בסעיף הקודם, וחשיבותו להכנסת הגוף למצב ריפוי; אינסולין הוא המעכב הישיר שלו. לכן, אם נרצה לתת לגוף סיכוי להילחם בסרטן, עלינו להחזיר את הרגישות לאינסולין ולהגביר את HGH ככל האפשר. צום יכול לעזור להשיג את שתי המטרות הללו.


רמות סוכר גבוהות ורמות אינסולין גבוהות בדם נחשבים מהגרומים המרכזיים כיום להתפתחות של סרטן.

 

המצב הבלתי מובחן של תאים סרטניים

חשוב להבין כי תאים סרטניים הם כמו תאים רגילים, לפני שהם מחליטים מה הם הולכים להיות. זה אומר שהם "בלתי מובחנים". ככל שהתאים מתבגרים, הם "מחליטים" איזה תפקיד הם ישרתו בגוף ו"מתמיינים לתא חיסון או אולי לתא כבד (כבד) או כל מה שהגוף צריך באותו רגע מסוים.

תאים סרטניים תקועים במצב לא מובחן ופשוט משתכפלים ללא שליטה. משמע המערכת מתקשה לזהות אותם ולתקוף ולסלק אותם.  למרבה הפלא, ישנן עדויות המראות שצום עשוי למעשה לקדם את ההתמיינות של תאים סרטניים ולשחרר אותם מהמעגל המזיק הזה.

 

אסטרטגיות צום לסרטן

ישנן מספר דרכים לצום. אסטרטגיות הצום יכולות להשתנות בהתאם למטרה המיועדת. לצומות קצרים יותר יש יתרונות לדלקת, עיכול וחילוף חומרים.

 

צומות לטווח ארוך יותר (24-72 שעות ומעלה) הם המקום שבו מושגים אוטופגיה עמוקה וקטוזה עמוקה כדי לקדם יתרונות טיפוליים גדולים יותר.

 

הגבלת פחמימות וחלבונים

קטוזיס הוא מצב מטבולי שבו הגוף שורף שומן לאנרגיה במקום סוכר. ישנן עדויות רבות המצביעות על כך שהיות במצב קטוגני מועיל כאשר מנסים להילחם בסרטן. סביר להניח שהסיבה לכך היא שתאי סרטן שורפים בעיקר סוכר לצורך אנרגיה וקטוזיס אינו מספק להם זאת.


במהלך צום שומן נמנעים מחלבון ופחמימות, בוחר בשומנים בריאים כדי לספק מקור לקטונים לאנרגיה. ניתן לעשות זאת כאסטרטגיית צום לסירוגין, לחילופין, ניתן להשתמש בשומנים בריאים במהלך צום ממושך של 48-72 שעות.

שימוש בשומנים בריאים לתמיכה בקטוזיס וצום מחלבון/פחמימות לפרקי זמן הוא אסטרטגיה מצוינת למלחמה בסרטן מכיוון שהיא מונעת מתאי סרטן סוכר ומציעה קטונים כאנרגיה לתאים בריאים.

 

צום ממושך

במהלך הצום, תאים בריאים הופכים עמידים מאוד ללחץ. במקביל, נראה שתאים סרטניים הופכים פגיעים לאפופטוזיס על ידי מערכת החיסון או טיפולים חיצוניים כמו כימותרפיה והקרנות.


בעוד שצומות לסירוגין, קצרים יותר, מספקים יתרונות רבים, אסטרטגיות צום ממושכות יכולות להועיל מאוד במצבי סרטן. הייתי מחשיב כל מחזור מעל 48 שעות צום ממושך. ניתן לעשות זאת בצריכת מים או בעזרת מקורות שומן בריאים כפי שהוזכר לעיל.


אסטרטגיה שראיתי הצלחה איתה היא ביצוע צום של 48-72 שעות, פעם בשבוע כדי להשיג את היתרונות שהוזכרו לעיל ולאפשר לגוף להתמודד עם הסרטן. צומות ארוכים יותר אלו פנטסטיים לסוגי סרטן שצומחים במהירות מכיוון שהם מגבילים עוד יותר את ניצול הגלוקוז ומעוררים רמות גבוהות יותר של אוטופגיה מאשר צום קצר יותר.


צומות מים ארוכים יותר לריפוי עמוק יכולים להיות לא נוחים במשך 2-3 הימים הראשונים, אבל לאחר שהאדם מסתגל, זה נהיה קל יותר בצורה משמעותית. חשוב להפחית את הלחץ ולהתמקד במנוחה ככל האפשר בתקופות אלו. אני בדרך כלל ממליץ להוסיף מלחים למים וגם תה צמחים כדי לשפר את היתרונות.

 

טיפולים קונבנציונליים וסרטן

באופן מעניין, אסטרטגיות צום למעשה הוכחו כמשפרות את תוצאות הטיפול בסרטן כאשר משתמשים בהן בשילוב עם אסטרטגיות קונבנציונליות כמו כימותרפיה או הקרנות. הסיבה לכך היא שצום מגביל את אספקת הדלק לתאי הסרטן וגורם להם להיות רגישים יותר לגורמי לחץ אחרים. המשמעות היא שאולי ניתן יהיה להשתמש במינונים נמוכים יותר של כימותרפיה או קרינה תוך השגת תוצאות טובות יותר ומזעור תופעות הלוואי.


עבודה מעניינת מ-2009 תיעדה את הניסיון של 10 חולים שעברו כימותרפיה במינון גבוה ונבחרו לעבור פרוטוקולי צום שונים. טווחי הצום של חולים אלו נעו בין 48-140 שעות לקראת הטיפולים הכימותרפיים שלהם וכן 5-56 שעות לאחר הטיפול.

מחברי דוח זה הבחינו כי 10 מטופלים אלו הצליחו להימנע מתופעות לוואי שכיחות של כימותרפיה כגון עייפות, חולשה ובעיות עיכול על ידי צום לפני ואחרי הטיפול. החלק הטוב ביותר בכך הוא שחולים אלו נמנעו מתופעות לוואי מבלי להפחית את יעילות הכימותרפיה.


מחקר נוסף משנת 2016 הפריד 20 חולים ל-3 קבוצות: צום של 24 שעות עד לכימותרפיה , צום של 48 שעות, צום של 72 שעות (48 שעות עד לכימותרפיה מבוססת פלטינה ו-24 שעות לאחריה).

מחברי מחקר זה מצאו שחלונות צום ארוכים יותר היו קשורים לסמני דלקת נמוכים יותר ולמדדי נזק ל-DNA נמוכים יותר בעקבות הטיפול. כל קבוצות הצום חוו פחות תופעות לוואי כימותרפיות.


לבסוף, מחקר משנת 2018 יישם פרוטוקול צום של 60 שעות מפוצל לצום של 36 שעות לפני הטיפול ו-24 שעות לאחר מכן. מחברי מחקר זה הגיעו למסקנה כי צום משפר את איכות החיים במהלך טיפול כימותרפי על ידי הפחתת תופעות לוואי כגון עייפות.


כיצד ליישם את המידע בהתמודדות עם סרטן

מומחית בתחום הטיפול הטבעי בסרטן, ד"ר נאשה וינטרס, הביאה פרוטוקול מעולה. הנה כמה רעיונות המבוססים על עבודתה:

  • צום לסירוגין של 13 עד 16 שעות על בסיס יומי (זה לבדו מוריד את הישנות הסרטן ב-70%)

  • יישום צומות של שני צומות של, 16–18 שעות ב-2 ימים לא רצופים בשבוע.

  • יישום צום של 3 ימים, פעם בחודש

  • צום 3 ימים (72 שעות), עד לטיפול כימותרפי והקרנות

  • צום של 24 שעות אחרי הטיפול


במהלך 24 שעות אחרי הטיפול אפשר לבצע תזונה קטוגנית טבעונית יחד עם שימוש בטיפולים טבעיים אשר מעודדים "מחלמה" בסרטן כמו תרגילי נשימה ועצירות נשימה, תא היפרברי, סאונות, צמחי מרפא נוגדי סרטן, תוספי תזונה ועוד.

פרופ. תומס סייפריד המוביל בעולם במחקר על הגישה המטבולית בהתמודדות עם מחלת הסרטן מביא פרוטורול טיפול אשר מכנה אותו "PREES AND PULSE", גישה זו נחקרת היום ע"י מעבדתו של פרופ. סייפריד בצורה מוצלחת מאד:

PRESS

  • יצירת לחץ מתמשך על התאים הסרטניים להחלשתם וחיזוק תאים בריאים

  • תזונה קטוגנית, דלת קלוריות (אני מעדיף תזונה קטוגנית טבעונית או כמעט טבעונית).

  • צום לסירוגין של 13 עד 16 שעות על בסיס יומי .

  • יישום צומות של שני צומות של, 16–18 שעות ב-2 ימים לא רצופים בשבוע.

  • יישום צום מים או צום מיצים ירוקים של 3 ימים, אחת לחודש.

  • תוספים וצמחים: ברברין, NAC, אנזימים פרוטאוליטים, קוורציטין, פקטין הדרים, גליצין...

  • תא היפרברי (או תרגול נשימה עם עצירות נשימה)

  • הורמזיס (מתח חיובי קצר מועד) עדין: פעילות גופנית, תרגילי נשימה, סאונה, סאונה אינפרה אדומה, חשיפה לקור...

  • מנוחה, הורדת מתח, הרפייה

PULSE

  • צום מים 3 ימים (72 שעות), לפני הטיפול כימותרפי והקרנות.

  • צום של 24 שעות אחרי הטיפול.

  • צמחי מרפא ותוספי תזונה לאחר הטיפול (אנטי סרטניים).


גישה זו מבוססת על עבודתו של פרופ. סייפריד והמחקר המעמיק שלו בתחום הסרטן כמחלה מטבולית.


עבור חולים רזים מאוד, מעקב אחר צום חלקי או דיאטה מחקה בצום FMD יכול להיות מצוין סביב טיפולי סרטן כדי למנוע כחשון תוך הפחתת תופעות הלוואי של טיפול בסרטן.

חולים רזים מאוד יכולים גם להפיק תועלת מביצוע צום על בסיס  ציר מרק עצמות בסביבות זמני הטיפול.

לד"ר נאשה יש ספר נהדר בשם הגישה המטבולית לסרטן שצולל לתוך האסטרטגיות הללו ומהווה משאב מצוין להתמודדות של הגוף להילחם בסרטן.

 

סיכום

סרטן הוא הרסני וטיפולים קונבנציונליים תורמים לרוב לתופעות לוואי קשות. אסטרטגיות צום הן דרך רבת עוצמה וחסכונית לשיפור כוח הלחימה של הגוף נגד תאים סרטניים. במידה ונפגשתם עם סרטן, שילוב צום של 48-72 שעות פעם בשבוע עשוי להיות משהו שכדאי לשקול.

אם אתם עוברים טיפולי כימותרפיה או הקרנות, צום לפחות 14 שעות לפני הטיפול עשוי לעזור לשפר את התוצאות ולהפחית את תופעות הלוואי.

 

546 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page