top of page
Igal Kutin

סוכר, בריאות והקשר ביניהם

עודכן: 22 במרץ 2021


ארצות הברית היא המדינה עם צריכת הסוכר הגדולה ביותר בעולם, כאשר האמריקאי הממוצע צורך 57 קילו תוספת של סוכר בשנה. מה צריכת הסוכר שיוצאת משליטה עושה לבריאות שלנו? המשיכו לקרוא כדי ללמוד על המחקר העדכני ביותר בנושא סוכר ובריאות, ההשלכות הבריאותיות של צריכה מוגזמת של תוספי סוכרים והראיות לבטיחות (או היעדר בטיחות) של ממתיקים מלאכותיים אחרים.


ישראל לא ממוקמת הרבה אחרי ארה"ב - הישראלי צורך 150 גרם סוכר ביום בממוצע, כמות השווה ל-30 כפיות סוכר! מחלת הסוכרת מדורגת במקום השלישי במדינת ישראל בסולם הנטל הכלכלי מתחלואה במחלות שונות, והיא נמצאת במקום השלישי לאחר מחלת הדיכאון ומחלת לב כללית. במאמר הזה תוכלו לקרוא באופן מפורט על העדויות האנושיות להתמכרות לסוכר ועל האופן בו היא פועלת על מנגנוני הגוף והנפש שלנו.



סירופ תירס עתיר פרוקטוז: אל תשתו את הסוכר שלכם!

צריכת משקאות ממותקים נקשרה להשמנת יתר בקרב ילדים ולסיכון מוגבר להשמנת יתר אצל מבוגרים, סוכרת, מחלות לב וכלי דם. מחקרים מצביעים על כך שאנשים אינם מצליחים להפחית את סך הצריכה הקלוריות שלהם כדי לפצות על הקלוריות הנוספות הנצרכות ע"י המשקאות הממותקים, מה שמוביל לעודף קלורי וכתוצאה מכך עלייה במשקל ודלקת. סירופ תירס עתיר פרוקטוז אשר משתמשים בו במשקאות ממותקים ומוגזים ובאינספור מזונות מעובדים אחרים, מהווה גם מקור לסיכונים מטבוליים שונים, כגון:


1. עודף צריכת סירופ תירס עתיר פרוקטוז (HFCS) מקדם עמידות לאינסולין, כמות גבוהה של טריגליצרידים והצטברות שומן קרביים, מאפיינים קריטיים של תסמונת מטבולית. (שומן קרביים, שלא כמו שומן תת עורי שקל יותר להסיר ואפשר "לצבוט", מופקד עמוק בחלל הבטן ומקיף איברים פנימיים). אלה משנים את חילוף החומרים של השומנים בכבד, מה שמגדיל את הסיכון למחלת כבד שומני לא אלכוהולי.


2.מחקר אפידמיולוגי מציע כי צריכת יתר של סירופ תירס עתיר פרוקטוז עשוי לקדם אסטמה על ידי הכנסת כמויות גדולות של פרוקטוז לחלל המעי, שם הסוכר הופך ביוכימית לתוצרי לוואי דלקתיים העלולים לגרום בסופו של דבר לאסתמה.


3.מחקרים בבעלי חיים מצביעים על כך שעודף של סירופ תירס עתיר פרוקטוז משנה את תפקוד מערכת הרבייה הנשית. עבור נשים, זה אומר שייתכן שסירופ תירס עתיר פרוקטוז עלול להחמיר את תסמונת השחלות הפוליציסטיות.


המדע ברור: אם ברצונכם למנוע מחלות כרוניות, הימנעו ממשקאות ממותקים בסוכר ובסירופ תירס עתיר פרוקטוז.

מלבד סירופ תירס עתיר פרוקטוז, ישנם חומרים דומים בשימוש בתעשיית המזון כמו סירופ פרוקטוז או סירופ גלוקוז או רק פרוקטוז – תשמרו מהם ושימו לב למרכיבים הפעילים במזונות השונים. לתדהמתי, ראיתי מוצרים אלו אפילו בתוספי תזונה – תוספי חלבון טבעיים אשר ממותגים כסופר בריאים של חברות פופולאריות.


אבל מה לגביי הסוכר הלבן המוכר והרגיל? האם תוספת סוכרים (סוכרוז) במזונות בטוחה יותר לצריכה מאשר משקאות ממותקים או סירופ תירס עתיר פרוקטוז? לא בהכרח. מחקרים מצביעים על כך שצריכה גבוהה של תוספת סוכרים מציבה בעיות רבות, כולל סיכון מוגבר לדיסביוזה במעיים (שיבוש איזון החיידקים), ירידה בתפקוד החיסוני, סרטן וניוון עצבי.

מה אומרים המחקרים בנוגע לסוכר ובריאות?


1. סוכר מקדם דיסביוזיס במעיים

החיידקים המאכלסים את המעיים שלנו משגשגים על ידי אכילת פחמימות - הן מהזן "הטוב" והן מהזן "הרע". פחמימות מורכבות, כגון סיבים מסיסים המצויים בצמחים עמילניים כמו דלעת או בטטה, מאכילות חיידקי מעיים טובים, מגבירות את חיידקי המעיים האנטי דלקתיים ומרתיעות את צמיחתם של חיידקים אופורטוניסטיים ופתוגניים. לעומת זאת, צריכת פחמימות מעובדות וסוכר מזוקק הנמצאים במזונות פחות מזינים, מפעילה צמיחה של חיידקי מעיים מזיקים ומקדמת מיקרוביוטה מעי דלקתית.


2. סוכר פוגע בתפקוד החיסוני

צריכת סוכר מזוקק נקשרה לראשונה לפגיעה בתפקוד החיסוני לפני עשרות שנים. בעוד שמחקר זה ישן, מחקרים עדכניים יותר מצביעים על כך שהחוקרים המוקדמים עלו על משהו; השינויים במיקרוביוטה במעי אשר נגרמים על ידי צריכת סוכר מזוקק, עשויים לגרום לתגובה חיסונית חריגה, אשר בתורה תורמת לפגיעה בתפקוד החיסוני ולדלקת כרונית.



3. סוכר עלול להזיק לבריאות הלב

הדגלים האדומים המצביעים על קשר לא בריא בין צריכת סוכר לבין מחלות לב וכלי דם הונפו לראשונה על ידי מדענים בשנות החמישים - אך מכיוון שמחקר מרכזי מומן על ידי תעשיית הסוכר, סימני האזהרה הללו מעולם לא פורסמו. במקום זאת, הם הוסתרו כדי להגן על האינטרסים בתעשייה. עכשיו אנחנו יודעים את האמת.


לפני כמה שנים חוקרים בחנו מסמכים פנימיים של תעשיית הסוכר משנות ה -60 וה -70 שתיעדו מחקר שקושר בין צריכת סוכר למחלות לב וכלי דם. אבל הסיפור הזה נקבר עמוק בתוך הכספות הארגוניות. במקום זאת, שומן וכולסטרול סומנו כגורמים התזונתיים למחלות לב וכלי דם, החלטה משמעותית (אך שגויה) שהשפיעה לאורך זמן על מדיניות התזונה האמריקאית ובריאות הציבור.

למרות שתעשיית הסוכר ניסתה להסתיר את הקשר בין סוכר למחלות קרדווסקולריות, המחקר האחרון מדגים יותר ויותר את הקשר בין השניים. תזונה עתירה בסוכר מגבירה את גורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם, כולל עמידות לאינסולין, עמידות ללפטין, גלוקוז בדם וטריגליצרידים ושינוי בתפקוד הטסיות. לפיכך, תזונה עתירה בתוספת של סוכר קשורה לסיכון מוגבר פי שלושה למחלות לב וכלי דם בקרב מבוגרים. סוכר תורם גם למחלות לב וכלי דם אצל ילדים ברמות צריכת הרבה מתחת לרמות הצריכה הנוכחיות.


4. סוכר עלול לפגוע בתפקוד המוח

לצריכה מוגזמת של סוכר מזוקק ופחמימות מעובדות יש גם השפעות שמזיקות למוח. תוספי סוכר משפיעים לרעה על תפקודו של ההיפוקמפוס, אזור מוח האחראי על הזיכרון, ובנוסף מקדמים דלקת עצבית. התזונה האמריקאית שמלאה בסוכר והסוכרת - הם גורמי סיכון (מבוססי מחקר) לירידה קוגניטיבית ודמנציה. יחד עם זאת, אינכם צריכים לסבול מסוכרת מסוג 2 באופן מלא כדי לפגוע בבריאות המוח שלכם; גלוקוז בדם ברמה נורמלית עד גבוה ותנודות תכופות של גלוקוז בדם מגבירים גם הם את הסיכון לפגיעה קוגניטיבית, ירידה בנפח המוח והפחתת ביצועים קוגניטיביים.


מנגנון אחד שבו צריכת סוכר גבוהה באופן כרוני עלול לפגוע במוח הוא קידום עמידות לאינסולין במוח. עמידות לאינסולין במוח היא מצב בו תאי המוח מאבדים את הרגישות לאינסולין, ומהווה גורם סיכון (מבוסס מחקר) למחלות ניווניות כגון אלצהיימר ומחלות פרקינסון.

5. מחקרים נוספים מצביעים על קשר בין סוכר לסרטן



מה אומר המחקר האחרון אודות ממתיקים מלאכותיים?

החששות מההשפעות הבריאותיות של תוספי סוכר גרמו לאנשים רבים לפנות לממתיקים מלאכותיים בכדי לספק את החשק למתוק. אך האם ממתיקים מלאכותיים הם באמת אלטרנטיבה בטוחה? עם הזמן, המדע יותר ויותר מראה שלא. במאמר הזה כתבתי על האמת הלא מתוקה של הממתיקים המלאכותיים ועל התחליפים הטובים והבריאים לסוכר המזיק.


לסיכום, האפשרות להשתחרר מסוכר, מהשתוקקות וההתמכרות אליו ומנזקיו קיימת! הגיע הזמן לקחת אחריות מלאה על הבריאות שלנו. למניעה וריפוי של מחלות ומצבים רפואיים קשים, תזונה אמיתית, כמו זו של אבותינו, המגבילה סוכר מזוקק ופחמימות מעובדות עשויה לבדה, לשנות עולם ומלואו. מוזמנים לקרוא את המאמר הבא, בו כתבתי על עשרת המזונות המומלצים להורדת סוכר בדם.

378 צפיות0 תגובות

Comments


bottom of page